×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

قطع، نوبت بندی و رهاسازی آب تا پایان فصل کشت تابستانه در خوزستان

رهاسازی آب از سد مارون در بهبهان که باهدف تامین آب نخیلات انجام شده است، با عبور از ۶ شهرستان، در نهایت به شادگان رسید و نخیلات این شهرستان را سیراب کرد.
نخلداران می‌گویند: در ۲-۳ سال اخیر براساس نوبت بندی‌های در نظر گرفته شده، آب به نخلستان‌ها نرسیده بود.
افزایش دبی آب در سد مارون از ۴۰ به ۸۰ و ۸۰ به ۱۳۰ متر مکعب در سد مارون، باعث شد آب از رودخانه جراحی به ۲ نهر ورودی شهرستان شادگان برسد و حدود ۱۲ هزار هکتار از نخلستان‌ها سیراب شوند.
رهاسازی آب علاوه بر تامین آب مورد نیاز نخیلات که در میزان تولید محصول و کیفیت انواع رطب و خارک تاثیرگذار است، حقابه تالاب بین المللی شادگان را نیز تامین کرد.
باتوجه به اینکه آب رهاسازی شده برای تامین نیاز‌های اراضی است، باید کشاورزان نوبت بندی و میزان مصرف آب را براساس مصوبه و شیوه نامه سازمان جهاد کشاورزی رعایت کرده و آبیاری اراضی را در زمان مناسب انجام دهند.
باید توجه داشت که وقتی در فصل بارندگی ها، شاهد کاهش نزولات آسمانی در بالادست هستیم، حجم ورود آب به سد‌های خوزستان کاهش می‌یابد و زمانیکه بارندگی‌ها مطلوب و بیش از حد انتظار باشند، دبی آب سد‌ها نیز افزایش خواهد یافت، همین موضوع سبب می‌شود که رهاسازی آب براساس شرایط سد‌ها و ذخایر آب آن‌ها صورت گیرد.
باتوجه به اینکه شادگان در پایین دست و انتهای خط آبرسانی حوزه مارون قرار دارد، در سال‌های قبل تامین آب نخیلات به دلیل برداشت‌های مجاز یا غیر مجاز آب در بالادست، با مشکل مواجه شود.
انحراف الگوی کشت تابستانه از برنامه ابلاغی
پیمان حیدری راد، مدیر حفاظت و بهره برداری رودخانه‌ها و چاه‌های سازمان آب و برق خوزستان گفت: در اواخر خردادماه امسال مقرر شد ۲۴ هزار و ۸۵۰ هکتار کشت تابستانه در حوضه پایین دست سد مارون انجام شود.
وی با بیان اینکه از این سطح، ۵ هزار و ۵۰۰ هکتار برای کشت شلتوک و مابقی نیز برای کشت سایر محصولات در نظر گرفته شد، افزود: درحال حاضر بیش از ۱۳ هزار هکتار و ۲ برابر سطح در نظر گرفته شده کشت شلتوک صورت گرفته که نشان دهنده انحراف از برنامه کشت و بی توجهی کشاورزان است.
حیدری راد ادامه داد: در شورای کشاورزی اعلام شد که باتوجه به قدمت و سطح نخیلات شادگان و وجود ۱۲ هزار هکتار نخلستان در طول رودخانه جراحی، هدف و اولویت اول رهاسازی آب، تامین نیاز‌های زیست محیطی تالاب شادگان، سپس نخیلات این شهرستان و در نهایت تامین آب کشت‌های مورد تایید و تصویب این شورا است.
وی می‌گوید: براساس برنامه ریزی رهاسازی آب از سد مارون توسط سازمان آب و برق خوزستان، حجم آب ۸۵ متر مکعب بر ثانیه در طول حوزه رودخانه‌های جراحی و مارون بود که حجم زیادی است و درصورت رعایت نوبت بندی و سهمیه بندی، آب مورد نیاز تالاب و کشت‌های تابستانه تا انتهای شهرستان شادگان تامین می‌شد و نگرانی در این زمینه نداشتیم.
حیدری راد با بیان اینکه انحراف از برنامه کشت، برنامه‌های رهاسازی آب را نیز تحت الشعاع قرار داده است، گفت: به منظور تامین آب نخیلات شادگان، جلسه‌هایی در شورای کشاورزی و مدیریت بحران استان برگزار و مقرر شد برنامه قطع و نوبت بندی آب برای شهرستان‌های رامشیر، ماهشهر و شادگان که دچار انحراف از برنامه شده اند، اعمال شود.
قطع و نوبت بندی آب در شهرستان‌های پایین دست
این مقام مسئول افزود: براساس برنامه ابلاغی، ۲ روز در طول هفته، قطع آب در شهرستان‌های رامشیر و ماهشهر اعمال خواهد شد و در شهرستان شادگان نیز نوبت بندی آب به صورت مستمر و تا پایان فصل کشت انجام شود.
مدیر حفاظت و بهره برداری رودخانه‌ها و چاه‌های سازمان آب و برق خوزستان می‌گوید: برنامه الگوی کشت در مناطق بالادست به صورت نسبی رعایت شده و انحراف از برنامه از رامشیر، ماهشهر اتفاق افتاده است، به همین دلیل در این شهرستان‌ها برنامه قطع آب تا پایان فصل اعمال می‌شود.
وی گفت: باتوجه به اینکه در شادگان برنامه الگوی کشت رعایت نشده است، باید نوبت بندی آب رعایت شود.
پیمان حیدری راد افزود: سازمان آب و برق خوزستان به منظور جلوگیری از واردشدن خسارت به نخلستان‌های شادگان باتوجه به قرار داشتن در فصل ثمردهی و برداشت محصول، رهاسازی موجی را در دستور کار داده و از ابتدای مردادماه تاکنون ۳ نوبت رهاسازی آب با دبی ۱۳۰ متر مکعب انجام داده است که حجم بالایی در حوزه مارون محسوب می‌شود.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.