×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

عبور از تنش آبی حوضه آبریز کرخه نیازمند همراهی کشاورزان است

مدیرعامل سد و نیروگاه کرخه با بیان اینکه سد کرخه با کم آبی دست به گریبان است، گفت: عبور از تنش آبی حوضه آبریز کرخه در تابستان امسال نیاز به همراهی مردم و کشاورزان دارد.

محمدرضا یزدانی پور روز سه شنبه در بازدید جمعی از مسوولان اصناف کشاورزی و فرمانداران پنج شهرستان حوضه آبریز کرخه از تاج سد با اشاره به آخرین وضعیت ذخیره آب سد کرخه افزود: تراز آب سد کرخه طی چهار سال گذشته پس از سیل ۹۸ هیچ وقت به شرایط سرریز نرسیده است.

وی ادامه داد: بارندگی‌های چند ماه گذشته اگر چه موجب سرریزشدن سدهای مهم خوزستان از جمله دز، مارون و کارون شد ولی به دلیل نامناسب بودن حجم بارش‌ها در حوضه بالادست کرخه، این سد همچنان با تنش آبی مواجه است.

مدیرعامل سد و نیروگاه کرخه بیان کرد: وضعیت نامناسب ذخیره آب در پشت سدکرخه و چالش‌های تامین آب در ماه‌های پیش رو توسط این سد باید به درستی برای افکار عمومی به ویژه برای ساکنان مناطق حوضه آبریز سد کرخه تبیین شود.

عبور از تنش آبی نیازمند کمک و همراهی مردم است

یزدانی پور اظهار کرد: همه مردم، کشاورزان، دامداران، مسوولان و اهالی رسانه باید کمک کنند تا فصل گرم پیش رو را با کمترین تنش پشت سر بگذاریم.

مدیرعامل سد و نیروگاه کرخه ادامه داد: اگر چه وضعیت آب ذخیره شده پشت سد کرخه نسبت به سال گذشته بهتر است ولی همچنان تنش آبی این سد ادامه دارد.

وی با بیان اینکه سد کرخه دارای سه خروجی آب شامل دریچه‌های سرریز، دریچه‌های نیروگاه و مجاری تحتانی است، افزود: هم اکنون خروجی آب از این سد از طریق مجاری تحتانی سد انجام می‌شود.

سدکرخه با مهار سیل ۹۸ وظیفه تاریخی خود را انجام داد

وی در ادامه با اشاره به مشخصات فنی سد کرخه گفت: سد کرخه با سه هزار و ۳۰ متر طول و ۱۲۷ متر ارتفاع بزرگترین سد خاکی کشور است که با اجرای آن جمهوری اسلامی به جمع کشورهای سدساز جهان پیوست.

یزدانی پور افزود: رودخانه کرخه در مسیر ۹۰۰ کیلومتری خود از غرب رشته‌ کوه‌های زاگرس پس از عبور از استان‌های، ایلام، لرستان، کرمانشاه، همدان و خوزستان به هورالعظیم سرازیر می‌شود.

وی حوضه آبریز سد کرخه را مساحتی بالغ بر ۴۳ هزار کیلومتر مربع اعلام کرد و ادامه داد: کنترل سیلاب، تولید انرژی و تامین آب کشاورزی سه ماموریت مهم این سد هستند که سد کرخه در سال ۹۸ با مهار بزرگترین سیلاب تاریخ خود با آورد ۱۶.۵ میلیارد مترمکعب به وظیفه تاریخی خود عمل کرد.

مدیرعامل سد و نیروگاه کرخه گفت: پس از سال ۹۸ و به ویژه با شروع کرونا به دلیل ناترازی انرژی در کشور، رهاسازی آب از کرخه برای تامین انرژی توسط نیروگاه سدکرخه نقش اساسی در پایدارسازی برق و جبران بخشی از کمبود در این زمینه داشت.

ایرنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.