×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

بیش از ۷۰۰ هنرمند در “روایت راهیان” هنرنمایی می‌کنند

 دبیر اجرایی هفتمین همایش بین‌المللی تئاتر پیاده‌روی اربعین “روایت راهیان” با اشاره به اینکه حدود ۲۰۰ اثر هنری از سراسر کشور به این همایش رسیده است گفت: بیش از ۷۰۰ هنرمند در طول برگزاری این رویداد در ایران و عراق هنرنمایی می‌کنند.

امجد جلالی با اشاره به اینکه همایش بین‌المللی روایت راهیان هر ساله در ۲ بخش ایران و عراق برگزار می‌شود اظهارکرد: برنامه همایش امسال از ۲۷ مرداد آغاز و تا ۱۳ شهریور در ایران و از پنج تا ۱۵ شهریور در عراق برای اجرا زمان‌بندی شده است.

وی مکان برگزاری در ایران را در مرزهای شلمچه، چذابه، مهران، خسروی و باشماق و مکان برگزاری در عراق را در نجف اشرف و کربلا عنوان کرد.

دبیر همایش بین المللی روایت راهیان توضیح داد: آثار در قالب‌های مختلف هنری شامل تعزیه، پرده‌خوانی، نقالی، نمایش، مقتل‌خوانی، سرود، شعر و هنرهای تجسمی از استان‌های خوزستان، گلستان، تهران، ایلام، لرستان، اردبیل و بوشهر به همایش رسیده است.

هنرنمایی ۱۰۰ هنرمند ایرانی در عراق

وی ادامه داد: در بخش عراق بیش از ۱۰۰ هنرمند تراز اول آیینی کشور کار هنری اجرا می‌کنند.

جلالی با اشاره به همکاری بخش عراقی در برگزاری این رویداد بزرگ گفت: طبق مذاکره با خانه هنرمندان نجف گروه‌های تعزیه عراقی نیز با ما همکاری می‌کنند و مسئول هنرهای نمایشی کربلا نیز به گروه‌های نمایشی خود فراخوان داده‌اند.

وی گفت: در بخش ایرانی نیز یک کار نمایشی مشترک میان ایران و عراق اجرا می‌شود که بازیگران عراقی در آن ایفای نقش می‌کنند.

اجرا به زبان فرانسه برای نخستین بار

دبیر همایش بین المللی روایت راهیان در خصوص زبان اجراهای نمایش‌ها گفت: نمایش‌ها در ایران فقط به زبان عربی و فارسی اجرا می‌شوند اما در بخش بین‌الملل همایش هر ساله اجراهایی به زبان عربی، ترکی، انگلیسی و اردو شاهد بودیم که امسال زبان فرانسه برای نخستین بار به آن اضافه شده است.

وی بیان کرد: همچنین امسال بخش تعزیه برای کودکان با عنوان “فرهنگ عاشورایی و تعزیه کودکان” در هر ۲ بخش ایرانی و عراقی اضافه شده است.

جلالی به استقبال پرشور سال گذشته زائران حسینی از این همایش اشاره کرد و گفت: بازخوردها از همایش دور ششم خوب بود و به عقیده من تاثیرگذاری مطلوبی را درپی داشت به‌طوری که مردم خواهان اجرای چندین باره برخی کارها بودند. امیدواریم امسال نیز با تلاش هنرمندان خوب کشور بتوانیم اتفاقی به یادماندنی و خوبی را برای مردم و زائران حسینی رقم بزنیم.

هفتمین همایش بین‌المللی تئاتر پیاده‌روی اربعین تحت عنوان “روایت راهیان” توسط حوزه هنری انقلاب اسلامی و حوزه هنری استان خوزستان با مشارکت منطقه آزاد اروند و با نگاه نذر فرهنگی هنرمندان تئاتر کشور در مسیر زوار الحسین در ۲ کشور ایران و عراق برگزار می‌شود.

ایرنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.