×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

خوزستان با کاشت ۱۳۸ نوع محصول کشاورزی مهم ترین قطب تولیدی کشور است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در آیین افتتاحیه نهمین نمایشگاه بین المللی صنایع و ماشین آلات کشاورزی اظهار کرد: نمایشگاه فقط محلی برای نمایش دادن دستاوردها نیست، بلکه محلی است برای ارتقای سطح کیفی محصولات و خدماتی که توسط شرکت ها، تولیدکنندگان، تامین کنندگان و توزیع کنندگان ارائه می شود.

«کیخسرو چنگلوایی» با بیان اینکه در نمایشگاه به روزترین و مدرن ترین محصولات و روش های نوین خدماتی ارائه می شود افزود: نمایشگاه ها به دلیل اینکه به صورت تخصصی برپا می شوند، سهولت دسترسی به خدمات مورد نیاز و قدرت انتخاب برای جامعه هدف افزایش پیدا می کند.

وی تصریح کرد: اینگونه نمایشگاه ها می تواند به جذب سرمایه و سرمایه گذار، توسعه کسب و کار، رونق اقتصادی و مهم تر از همه به ایجاد فرصت های شغلی کمک کند.

چنگلوایی با اشاره به اینکه مشارکت کنندگان در نمایشگاه می توانند ارتباطات تجاری و اقتصادی و حتی فرهنگی خود را توسعه دهند اضافه کرد: این ارتباطات به بهینه سازی و بالا بردن کیفیت و راندمان ساخت تجهیزات و کالاهای مورد نیاز در صنعت و کشاورزی کمک می کند.

وی با بیان اینکه خوزستان مهم ترین قطب تولیدی کشور است عنوان کرد: کاشت ۱۳۸ نوع محصول زراعی و تولید ۱۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی، دامی، دام و طیور، شیلات به صورت سالانه در استان انجام می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به اینکه ۱۳.۶ درصد تولیدات محصولات کشاورزی در کشور در خوزستان به دست می آید ابراز کرد: حدود ۱۸ درصد محصولات زراعی کشور در خوزستان تولید می شود.

وی با اشاره اینکه سرانه تولید محصولات کشاورزی استان به ازای هر خوزستانی، سه هزار و ۵۲۱ کیلو گرم است اذعان داشت: سرانه متوسط کشور به ازای هر نفر یک هزار و ۵۲۵ کیلوگرم است و این موضوع نشان می دهد که سرانه تولید محصولات کشاورزی در خوزستان بیش از ۲ برابر سرانه کشوری است.

چنگلوایی با بیان اینکه خوزستان برای هشتمین سال پیاپی و با فاصله بسیار زیاد مقام اول تولید گندم را در کشور را دارد خاطر نشان کرد: حدود ۱۶.۷ درصد تولید گندم کشور در خوزستان انجام می شود که این میزان در سال گذشته ۱۲.۵ درصد بود.

وی تاکید کرد: با توجه به کیفیت عالی گندم خوزستان، این محصول در ۲۳ استان توزیع می شود، همچنین در سال گذشته صادرات گندم خوزستان به کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا و همچنین کشورهای حاشیه خلیج فارس انجام شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به اینکه خوزستان گندم مورد نیاز ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در کشور را تامین می کند ادامه داد: همچنین ۴۵ درصد شکر تولیدی کشور و شکر مورد نیاز ۳۱ میلیون نفر در خوزستان تولید می شود.

وی با بیان اینکه اولین محموله برنج به کشور عراق در هفته گذشته صادر شد گفت: امسال ۹۰۰ هزار تن شلتوک و ۵۵۰ هزار تن برنج در خوزستان تولید شد که این میزان برنج تولیدی، نیاز ۱۳ میلیون نفر در کشور را تامین می کند.

چنگلوایی با اشاره به اینکه ۳۸ درصد ذغال کشور در خوزستان تولید می شود بیان کرد: حدود ۳۳ درصد کل صادرات خرما در کشور از خوزستان انجام می شود و ۱۰ درصد تولیدات شیلاتی اعم از صید و آبزی پروری در این استان است.

وی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد تولید بذر کلزا و ۹۷ درصد چقندر قند در خوزستان تولید می شود تاکید کرد: خوزستان رتبه اول را در زمینه تولید گل مریم و در تولید گل نرگس و گل رز در رتبه دوم کشور قرار دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به اینکه ۴۶ درصد ظرفیت ایجاد شده در زمینه سدهای مخزنی کشور و بیش از ۳۵ درصد شبکه های آبیاری و زهکشی در خوزستان احداث شده است افزود: خوزستان با حمایت دولت و با توجه به ظرفیت های بالفعل، تنوع اقلیمی و دانش فنی خود و همچنین با توجه به افق ۱۴۱۰ می تواند غذای مورد نیاز ۳۰ میلیون نفر را تامین کند.

وی توسعه بیمه کشاورزی را از دیگر اقدامات مهم این سازمان دانست و اضافه کرد: از سال ۱۳۹۳ تاکنون در خوزستان یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار به خوزستان اختصاص داده شد که معادل ۱۸.۵ برابر پول بلاعوضی است که از ابتدای انقلاب در بخش کشاورزی هزینه شده است.

چنگلوایی با بیان اینکه ۲۵۰ هزار هکتار از طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری در فاز اول انجام شد گفت: این مهم سبب افزایش ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن تولید محصولات کشاورزی در سال شد و همچنین سالانه پنج هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان به در آمد کشاورزان اضافه کرد؛ این طرح سبب صرفه جویی ۷۰۰ میلیون متر مکعب آب به صورت سالیانه شده است.

وی به اهمیت و توسعه مکانیزاسیون در کشاورزی اشاره کرد و یاد آور شد: به طور مثال در تولید گندم، استفاده از ماشین آلات خاص کشاورزی مصرف سوخت را چهار درصد و مصرف آب را ۴۰ درصد کاهش پیدا می کند و همچنین در هر هکتار ۵۰ کیلوگرم افزایش تولید خواهیم داشت.

شبستان

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.