×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

ساخت سیل بند ۲۶ کیلومتری در شمال غرب اهواز

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: سیل بند سرتاسری شمال غرب اهواز به طول ۲۶ کیلومتر برای جلوگیری از سیلاب کرخه و دز در حال ساخت است.

 

دکترفرهاد ایزدجو افزود: ساخت این سیل بند با طراحی سازمان آب و برق خوزستان و با دستور و پیگیری های استاندار و همکاری چند دستگاه اجرایی و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء از چند روز پیش آغاز شده و رو به اتمام است  .
وی با بیان اینکه سازمان آب و برق  حدود چهار و نیم کیلومتر از این طرح را اجرا کرده است ادامه داد: این سیل بند به طول ۲۶ کیلومتر و ارتفاع سه متر از شمال غرب اهواز از رودخانه کارون در مقطع ابتدای دغاغله تا پلیس راه اندیمشک و شمال عین ۲ کشیده شده است.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به جریان سیلاب به سمت اهواز، گفت : سیلاب رودخانه های دز و کرخه  به علت طولانی بودن بودن رهاسازی آب از سدها نسبت به سال های نرمال، با دبی بیشتر از سال های نرمال جاری شده است.
وی تصریح کرد: معمولا در این فصل، هنگام وقوع سیلاب، دبی رودخانه ها پس از تخلیه سیلاب های تسکین یافته، به اندازه دبی پایه است، اما در رویدادهای اخیر به  علت بارش برف زیاد در بالادست و رطوبت زیاد حوضه های آبریز سدها دبی رودخانه کم نشده و به همین علت حجم سیلاب دشت‌ها بیشتر شده و به سمت اهواز حرکت کرده است.
ایزدجو با اشاره به برآوردهایی که از سیلاب در دشت ها شده خاطرنشان کرد: به نظر می رسد این سیل بند حفاظتی برای سیلابی که به سمت اهواز جاری شده کافی است، اما با پایش شرایط در صورت نیاز می توان ارتفاع و استحکام سیل بند را متناسب با شرایط ، بیشتر کرد تا مانع ورود سیلاب از شمال غرب به اهواز شود.
وی همچنین با بیان اینکه با اقدامات انجام شده آبگرفتگی های محله عین ۲ کاهش می یابد، گفت: سیلاب دشت ها از طریق کانال سلمان از دو جهت به رودخانه کارون و جنوب تالاب هویزه در حوضچه شماره ۵، هدایت می شود، این امر می تواند در این بخش از هور که از کانون های ریزگرد است و آب کمتری دارد، تاثیرگذار باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.