×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

دیدار هیات رئیسه نظام مهندسی با استاندار خوزستان

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان، جلسه ای با حضور هیات رئیسه سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان و استاندار خوزستان در استانداری برگزار شد.

در این جلسه دکتر غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان، مهندس کمال دویده، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان، دکتر اکبر حسنی پور، نایب رئیس اول سازمان، مهندس رضا عصاره، دبیر سازمان، مهندس اسماعیل محمودی، رئیس شورای انتظامی سازمان و مهندس فیروز غلامی، عضو شورای مشورتی سازمان حضور داشتند.

لزوم برقراری تعامل با شهرداری

مهندس کمال دویده در این نشست اظهار کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان طبق قانون در سال ۱۳۷۴ تاسیس شد و در استان خوزستان این سازمان دارای بیش از ۱۸ هزار عضو در ۷ رشته عمران، مکانیک، معماری، شهرسازی، برق، نقشه برداری، ترافیک است که ۱۰ هزار نفر دارای پروانه اشتغال هستند و از این تعداد حدود ۷ هزار نفر در مرکز استان فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه تعداد ۲۰ دفتر نمایندگی در سطح استان داریم عنوان کرد: هیات مدیره دوره هفتم از ۱۳ آبان ماه ۹۷ فعالیت خود را آغاز نموده  و امیدوارم بتوانیم رسالت اصلی خود را که بالا بردن نظارت بر کیفیت ساخت و ساز است را به بهترین شکل ممکن انجام دهیم.

دویده با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی ساختمان نیازمند تعامل و همگرایی با دستگاه های اجرایی است اظهار کرد: در سال گذشته و امسال تا کنون بسیاری از پروانه های ساختمانی در گروه “د” بدون کنترل توسط سازمان به مرحله صدور پروانه ساختمانی رسیده است.

وی همچنین به اهمیت موضوع هیات چهار نفره استان متشکل از معاون عمرانی استاندار، مدیرکل راه و شهرسازی، شهردار و رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان اشاره کرد و از اینرو انتخاب معاونت عمرانی استان را حائز اهمیت برشمرد.

وی به موضوع مجریان ذی صلاح اشاره کرد و افزود: طی دوره های متوالی هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان خوزستان نتوانسته ایم موضوع مجریان ذی صلاح را اجرایی کنیم و بخشنامه سازندگان مسکن در خوزستان حتی با تغییر مدیریت های متعدد در شهرداری نیز بی نتیجه مانده است.

دویده خاطر نشان کرد: از نظام مهندسی به جهت نپرداختن به بحث هویت و سیما و منظر شهری انتقاد می شود این در حالی است که اکثر مهندسین معمار دارای پروانه اشتغال در نظام مهندسی مشغول به فعالیت حرفه ای هستند اما متاسفانه از این ظرفیت استفاده نمی شود و در مناطق شهرداری بدون اتخاذ یک وحدت رویه مدون و به روش های مختلف در خصوص بررسی نقشه های نما و منظر شهری تصمیم گیری می شود.

وی با تاکید بر اینکه ما به دنبال تقابل نیستیم و  می خواهیم با دستگاه های اجرایی تعامل داشته باشیم گفت: امیدواریم با تعامل با دستگاه های اجرایی از جمله شهرداری و با نظارت اداره کل راه و شهرسازی، مجریان ذی صلاح و شناسنامه فنی و ملکی در استان اجرایی شود و یک ساخت و ساز ایمن را تضمین نماییم.

دویده اظهار کرد: هدف اصلی دولت از اصل ۴۴ قانون اساسی، برون سپاری کارها و تقویت بخش خصوصی بود رسالتی که در نظام مهندسی ساختمان به درستی انجام می شود و از نظر فنی بال راست دولت و بالاترین تشکیلات فنی است.

وی بر لزوم دعوت از نظام مهندسی ساختمان خوزستان در جلسات شورای اداری تاکید کرد: مطالبه ما این است که مانند گذشته نماینده ای از نظام مهندسی ساختمان در شورای اداری استان حضور داشته باشد تا تعامل مستحکمی با دستگاه های اجرایی برقرار شود.

صدور پروانه و تقاضاهای کارفرمایان الکترونیک شود

دکتر اکبر حسنی پور در ادامه این جلسه اظهار کرد: یکی از راه  حل های مشکلات موجود در نظام مهندسی در خصوص فرار ظرفیت ها صدور پروانه، تقاضاهای کارفرمایان و خدمات مربوطه بصورت  الکترونیکی (اتوماسیون)  می باشد.

وی ادامه داد: قانون می گوید که ساختمان توسط مجری ذیصلاح و با حضور مهندسان ناظر  معرفی شده از سوی نظام مهندسی باید ساخته شود این در صورتی است که به واسطه اجرایی نشدن مجریان ذیصلاح مالک به دلیل صرفه جویی غیراصولی نقش سازنده را پیدا کرده و در این میان ناظران به تنهایی نمی توانند کیفیت ساختمان را تضمین نمایند.

نایب رئیس اول سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان عنوان کرد: استفاده از ناظران مقیم و مجریان ذی صلاح می تواند برای مالکان موثر بوده و دیگر شاهد اتفاقات و حوادث مشابه ساختمان منطقه گلستان نباشیم.

نظام مهندسی ساختمان، تخصصی ترین نظام صنفی کشور است

در پایان استاندار خوزستان اظهار کرد: بنده اعتقاد دارم که مسائل باید علمی و کارشناسی پیگیری شود و با توجه به اینکه سازمان نظام مهندسی ساختمان، تخصصی ترین نظام صنفی کشور در بحث ساخت و ساز است بنابراین می بایست موانع برای سپردن وظایف تخصصی به این سازمان برطرف گردد.

وی تصریح کرد: اگر بنا شد که برون سپاری و سپردن وظایف به نظام مهندسی صورت گیرد باید اعضا آن سازمان قدر جایگاه خود را بدانند و طبق قانون نظارت لازم را انجام دهند.

شریعتی خاطر نشان کرد: به موضوعات  مجریان ذی صلاح، شناسنامه فنی و ملکی و برقراری تعامل با شهرداری خواهیم پرداخت.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.