×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

از علیقلی میرزا تا باغ گلی

دکتر فاضل خمیسی

وقتی دارالفنون تهران به سبک مدارس اروپایی افتتاح شد ۱۳ روز از مرگ امیرکبیر میگذشت ، در واقع این وزیر اعظم بود که مقدمات این نوع مدارس را در ایران بنا گذاشته اما خودکامگی پادشهی هوسران و مستبد اجازه نداد امیر کبیر بتواند ثمره این تلاش خود را مشاهده کند،   تاریخ در این رابطه با قضاوتی عادلانه،  برای صدارت ۳۹ ماهه ی (سه سال و سه ماه) امیرکبیر و پنجاه سال پادشاهی ناصرالدین شاه کفه ی ترازوی شایستگی را به سمت امیر کبیر سنگین ساخته و پنج دهه پادشاهی ناصرالدین شاه را علیرغم برخی اصلاحات و کارکردهای مثبت به باد انتقاد و حتی تمسخر میگیرد .
چند سال بعد از تاسیس دارالفنون بود که برای نظام تعلیمی کشور وزارتی تحت نام وزارت علوم ( آموزش و پرورش کنونی) با اهدافی در زمینه ی زیر ساخت توسعه ای آن موقع تاسیس گشت ، اما آنچه در روند این تأسیس حائز اهمیت و توجه است انتصاب اولین وزیر این وزارتخانه است:
 علیقلی میرزا اعتضادالسلطنه از باهوش ترین و باسوادترین فرزندان فتحعلی شاه قاجار!!
 این شاهزاده که به مدت ۲۲ سال صدارت آموزش و پرورش را بعهده داشت اقدامات بسیاری از چاپ روزنامه تا تالیف کتب درسی تا نگارش کتاب تا تربیت نیروی انسانی را پیگیری و با نفوذی که در دربار داشت و با تکیه بر دانش و فرهیختگی اش منشا خدمات بیشمار و تقریبا پایه گذار نظام تعلیمی نوین در کشور شد .
 در طول تاریخ کشور هر چند در باب اهمیت نظام تعلیم ، سخنهای بسیاری بیان شده اما متاسفانه آموزش و پرورش در هیچ دوره ای اولویت اول دولتهانبوده و فقط سعی شده در انتصاب وزرای آن دقت بسیار و راس هرم این دستگاه از افرادی با پیشینه ی فرهیختگی و سرآمدی در حوزه ی تعلیم و تربیت تعیین شوند.
 حضور وزرای توانمندوکاریزما بودن برخی از آنها باعث شد که قدرت چانی زنی و جلب توجه به اهمیت آموزش و پرورش دربرخی دوره ها پر رنگ گردد،  از آن طرف در دوره هایی که وزرایی بدون تخصص و فاقد پیشینه ی سازمانی در مدیریت این وزارتخانه قرار گرفتند شاهد درماندگی، آشفتگی و حراج منصب ها به قدرت های سیاسی شده که بازندگان اصلی آن دانش آموزان ، خانواده ها و در نهایت آینده ی کشور شد.
 از آنجا که در یک سیر تکاملی مدیریت و در زمان هوش مصنوعی و اهمیت یافتن  نظام تعلیم و تربیت نوین  شایسته است از سرآمدترین افراد سازمانی و دانشمندترین آنها برای مدیریت استفاده  و نباید با انتخاب نامهایی گمنام و بی تجربه و بدون پیشینه ی کار اجرایی و پژوهشی کلان ، مدیریت مهمترین دستگاه تربیتی کشور را به نظریه ی آزمایش – خطا سپرد، انتظار است وزیر این دستگاه سرآمد مدیران کشور باشد نه نیرویی دست چندم در هیات دولت!!
 اهمیت آموزش و پرورش بعنوان یک فرانهاد  بسیار فراتر از آنست که دست مایه ی چانه زنی سیاسی یا مورد بی مهری قرار گیرد ، در پایان، حال که  آموزش و پرورش در بودجه، سیاستگذاری و … اولویت نیست لااقل در انتخاب وزیرش دقت و اولویت سازی  بعمل آید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.