×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

بیش از ۹۵ درصد از دارو و واکسن دامی در کشور تولید می‌شود

دکتر علیرضا رفیعی‌پور رئیس سازمان دامپزشکی کشور در جلسه هماهنگی مدیران کل استانهای کشور که به مدت دو روز در اهواز برگزار گردید با بیان اینکه بیش از ۹۵ درصد از دارو و واکسن دامی در کشور تولید می‌شود، گفت: بین ۳۰ تا ۴۰ درصد واکسن طیور نیز تولید داخلی است و پیش بینی شده که واکسن طیور مورد نیاز برای ۱۸ ماه وارد کشور شود و در این زمینه نگرانی وجود ندارد و همچنین ۹۵ درصد داروی طیور نیز در کشور تولید می شود.
رئیس سازمان دامپزشکی بیان کرد: در سازمان دامپزشکی هفت هزار نیروی فعال در حال خدمت هستند و ۳۱ هزار همکار نیز در بخش خصوصی و زیر نظر سازمان دامپزشکی فعالیت می کنند که در مجموع ۳۸ هزار نفر درحوزه تخصصی دامپزشکی برای امنیت غذایی، امنیت اقتصادی، بهداشت عمومی و تجارت بین المللی در کشور تلاش می کنند.

تامین واکسن های دامی در دوسال آینده با هر شرایطی

علیرضا رفیعی‌پور با بیان اینکه واردات بیش از ۹۰ درصد نهاده های دامی کشور از خوزستان انجام می شود، اظهار کرد: در استان خوزستان به دلیل مرزی بودن با استانها و کشورهای دیگر، در حوزه‌های مختلف مسئولیت همکاران در حوزه امنیت اقتصادی، امنیت غذای و تجارت بین المللی صد برابر است.
علیرضا رفیعی پور با اشاره به تمهیدات این سازمان در مقابل اعمال تحریمها گفت: کارخانجات داروسازی بیش از هفت ماه ذخیره سازی دارند و در حوزه واکسن دامی که بسیار حائز اهمیت است نیز برای بیش از دو سال مواد اولیه تامین شده است. در دو سال آینده نیز با هر شرایطی واکسن‌های دامی تامین می‌شوند.

کاهش ۹۵ درصدی کانون های بیماری آنفلوآنزای فوق پرندگان 

رفیعی‌پور با اشاره به وضعیت بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سطح کشور، گفت: سال گذشته بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان خسارت جبران ناپذیری به کشور وارد کرد اما در آبان ماه سال جاری نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته، بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بیش از ۹۵ درصد کاهش داشته است.
وی افزود: در آبان ماه سال گذشته کانون بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بیش از ۱۲۰ کانون بوده است اما اکنون تعداد کانونهای آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان کمتر از ۱۰ کانون است و میزان کانون این بیماری در خوزستان صفر بوده است.

کنترل و کاهش بیماری های مشترک انسان ودام در کشور

رئیس سازمان دامپزشکی عنوان کرد: اقداماتی که طی سال گذشته انجام شد، موجب شد که بیش از ۳۰ تا ۷۵ درصد در حوزه کنترل بیماریهای دامی مشترک با انسان کاهش داشته باشیم. همچنین در سال جاری کانونهای بیماری تب برفکی بیش از ۳۷ درصد کاهش یافت.
وی افزود: امسال در حوزه بیماری تب مالت، هاری و سیاه زخم نیز بیش از ۵۰ درصد کاهش بیماری داشتیم.
رفیعی‌پور با بیان اینکه طی سال گذشته میزان بیماری های مشترک انسان و دام کاهش چشمیگری داشته اند، اظهار کرد: تولیدات فرآورده های خامی شامل شیر ، مرغ ، تخم مرغ ، گوشت قرمز و ماهی در کشور بیش از ۱۴ میلیون تن در سال است. بنابراین اگر دام یا مرغ آلوده به بیماری باشند، بیماری به فرآورده منتقل می‌شود و ممکن است طغیان بیماری در انسان و دام را داشته باشیم اما با همت انجام شده، این میزان تولید را از مزرعه تا سفره نظارت کرده ایم و غذای سالم، باکیفیت و بهداشتی تولید شده است.
رئیس سازمان دامپزشکی گفت: برای کنترل و مراقبت از برخی بیماریها تنها رسانه‌ها کمک کننده هستند. برای مثال بیماری تب کریمه کنگو، یک بیماری مرگ آور است اما هنوز دامپزشکی دنیا نتوانسته است برای تشخیص، درمان و تهیه واکسن این بیماری کاری کند. حوزه فعالیت رسانه برای اطلاع‌رسانی در خصوص بیماری تب کریمه کنگو و بیماری تب مالت بسیار حائز اهمیت است.

پیش بینی های لازم برای اقلام مورد نیاز پیش از آغاز تحریم ها

وی با اشاره به تاثیر اعمال تحریمها بر سازمان دامپزشکی، عنوان کرد: قبل از اعمال تحریمها و از اوایل امسال سازمان دامپزشکی برای واردات اقلام مورد نیاز ثبت سفارشهای بیشتری داشته است و بیش از ۲۲ درصد افزایش واردات نهاده های دامی داشته ایم که این یعنی انبارهای سازمان دامپزشکی برای تامین خوراک دام، طیور و آبزیان بیش از ۲۲ درصد افزایش داشته اند.
رفیعی‌پور ادامه داد: کارخانجات داروسازی نیز بیش از هفت ماه ذخیره سازی دارند و در حوزه واکسن دامی که بسیار حائز اهمیت است نیز برای بیش از دو سال مواد اولیه تامین شده است. در دو سال آینده نیز با هر شرایطی واکسن‌های دامی تامین می‌شوند.

