×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

۶ طرح پایلوت برای مقابله با گرد و غبار بین ایران و عراق تعیین شده است

دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار از نهایی شدن ۶ طرح پایلوت جهت همکاری مشترک ایران و عراق به منظور مقابله با گرد و غبار خبر داد و گفت: بر این اساس  چهار طرح به صورت پایلوت در استان‌ها میسان، واسط، ذیقار و المثنی عراق و ۲ طرح نیز در استان‌های ایلام و خوزستان در جمهوری اسلامی ایران تعیین شده است.

علی محمد طهماسبی در حاشیه سفر به استان خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: سال گذشته در اجلاس منطقه‌ای مقابله با گرد و غبار، در تفاهمنامه‌ای به امضای رییس سازمان محیط زیست ایران با وزیر محیط زیست عراق پیش‌بینی شده بود که در قالب یک طرح پایلوت، عملیات مقابله با گرد و غبار به سمت اجرایی شدن پیش برود.

وی با اشاره به جزییات روند پیگیری تا نهایی شدن طرح‌های پایلوت بیان کرد: بر این اساس در سفر هفته گذشته که به ریاست بنده و همراهی دستگاه‌های عضو شامل وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نیرو، وزارت نفت و سازمان منابع طبیعی صورت گرفت نشست‌های متعدد و بازدیدهایی از نقاط مختلف در کشور عراق انجام شد.

دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار فزود: پس از تعیین ۶ طرح پایلوت، نقاط اصلی نیز تا ۲ ماه آینده مشخص می‌شود که متناسب با وضعیت اکولوژیکی این نقاط طرح‌های مقابله‌ای اجرای می‌شوند تا در قالب یک کار مشترک بتوانیم تجربیات کشور را منتقل کنیم یا به اشتراک بگذاریم.

وی با اشاره به این که از سال ۲۰۰۸ تاکنون هشت تفاهمنامه میان ایران و عراق به امضا رسیده است بیان کرد: این تفاهمنامه گامی بسیار مهم در مقابله با گردو غبار است که امیدواریم دستگاه‌های مربوطه پای کار بیایند.

طهماسبی‌بیرگانی تصریح کرد: این طرح‌ها در راستای اجرایی شدن برنامهِ عملِ زیرمنطقه غرب آسیا انجام می‌شود.

وی با اشاره به ۲ برنامهِ عملِ زیر منطقه‌ای برای منطقه شرق و شمال شرق و غرب و جنوب غرب توضیح داد: عمده مناطق غبار خیز در غرب و جنوب غرب در عربستان، عراق و سوریه است اما با توجه به این که گرد و غبار برخواسته از عراق زودتر به ایران و به ویژه استان‌های خوزستان، ایلام و کرمانشاه می‌رسد و کانون‌های گرد و غبار آن ۲۴ میلیون هکتار است کشور عراق در اولویت قرار گرفت.

دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار با اشاره به پیگیری برای اعتبارات داخلی و بین‌المللی مقابله با گرد و غبار بیان کرد: طی گفت‌وگو با مسئول UNDP (شبکه‌های جهانی توسعه ملل متحد) در تهران قرار شد UNDP نیز در مطالعه پایلوت مشارکت کند تا بتوانیم از دانرها و حامیان برومرزی در این پایلوت استفاده کنیم.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ به میزان سه هزار میلیارد ریال اعتبار ویژه گرد و غبار مشخص شده است که پیشنهادات به منظور توزیع دستگاهی آن دریافت شده و در مرحله بررسی براساس اولویت و وظایف هر دستگاه قرار دارد. البته این اعتبار جدای از اعتبار جداگانه هر دستگاه در این زمینه است.

طهماسبی‌بیرگانی ادامه داد: از حدود ۳۰ هزار میلیارد ریال اعتبارات مقابله با گردو غبار از سال ۹۶ تاکنون، ۶۵ درصد به خوزستان تعلق گرفته است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.