×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

بیش از۱۴ هزار نفر نابینا در خوزستان از خدمات بهزیستی بهره مند می شوند

غلامرضا صدیق راد ضمن تبریک ۲۳مهر ماه برابر با ۱۵اکتبر با عنوان روز جهانی نابینایان یا عصای سفید گفت: عصای سفید به عنوان سمبل ایمنی در تردد و زندگی اجتماعی و همچنین نماد استقلال فردی این قشر از جامعه است.

وی افزود: از این تعداد فرد دارای معلولیت بینایی ۳هزار و ۸۳۰نفر معلولیت خفیف، ۴هزار و ۲۸۹نفر معلولیت متوسط، ۴هزار و ۷۰نفر با معلولیت شدید و ۲هزار و ۶۱نفر هم دارای معلولیت در سطح خیلی شدید هستند.

صدیق راد برخی از مهم‌ترین ضایعات بینایی که منجر به نابینایی رسمی و ایجاد ناتوانی و معلولیت در فرد مبتلا می‌شود را ضایعات ارثی و مادرزادی، سوء تغذیه، ابتلا به بیماری تراخم، آب سیاه، آب مروارید، بیماری قند یا دیابت و آسیب دیدگی اندام بینایی بر اثر ضربه در حوادث و سوانح عنوان کرد و اظهار داشت: بیشترین سهم مربوط به عوامل مادرزادی ارثی و مادرزادی است.

مدیرکل بهزیستی خوزستان تصریح کرد: از آبان ماه ۹۱ اقدام به اختصاص بخش ویژه‌ای به نابینایان کرده ایم و در حال حاضر ۳۴۰نفر در بخش نابینایان از وجود ۶۰۰نسخه کتاب بریل، حدود ۱۱ هزار عنوان کتاب گویا، بیش از ۴هزار کتاب متنی (الکترونیک)، کلاس‌های آموزشی فوق برنامه، نشست‌های کتابخوانی و نقد کتاب بهره‌مند هستند.

این مقام مسئول تولید ۱۰۰عنوان کتاب گویا با همکاری داوطلبان به صورت رایگان، اختصاص بخشی ویژه جهت مطالعه و آموزش کودکان و نوجوانان نابینا و کم بینا هم از جهت سخت افزاری و هم نرم افزاری، ارائه خدمات اینترنتی، ارائه خدمات رایانه‌ای شامل؛ نصب برنامه‌های گویا سازی روی لپتاپ کامپیوتر و گوشی تلفن همراه، ارسال رایگان کتب بریل و گویا به سراسر شهر‌های استان را از دیگر خدمات به افراد دارای معلولیت بینایی برشمرد.

به گفته صدیق راد؛ استان خوزستان دارای ۶ انجمن نابینا و کم بینا در شهرستان‌های اهواز، دزفول، شوشتر، بهبهان، امیدیه و آبادان است که به فعالیت‌های فرهنگی، آموزشی، ارائه خدمات مددکاری و برگزاری مناسبت‌ها می‌پردازند.

وی بیان کرد: همچنین اهداء وسایل کمک توانبخشی ویژه نابینایان شامل؛ اسپیکر فلش خور، ذره بین چراغدار، ساعت لمسی، شطرنج نابینایان، ویس رکوردر، قلم قرآنی، عصای نابینایان و کاغذ بریل نیز در برنامه کاری بهزیستی خوزستان بوده است.

هم اکنون ۱۴هزار و ۲۵۰نابینا دارای پرونده در استان در کلینیک‌ها و مراکز بهزیستی از خدمات مختلف بهره مند می‌شوند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.