×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

دستگیر یک حفار غیرمجاز در حریم اثر جهانی نظام آبی تاریخی شوشتر

سرهنگ رامین مکناوی افزود: بنا به اخبار رسیده از منابع و مخبران محلی مبنی بر حفاری غیرمجاز در یک باغ‌ ویلا واقع در حریم بند گرگر، مسوول پایگاه شهرستان شوشتر به قید فوریت و پس از تایید خبر، به صورت نامحسوس موضوع را در دستور کار قرار داد و سپس در معیت عوامل نیروی انتظامی و پایگاه جهانی سازه‌های آبی به محل مورد نظر مراجعه و پس از بررسی‌ میدانی، فرد خاطی دستگیر و تحویل مراجع قضایی شد.

وی افزود: فرد خاطی برای دستیابی به اشیای تاریخی اقدام به حفاری با ابعاد هفت متر طول، چهار متر عرض و با عمق یک و نیم متر کرده بود که در بررسی‌ اولیه هیچ‌گونه شیء تاریخی در محل یافت نشد.

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی خوزستان ادامه داد: ماموران یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان با همکاری سازمان‌های مردم‌نهاد، میراث‌بانان افتخاری و همچنین دستگاه‌های امنیتی و انتظامی، به صورت شبانه‌روزی از بناهای تاریخی و محوطه‌های باستانی این استان مراقبت و محافظت می‌کنند.

سازه‌های آبی تاریخی شوشتر مجموعه‌ای به هم پیوسته از پل‌ها، بندها، آسیاب‌ها، آبشارها، کانال‌ها و تونل‌های هدایت آب هستند که در ارتباط با یکدیگر کار می‌کنند و در دوران هخامنشیان تا ساسانیان برای بهره‌گیری بیشتر از آب ساخته شده‌اند.
آثار باستانی این سازه‌های آبی، با عنوان “نظام آبی تاریخی شوشتر” به صورت یکجا به عنوان دهمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو با شماره ۱۳۱۵ به ثبت رسید.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.