×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

کتاب مصائب آشپزی برای دیکتاتورها

نویسنده: ویتولد شابوفسکی

مترجم: زینب کاظم خواه

سفری جذاب به چهار قاره و زندگی پنج دیکتاتور مشهور! ویتولد شابوفسکی در کتاب مصائب آشپزی برای دیکتاتورها، سراغ قابلمه سوپ و دیگ پلو و گوشت بز و انواع غذاهای دیگر آشپزخانه دیکتاتورها می‌رود و داستان آشپزهای شخصی آنان را روایت می‌کند.

درباره کتاب مصائب آشپزی برای دیکتاتورها:

تا زمانی که غذای خوبی برای وعده‌های روزانه‌شان بپزی، این بخت را داری که تو را نکشند!

کتاب مصائب آشپزی برای دیکتاتورها (How to feed a dictator) زندگی آشپزهایی را به تصویر می‌کشد که گویی بر لبه تیغ قدم می‌زنند، آنان باید به قدری از هوش و درایت برخوردار می‌بودند که با توجه با اخلاق و روحیات دیکتاتورها برایشان غذا درست می‌کردند و همواره باید حواس‌شان را به شور و بی‌نمک نبودن غذا جمع می‌کردند.

شاید تصور کنید سیاست و غذا نمی‌توانند در کنار یکدیگر قرار بگیرند، اما این کتاب این دو مسئله را به خوبی کنار هم گذاشته است. زندگی خصوصی دیکتاتورها یکی از آن مسائل هیجان‌انگیزی است که آثار زیادی در موردشان نوشته شده است. سَرَک کشیدن به زندگی دیکتاتورها از چشم آشپزخانه و ارزیابی تاریخ در حین آشپزی مسئله‌ای‌ست که ویتولد شابوفسکی (Witold Szabłowski) به آن پرداخته است. او با آشپزهای شخصی پنج دیکتاتور – فیدل کاسترو، انور خوجه، عید امین، پل پوت و صدام – که به کشتار و سرکوب مشهور بودند، مصاحبه و گفت‌وگو کرده است.

ویتولد شابوفسکی که شغل اصلی‌اش روزنامه‌نگاری‌ست، پنج قاره گوناگون از آسیا تا آفریقا و از آمریکای جنوبی تا اروپا را برای یافتن پنج آشپز شخصی دیکتاتورها زیر پا می‌گذارد. نزدیکشان می‌ایستد، به تماشای آشپزی‌شان و درهم آمیختن رنگ‌ها و بوها و طعم‌ها می‌نشیند، آشپزها نیز غذاها را درست به همان شکل که برای دیکتاتور طبخ می‌کردند، می‌پزند؛ درست به همان اندازه نمک و ادویه به غذا می‌زنند و در مورد غذاهای موردعلاقه آن‌ها صحبت می‌کنند. این آشپزها هر یک زندگی عجیب و غریبی را پشت سر گذاشته‌اند، که جذابیت روایت‌های آن‌ها از دیکتاتورها را دوچندان می‌کند.

اینکه وقتی کامبوجی‌ها از گرسنگی تا آستانه مرگ می‌رفتند، پل پوت چه می‌خورد؟ یا شایعه‌ای که می‌گفت عیدی امین گوشت انسان می‌خورد حقیقت دارد یا نه؟ صدام حسین پس از فرمان کشتار هزاران کُرد چه غذایی خورد؟ فیدل کاسترو در حالی که جهان را تا مرز جنگ هسته‌ای برد، چه غذایی سفارش داد؟ کدام یک غذای ملایم دوست داشتند و کدام یک غذای تند؟ کدام‌شان استیک را به صورت نیم‌پخته می‌خورد و کدام‌شان به صورت کاملاً پخته دوست داشت؟ آیا غذایی که دیکتاتورها می‌خوردند تأثیری روی سیاست‌هایشان می‌گذاشت؟ این‌ها پرسش‌هایی هستند که نویسنده در طول گفت‌وگو با آشپزهای شخصی این دیکتاتورها تلاش می‌کند پاسخ‌شان را بیابد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.