به گزارش پایگاه خبری تحلیلی الفبا، محمد تقی زاده اظهار کرد: طرح سنجش سلامت نوآموزان از ۲ تیرماه آغاز شد و تا پایان آذر ماه ادامه داشته است.

وی با بیان اینکه در طرح سنجش، نوآموزان از نظر سلامت بینایی، شنوایی، جسمی و حرکتی مورد ارزیابی قرار می گیرند، افزود: در این ارزیابی ها که توسط ۵۳ پایگاه سنجش در سراسر استان خوزستان انجام شد ۵۴ هزار و ۳۰۹ نوآموز دختر و ۵۶ هزار و ۲۵۳ نوآموز پسر مورد سنجش قرار گرفتند.

تقی زاده خاطرنشان کرد: از این تعداد ۳۳ هزار و ۵۲۰ نفر نوآموز پیش دبستانی و ۷۷ هزار و ۴۲ نفر نوآموز بدو ورود به پایه اول دبستان هستند.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به اینکه در دوره پیش دبستانی ۱۶ هزار و ۲۹۰ نوآموز پسر و ۱۷ هزار و ۲۳۰ نوآموز دختر به پایگاه های سنجش سلامت مراجعه کرده اند، تصریح کرد: اجرای طرح سنجش برای سال تحصیلی جاری نسبت به سال گذشته از نظر کمی و کیفی توسعه  بیشتری پیدا کرد و تعداد نوآموزانی که برای ورود به مدرسه در سال تحصیلی ۹۸-۹۷  مورد سنجش قرار گرفتند افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه ۱۹ هزار و ۶ نوآموز نیز برای بررسی های دقیق تر به پایگاه های تخصصی ارجاع داده شدند، عنوان کرد: از این تعداد نوآموز ۸ هزار و ۸۷۹ نفر ارجاع آمادگی تحصیلی، ۲ هزار و ۳۳۷ نفر ارجاع شنوایی، ۷ هزار و ۵۱۶ نفر ارجاع بینایی و ۲۷۴ نوآموز ارجاع جسمی حرکتی شدند.

تقی زاده خاطرنشان کرد: نوآموزانی که در مرحله اول دارای مشکل بودند برای تعیین جایگاه تحصیلی به پایگاه های تخصصی معرفی می شوند.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با تاکید بر اینکه ۹۱ هزار و ۴۴۹ نوآموز بدون مشکل بوده اند، اظهار کرد: ارزیابی دقیق نوآموزان سبب کاهش آسیب هایی مانند افت تحصیلی و ترک تحصیل نوآموزان می شود و فرایند یاددهی و یادگیری را آسان تر می کند.

وی با اظهار اینکه سنجش ۱۱۰ هزار و ۵۶۲ نوآموز خوزستانی در مناطق مختلف استان انجام شده است، گفت: در این ارزیابی ها ۷۹ هزار و ۹۶۶ نوآموز در مناطق شهری، ۲۸ هزار و ۲۴۰ نوآموز در مناطق روستایی و ۲ هزار و ۳۵۶ نوآموز در مناطق عشایری مورد سنجش قرار گرفتند.

تقی زاده یادآور شد: امسال تعداد نوآموزان چپ دست ۵ هزار و ۷۱۰ نفر و نوآموزان راست دست ۱۰۴ هزار و ۸۵۲ نفر می باشد.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان در پایان با اشاره به اینکه شرکت نوآموزان در طرح سنجش برای انجام ثبت نام در پایه اول دبستان الزامی بوده است، تصریح کرد: آمادگی تحصیلی دانش آموزان با شناخت تفاوت های فردی بیشتر می شود و زمینه این شناخت در پایگاه های سنجش سلامت است که با ارزیابی دقیق نوآموزان، سطح توانایی آن ها را مشخص می کنند.