×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

آیا نوشیدنی‌های انرژی‌زا وابستگی ایجاد می‌کنند؟

کارشناس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به آثار زیان‌آور نوشابه‌های انرژی‌زا بر سلامت میانسالان، گفت: مصرف مکرر این نوشیدنی‌ها به دلیل وجود قند بالا و تبدیل قند به چربی در بدن، موجب اضافه وزن و چاقی در این افراد می‌شود.

معصومه تقی‌زاده اظهار کرد: تقویت حافظه و تمرکز، جلوگیری از خستگی و افزایش بهره‌وری را می‌توان از آثار مصرف نوشابه‌های انرژی‌زا به حساب آورد.

وی افزود: معمولا محققان، تقویت عملکرد مغز را ناشی از وجود کافئین و قند در این نوشابه‌ها می‎دانند. نکته مهم این است که این نوشیدنی هم مانند سایر نوشابه‌ها باید کم و متعادل مصرف شود و بهتر است نوشیدنی‌های سالم مانند شربت‌های خانگی، دوغ و آب‌میوه‌های تازه به جای آن مصرف شود.

کارشناس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان در خصوص آثار زیان‌آور نوشابه‌های انرژی‌زا بر سلامت کودکان و نوجوانان گفت: مصرف بیش از حد نوشابه‌های انرژی‌زا به دلیل وجود کافئین و تاثیر آن بر افزایش ضربان قلب می‌تواند منجر به پیامدهای نامطلوبی مانند فشارخون بالا و اختلال در نظم طبیعی ضربان قلب شود که علت اصلی آن، وجود کافئین است.

تقی‌زاده گفت: مقادیر زیاد کافئین موجود در نوشابه‌های انرژی‌زا موجب کاهش جذب کلسیم می‌شود و به مرور منجر به تحلیل استخوان‌ها و کوتاه قدی خواهد شد.

وی عنوان کرد: pH پایین و قند بالایی که این نوشیدنی‌ها دارند نیز موجب فرسایش مینای دندان و در نهایت پوسیدگی دندان می‌شود.

کارشناس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: کافئین موجود در این نوشیدنی‌ها اثر ادرارآور دارد و مصرف بیش از حد آن دفع مایعات بدن را افزایش دهد. مصرف قندهای موجود در این نوشیدنی‌ها نیز موجب پر شدن معده کودکان و نوجوانان می‌شود و اشتهای آن‌ها را برای مصرف غذاهای دیگر سرکوب می‌کند.

تقی‌زاده عنوان کرد: با توجه به اینکه نوشیدنی‌های انرژی‌زا دارای مقادیر بالای شیرین‌کننده‌هایی مانند شربت ذرت هستند که فروکتوز بالایی دارند، مصرف بیش از حد این نوشیدنی‌ها موجب افزایش وزن و چاقی می‌شود. کافئین موجود در این نوشیدنی‌ها نیز موجب کاهش حساسیت به انسولین در بدن می‌شود و هر چه کافئین بیشتر باشد حساسیت به انسولین کاهش می‌یابد.

وی بیان کرد: نوشابه‌های انرژی‌زا علاوه بر کافئین، حاوی محرک‌های اضافی مانند گوارانا و عصاره‌های گیاهی به میزان بسیار بیشتر از مقدار توصیه شده هستند. کافئین زیاد می‌تواند بر سیستم عصبی مرکزی تاثیر بگذارد و موجب اضطراب و بی‌خوابی به خصوص در کودکان و نوجوانان شود.

کارشناس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به آثار زیان‌آور نوشابه‌های انرژی‌زا بر سلامت میانسالان، گفت: مصرف مکرر این نوشیدنی‌ها به دلیل وجود قند بالا و تبدیل قند به چربی در بدن، موجب اضافه وزن و چاقی در این افراد می‌شود.

وی افزود: حس نشاطی که مصرف این قند و کافئین در فرد ایجاد می‌کند موجب احساس نیاز دوباره به مصرف این نوع نوشیدنی می‌شود و وابستگی ایجاد می‌کند.

تقی‌زاده عنوان کرد: مصرف مکرر این نوشیدنی‌ها به دلیل وجود قند بالا، مقاومت به انسولین و خطر ابتلا به دیابت را نیز در افراد افزایش می‌دهد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.