ذخیره سازی دو میلیون تن نهاده دامی

رئیس سازمان دامپزشکی گفت: در حوزه گوشت قرمز حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از نیاز کشور وارد می شود که شامل حدود ۱۵۰ هزار تن است.
رفیعی پور با اشاره تغییرات اقلیمی و بروز مشکلات ناشی از خشکسالی بر گوشت قرمزدامی در سالهای اخیر وکاهش چند درصدی تولید، اظهار داشت:برای جایگزینی وبی نیاز شدن از واردات گوشت قرمز بنا داریم از به گزینی گونه های دامی مقاوم در برابر شرایط سخت محیطی وجوی و گونه های چند قلو زا که جزو اولویت های کاری ما است بهره گیریم.
وی با اشاره به ذخایر نهاده های دامی نیز اظهار کرد: در حال حاضر دو میلیون تن ذخایر استراتژیک نهاده های دامی در بندر امام موجود است.
رفیعی‌پور با اشاره به بیماری لکه سفید میگو بیان کرد: طی دو سال گذشته با اقداماتی که انجام شده، از طغیان بیماری لکه سفید رهایی یافتیم. در سال جاری نیز در برخی استانها به طور محدود تعدادی کانونهای استخر بیماری لکه سفید مشاهده شده است.

اولویت اصلی تامین واکسن تب برفکی برای دامداران 

وی در خصوص مقرر شدن دریافت هزینه واکسن تب برفکی از دامداران که به طور رایگان در اختیار دامداران قرار داده می‌شد، گفت: تامین واکسن تب برفکی برای دامداران اولویت اصلی ما است. در حال حاضر صددرصد دام سبک به صورت رایگان واکسینه می‌شود اما در حوزه دام سنگین با اولویت، دامداری‌های صنعتی تنها هزینه واکسن را پرداخت می‌کنند که این موضوع مدیریت می‌شود. برای واکسینه کردن دام سنگین عشایر با سازمان عشایری کشور مذاکره شده است تا تامین اعتبار شود. در حوزه دام روستایی نیز با استانداران مذاکره شده است و بسیاری از استاندارن تامین هزینه کرده‌اند و مشکلی وجود ندارد.

تامین ۹۵ درصد از نهاده های دامی کشور از طریق استان خوزستان

 مدیرکل دامپزشکی خوزستان با اشاره به تامین ۹۵ درصد از نهاده های دامی کشور از طریق استان خوزستان، بر اهمیت نظارت و پایش های بهداشتی در حوزه دام و طیور تاکید کرد.
دکتر مصطفی کنار کوهی در جلسه شورای هماهنگی مدیران کل دامپزشکی سراسر کشور که با حضور رئیس سازمان دامپزشکی کشور، معاونین و مدیران کل دامپزشکی سراسر استان ها در اهوازبرگزار شد؛ اظهار کرد: با توجه به اهمیت استان خوزستان در حوزه دامپزشکی و شرایط فعلی، این همایش با حضور تمام مدیران کل و ریاست سازمان دامپزشکی کشور، در استان خوزستان برگزار می شود.
وی ادامه داد: مجموعه صحبت های فنی، اقدامات صورت گرفته در گذشته، هشدار در مورد بیماری های مختلف دام و طیور که به صورت کانون در سطح کشور مطرح شده اند، وضعیت کلی و عمومی بهداشتی دامداری ها، مرغداری ها و مراکز آبزی پروری مرور می شود، مرور توانمندی ها و دستاوردهای استان ها، از جمله مواردی است که در این همایش مورد بررسی قرار می گیرد.
مدیرکل دامپزشکی استان خوزستان تصریح کرد: در نهایت در این همایش دو روزه برای اقدامات آتی در ماه های پایانی سال و سالهای آینده تصمیم گیری می شود.
کنار کوهی کیفیت عملکرد استان خوزستان در نظارت های بهداشتی در حوزه های دامپروی، آبزی پروری، پرورش طیور، فراورده های خام دامی و مباحث و ضوابط قرنطینه ای را از حمله علت های برگزاری این نشست در استان خوزستان عنوان کرد.
وی با بیان اینکه این نشست فرصت خوبی برای ارائه ی توانمندی های استان در حوزه دامپزشکی به سایر استان های کشور است، گفت: ۹۵ درصد از نهاده های دامی مورد استفاده در صنایع دام و طیور کشور از طریق استان خوزستان تامین می شود و هرگونه اهمال در این زمینه می تواند باعث بیماری های دامی یا بیماری های مشترک بین انسان و حیوان شود.
وی تاکید کرد: با توجه به مرزهای متعدد در استان، حدودا ۹ مرکز قرنطینه ای ثابت و مسافری در استان وجود دارد که صادرات و ترانزیت کالا از سایر نقاط داخل و خارج کشور اهمیت این مساله و همچنین وظیفه ما را دوچندان می کند.
مدیرکل دامپزشکی خوزستان بیان کرد: سالیانه بالغ بر ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار نوبت سَر واکسیناسیون در دام های استان صورت می گیرد که عمدتا به صورت رایگان انجام می شوند.
کنارکوهی تاکید کرد: پایش های بیماری در سطح آبزیان، طیور و سایر موارد پرورشی همواره در برنامه ریزی های اداره کل دامپزشکی خوزستان قرار دارد و بر همین اساس است که خوشبختانه در ۲۰ ماه گذاشته شاهد کانون های آنفولانزای پرندگان در استان نبودیم.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.