×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

۴۴۰هزار هکتار شبکه اصلی آبیاری و زهکشی در خوزستان در دست بهره‌برداری است

وزیر نیرو گفت: هم‌اکنون در مجموع ۴۴۰ هزار هکتار شبکه اصلی در این استان در دست بهره‌برداری است.
به‌گزارش شبکه خبری سازمان آب و برق خوزستان، “رضا اردکانیان” در آیین بهره‌برداری از فاز اول طرح ۵۵۰ هزار هکتاری در خوزستان، با اشاره به فعالیت‌ها و تلاش‌های زیاد صورت گرفته در استان برای رسیدن به مرحله بهره‌برداری اینگونه طرح‌ها، افزود: سازمان آب و برق خوزستان با قدمتی حدود ۶۰ سال، قدیمی‌ترین واحد توسعه منابع آب و خاک در ایران است و با توجه به وجود پنج رودخانه مهم در این استان و پتانسیل وسیع منابع آب و خاک، از قبل از انقلاب فعالیت‌های خوبی در این استان صورت گرفته است.
وی ادامه داد: در حال حاضر توسط این شرکت و همکارانشان ۹ سد مخزنی بزرگ و نیروگاه برق‌آبی با حجم ۲۹٫۱ میلیارد مترمکعب را در حوضه های کارون، دز، کرخه، مارون و جره احداث شده است.
وزیر نیرو با بیان اینکه برای به بهره‌برداری رسیدن چنین طرح‌هایی علاوه بر سدها، می‌بایست سازه‌های بزرگ دیگری از جمله سیستم‌های آبگیری و تامین آب نیز احداث شود، اظهار کرد: ۱۱ سد انحرافی و تنظیمی، ۱۶ ایستگاه پمپاژ اصلی تامین آب و پنج سازه دهانه‌های بزرگ آبگیری تدارک دیده شده و با احداث این سازه‌ها حدود ۸۰ درصد از کل عملیات تامین آب شبکه‌های اصلی از رودخانه‌های خوزستان به نتیجه رسیده است.
اردکانیان یادآور شد: قبل از انقلاب حدود ۱۷۰ هزار هکتار شبکه در استان خوزستان به بهره‌برداری رسیده بود و پس از پیروزی انقلاب هم حدود ۲۷۰ هزار هکتار به آن اضافه شده و در زمان حاضر ۴۴۰ هزار هکتار شبکه اصلی در این استان در دست بهره‌برداری است.
وی ادامه داد: اکنون در استان خوزستان ۶۹۵ کیلومتر کانال اصلی و انتقال، حدود ۳ هزار و ۹۷۰ کیلومتر کانال‌های اصلی درجه یک و دو، ۱۶۰۰ کیلومتر شبکه‌های زهکش اصلی و انتقال، ۲ هزار و ۴۰ کیلومتر زهکش‌های درجه یک و دو و تعداد ۲۷۱ واحد ایستگاه‌های پمپاژ درون شبکه اصلی احداث شده است.
وی موضوع تامین آب موردنیاز برای فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری را یکی از اصلی‌‌ترین مسایل مورد توجه و تذکر همه گروه‌های مرجع، روحانیت معظم، نمایندگان مردم و مسئولان استانی و ستادی عنوان کرد و افزود: تقریبا از آبان‌ماه سال گذشته یک کار جمعی را با همکارانمان در جهاد کشاورزی آغاز کردیم و با همکاری دکتر کلانتری ریاست سازمان محیط زیست جلسات منظم برگزار و منجر به تشکیل کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی منجر شد و خوشبختانه در بهمن ماه گذشته به رییس جمهور گزارش دادم که از نظر وزارت نیرو آب موردنیاز فاز دوم تخصیص یافته است.
وزیر نیرو خاطرنشان کرد: خوشبختانه اکنون این طرح مهم آماده کار است و امیدواریم با توجه سازمان برنامه و بودجه در تامین منابع مالی فاز دوم، مردم استان و کشور از مواهب عملیاتی شدن فاز اول و بهره‌برداری کامل از آن بهره‌مند شوند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.