×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

تحلیلی برقبض های صادره در اهواز

هوشنگ نوبخت
شهروند شهرنفت و آب، درگیر قبض فاضلاب
دیشب بیننده برنامه تحلیلی، انتقادی برآیند بودم که مدت هاست از شبکه خوزستان پخش می شود.
 برنامه ای که دریچه ی تازه و البته تلخی به روی حقایق گشوده و پرده از بسیاری بی تدبیری ها برداشته است.
موضوع این هفته ی این برنامه تلویزیونی پرداختن به مشکلات و معضلات منطقه پردیس اهواز بود که سالهاست مردم این منطقه را آزار می دهد.
یکی از نکات جالب و قابل تامل در این برنامه ، فاش شدن حقیقتی تلخ بود که سالهاست مغفول مانده است و شاید منه رسانه هم در این باب کم کاری کرده ام و آنهم گرفتن باج از مردمی است که لیاقت شان بسیار بیشتر از شرایطی است که دارند.
آری ، صدور قبض هایی که با هیچ ادله و منطقی سازگار نیستند و گرفتن پول هایی که هیچ دلیلی برای دریافت شان نیست . وقتی مجری برنامه راز گرفتن قبض های فاضلاب از منازلی که هیچ شبکه فاضلابی ندارند را فاش می کند تازه به عمق فاجعه و نداشتن سواد شهروندی خودمان پی می بریم که به راستی در شهری که از ثروتمندترین شهرهای جهان است، چرا علیرغم نبود خدمات مناسب و زیرساخت های لازم، از شهروندان مظلومش هزینه های خدماتی هنگفتی گرفته می شود؟
 چرا شهرداری برای صدور پروانه ها و مجوزهای یک ساختمان بابت ارائه خدمات چندگانه پول های آنچنانی می گیرد ولی هیچ خدماتی ارائه نمی دهد؟ چرا آب و فاضلاب، هزینه ی فاضلاب را بوسیله قبض های صادره، دریافت می کند اما کوچکترین خدماتی به آنها نمی دهد؟
 چرا برای گرفتن مجوز یک کیوسک کوچک در دورترین نقطه اهواز، دهها قبض و دستورالعمل و فیش صادر می شود اما کوچکترین خدماتی به آنها ارائه نمی شود؟ آیا مرجعی هست که پاسخگوی این سوال باشد که نتیجه و ماحصل اینهمه پول و یا بهتر بگوئیم(باج) از این مردم به عهده کیست؟
 چگونه می شود که شما قبض برق ۳۲۳۰۰ تومانی را اگر ۳۲۲۹۰ تومان پرداخت کنید قابل قبول و وصول نیست و باید تا ریال آخر تسویه شود اما میلیون ها و بلکه میلیاردها پول نقد از مردم و شهروندان اهوازی بابت حق خدمات، حق فاضلاب، حق سرویس دهی مطلوب و … می گیرید و به هیچ کس هم پاسخگو نیستید؟
 امیدوارم بازرسین استانی و کشوری، مسئولین قضایی و کسانی که دنبال مطالبات مردم هستند به این مسائل ورود کنند و با صراحت و شفافیت به مردم پاسخ دهند که نتیجه اینهمه هزینه های به ناحق دریافت شده از شهروندان اهوازی به عهده کیست و چگونه باید بازگردانده شود؟
 آیا اهالی منطقه و خیابانی که با یک بارش معمولی، زندگی شان فلج می شود و تا روزها حتی نمی توانند به راحتی تردد کنند، حق دارند و باید حق فاضلاب، قبض خدمات شهرداری و دیگر امورات مندرج در قبض ها را صادر کنند یا خیر؟ اگر آری، چرا؟ و اگر نه، چه کسی باید پیگیر دهها مورد مندرج در قبض های آب و برق و گاز و فاضلاب و .. باشد؟
امیدواریم که رسانه ها با روشنگری، مسئولین با پاسخگویی و بازرسان با ورود به این معضل، بتوانند پاسخگوی مطالبه برحق مردم و شهروندان کلانشهری باشند که از ثروتمندترین و کم امکانات ترین شهرهای دنیاست.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.