×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

اولویت شیلات ایران در سال جاری افزایش صادرات است

رئیس سازمان شیلات کشور  افزایش چشمگیر صادرات آبزیان را اولویت شیلات ایران در سال جاری دانست و گفت: با توجه به پیش بینی ها سال گذشته بیش از ۱۷۰ هزار تن صادرات محصولات شیلات را داشتیم که از تراز تجاری ۴۷۵ میلیون دلاری گذر و به رقم ۵۲۵ میلیون دلاری رسیده است.

«نبی الله خون میرزایی» امروز (پنج شنبه ۱۶ آبان) در نشست بررسی مشکلات شیلات آبادان که در سالن اجتماعات فرمانداری ویژه این شهرستان برگزار شد اظهار کرد: اولویت ما در سال جاری افزایش صادرات شیلات است.

رئیس سازمان شیلات ایران با بیان اینکه سال گذشته بیش از ۱۷۰ هزار تن محصولات آبزیان را به خارج از کشور صادر کردیم افزود: این مقدار صادرات در سال گذشته بیش از برنامه های پیش بینی شده بود به طوری که از تراز تجاری ۴۷۵ میلیون دلار گذر و به رقم ۵۲۵ میلیون دلار رسید.

وی به افزایش صادرات شیلات در سال جاری اشاره کرد و گفت: با توجه به ظرفیت تولید در کشور پیش بینی می شود امسال میزان صادرات شیلات از کشور افزایش چشمگیری داشته باشد.

خون میرزایی اضافه کرد: خوشبختانه اکنون بازاریابی جدیدی در کشور به وجود آمده و با توجه به پیوست ایران به اتحادیه اورآسیا و تسهیلات صورت گرفته در این زمینه، بازار جدیدی برای فرآورده های شیلات ایران به وجود آمده است.

وی از رفع محدودیت های صادراتی آبزیان به چین خبر داد و تصریح کرد: خوشبختانه در سفر وزیر جهاد کشاورزی به کشور چین موانع صادرات آبزیان که قبلا در آن کشور وجود داشت برطرف و رفع شد و اکنون محدودیتی برای صادرات آبزیان به این کشور نداریم اما شرایط برای تامین همه تقاضای چینی ها با توجه به حجم بالای تقاضای آنها سخت است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه منابع دریایی سرمایه هایی برای آیندگان است یاد آور شد: سازمان شیلات کشور برای کاهش برداشت از نظر باز تولید و بازپروری ظرفیت ها به منظور استفاده نسل های آینده تلاش خواهد کرد.

وی بر لزوم رعایت میزان صید و جلوگیری از هر گونه صید بی رویه و غیرمجاز در راستای کاهش آسیب به زیستگاه های آبزیان تاکید کرد و اذعان داشت: باید علاوه بر جلوگیری از هر گونه آسیب، در راستای محافظت و حراست از اکوسیستم دریا و تالاب به دلیل ابعاد اجتماعی، اقتصادی، اشتغال و افزایش تولید جامعه صیادی اهتمام بیشتری داشته باشیم.

وی آینده اشتغال جامعه صیادی را یکی از مهمترین دغدغه های سازمان شیلات ایران برشمرد و بیان کرد: ضعیف شدن سبد صیادی و گردش مالی خانواده صیادان عامل اصلی ایجاد پیامدهای اجتماعی است؛ اکنون اشتغال جامعه صیادی کشور جزء مهمترین دغدغه های ما به شمار می رود و در صورت عدم اصلاح روش ها و عدم بازسازی ذخائر به اندازه برداشت و مدیریت منابع، وضعیت معیشت جامعه صیادی به خطر می افتد.

خون میرزایی به صید ترال در ایران اشاره کرد و صید آن را برای بعضی از گونه ها قابل اجرا دانست و عنوان کرد: در ستون های مختلف آب بعضی از صیدهای ترال صورت می گیرد، صید ترال سطحی برای صید ماهیان ریز، صید سطح میانی آب برای صید فانوس ماهیان و ترال کف برای صید میگو انجام می شود.

وی ابراز کرد: ظرفیت آبزی پروری در استان خوزستان مناسب است و با توجه به تجربه سال های اخیر، گونه های جدیدی مانند شانک و زبیدی تولید شده که بسیار موفق بوده و سه سال متوالی تولید تجاری و ظرفیت جدیدی در این استان را تعریف کرده است.

وی از اختصاص پنج میلیارد ریال اعتبار برای احداث اسکله صیادی در آبادان خبر داد و تاکید کرد: برای احداث اسکله صیادی در شهرستان آبادان ۵۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است که با تخصیص این اعتبار روند ساخت این اسلکه شتاب خواهد گرفت.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ایران، با بیان اینکه امیدواریم در تخصیص این اعتبار سازمان منطقه آزاد اروند بر اساس پیش نویس تفاهم نامه به تعهد خود عمل کند اظهار داشت: امسال به این اسکله پنج برابر سال گذشته اعتبار تخصیص یافت ولی انتظار می رود بر اساس پیش نویس تفاهم نامه، سازمان منطقه آزاد اروند به تعهد خود عمل کند که البته این کمک ها تاکنون از سوی سازمان منطقه آزاد اروند تامین نشده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.