×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

تکیه بورس به نیشکر؛اعتماد رفته باز می گردد

یادداشتی از: سید شاهرخ موسوی نسب 

طی سالیان اخیر در کشورمان بخاطر عوامل مختلف و وجود تورم افسارگریخته و بازار متلاطم ، قاطبه مردم برای حفظ سرمایه خود و در امان ماندن از آثار تورم و نوسان قیمت ها به دنبال راهی مناسب برای سرمایه گذاری مطمئن بوده اند.

ورود مردم در سال ۱۳۹۸ با چراغ سبز و اظهار نظرهای حمایت گونه مسئولین ، این بار نه در بازار ارز و طلا بلکه در بورس آنهم با هدف چند برابر شدن دارایی ها و داشته های خود در کوتاه مدت بدون داشتن شناخت و اطلاعات کافی دراین بازار انجام گرفت. در مهرماه همان سال شاخص بورس که ۳۱۱ هزار واحد بود در طی فقط ۱۱ ماه از مرز ۲ میلیون واحد گذشت و رشدتاریخی ۵۷۰ درصدی را تجربه کرد و موجب هجوم گسترده و داغ شدن تب بورس در میان مردم عادی و گردش نقدینگی شد که همین امر باعث افزایش قیمت سهام و شاخص کل بازار سهام گردید. اما پس از آن بازار بورس در مردادماه ۱۳۹۹در اختلاف میان دو وزارتخانه در عرضه سهام یکی از شرکتهای دولتی روند نزولی را در پیش گرفت و دیری نپایید که آرزوهای مردم نقش بر آب شد و بورس با ریزش شدید۴۲ درصدی به شاخص کل حدود یک میلیون و ۱۰۰ واحد در اسفند ماه رسید و اتفاقات تلخی را رقم زد .

بورسی که تا سالیان متمادی می توانست رشد و شکوفایی داشته باشد در آن زمان بدلیل عملکرد ضعیف مسئولان این فرصت مغتنم را از دست داد و در این بین سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی مردم به دولت از بین رفت و بازندگان اصلی این نوسانات بازار بورس همان سهامداران و افراد تازه وارد بودند که علاوه برضرر مالی و نصف شدن سرمایه خود دچار آسیب های روحی و روانی نیز گردیدند.

تا  سال ۱۴۰۱ بازار سهام دچار رکود بود و اندک سرمایه باقی مانده مردم از بورس خارج گردید و وارد بازارهای موازی نظیر دلار ، طلا  و پس از آن بازار خودرو گردید اما با تغییر دولت و مدیران سازمان بورس ، در آخر سال ۱۴۰۱ تا حدودی امیدها بازگشت و بار دیگر بازار بورس مورد اقبال نسبی مردم قرار گرفت و رشد مجددی را تجربه کرد ، اما باز هم دچار فراز و فرودهای شد و درگیررکود گردید.

آینده شاخص کل بازار سهام به متغیرهای مختلفی وابسته است. مهم ترین عامل در این میان، اهرم های ایجاد اعتماد عمومی نسبت به بورس است و همچنین شفافیت‌سازی، بررسی، تلاش ، صداقت از سوی برخی مسئولین  و دادن اطلاعات به موقع از صورت های مالی عرضه کنندگان سهام به خریداران  و عرضه سهام شرکت‌های بزرگ و مهمی مانند هولدینگ توسعه نیشکر و صنایع جانبی که بواسطه سود دهی بالا می‌تواند محرک خوبی برای بازار سرمایه باشد و ریسک پذیری را در خرید سهام کاهش دهد و  زمینه سرمایه گذاری مطمئن را در بازار بورس ایجاد نماید.

صنعت استراتژیک نیشکر خوزستان بعنوان بزرگ‌ترین طرح کشاورزی و صنعتی در خاورمیانه با بهره گیری از نیروهای علمی ، متخصص و با تجربه و داشتن واحدهای نیشکری ، تولید محصولات متنوع و طرح ها و پروژه های جدید در دست اقدام ، بطور مستمر توسط سازمان‌های حسابرسی و شرکت‌های معتمد بورس، حسابرسی می شود که همگی نشان از رشد ، سودآوری ، شفافیت و دقت نظر لازم در صورت های مالی این صنعت بزرگ و مهم کشور دارد و در کنار آن فروش نقدی محصولات و ظرفیت های بالای که در این حوزه وجود دارد چشم انداز و آینده روشنی را برای سرمایه گذاری ایجاد می نماید که می تواند برای فعالان بازار بورس جذاب باشد و سودآوری بالایی را برای سهام داران به ارمغان آورد.

درخواست ورود صنعت نیشکر به فرابورس در دی ماه سال گذشته پذیرفته شد و مقدمات آن در حال انجام می باشد که در مرحله نخست سهام دو شرکت کشت و صنعت امام خمینی‌(ره) و شرکت خمیرمایه و الکل رازی از شرکت‌های تابعه توسعه نیشکر و صنایع جانبی در بورس عرضه می شود و قطعا بدلیل توانمندی ، عملکرد درخشان و گام های مهمی که این هولدینگ بزرگ در مسیر خودکفایی کشور در سالهای اخیر برداشته است، بازار بورس با یک تحول اساسی و استقبال بی سابقه خریداران سهام در این خصوص روبرو خواهد شد.

آنچه که سال گذشته سازمان خصوصی سازی اعلام نمود ، ارزش شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی بالغ بر  ۱۲۰ هزار میلیارد تومان می باشد که در واقع، عرضه اولیه سهام شرکت توسعه نیشکر یکی از بزرگترین عرضه اولیه‌های تاریخ بازار سرمایه ایران خواهد بود.

این مجموعه عظیم صنعتی تامین کننده حدود ۴۵ درصد شکرمصرفی ، ۸۰ درصد الکل طبی و ۱۰۰ درصد شکر دارویی مورد نیاز کشور می باشد و سالانه حدود۵۰ میلیون دلار ارزآوری از صادرات الکل و تخته فشرده ام دی اف دارد و با توجه به خسارت و زیان های ناشی از وقوع سیلاب سال ۹۸ در خوزستان این مجموعه دچار زیان ۶۰۰ میلیارد تومانی شد که با تصمیمات صحیح مدیریتی و تلاش و جهاد کارکنان آن نه تنها از بحران ها عبور کرد بلکه در آذر سال ۹۹ به سود هزار میلیارد تومانی و سال ۱۴۰۰ تا ۳.۹ هزار میلیارد تومان سود دهی آن افزایش یافته و  در سال ۱۴۰۱ هم علی رغم خشکسالی سود این هولدینگ به ۳.۷ هزار میلیارد تومان رسید  و فقط ظرف ۴ سال این شرکت از زیان دهی خارج شده و پیش بینی می‌شود در سال جاری به سود دهی ۵ هزار میلیارد تومان برسد .

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.