×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

فعالیت ۱۹ مرکز پیوند مغز استخوان در کشور

پدر پیوند مغز استخوان کشور گفت: ۱۹ مرکز پیوند مغز استخوان در کشور راه اندازی شده است که خوزستان و کرمانشاه دارای فعال ترین مراکز پیوند استخوان در کشور هستند.

پروفسور اردشیر قوام زاده در آیین چهارمین سالگرد پیوند مغز استخوان خوزستان در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اظهار داشت: ۱۲ هزار پیوند مغز استخوان در کشور انجام شده است و بیماران نیازمند به پیوند بهتر است پیشنهاد پیوند کردن مغز استخوان را بپذیرند و هیچ مشکلی برای پیوند دهندگان ایجاد نمی شود.

وی افزود: پیوند مغز استخوان برای ۷۰ نوع بیماری مختلف قابل انجام است و باید از سلول درمانی و سلول های بازساختی نیز در مراکز پیوند استفاده شود.

قوام زاده بیان کرد: ارزانترین و باصرفه ترین درمان، پیوند مغز استخوان و پیوند سلول های بنیادی است چون بعد از گذشت ۳۰ سال از انجام پیوندهای مغز استخوان حدود ۶۷ تا ۷۰ درصد زنده هستند و زندگی می کنند.

پدر پیوند مغز استخوان کشور ادامه داد: انشالله به زودی اتفاقات خوبی در حوزه تاثیر سلول درمانی در سرطان پستان و لنفوم به وقوع می پیوندد.

وی تاکید کرد: در خوزستان باید مرکزی برای ورزش و نرمش بیماران نیز ایجاد شود.

انجام ۱۵۴ مورد پیوند مغز استخوان در خوزستان

رییس مرکز پیوند مغز استخوان خوزستان نیز گفت: تاکنون ۱۵۴ مورد پیوند مغز استخوان شامل ۱۲۹ مورد پیوند در بزرگسالان و ۲۵ مورد پیوند در کودکان دراین مرکز انجام شده که از این تعداد ۳۹ مورد پیوند آلوژن و مابقی پیوند اتولوگ به ثبت رسید و میزان موفقیت در حد ۹۰ درصد بوده است.

دکتراحمد احمد زاده دیلمی افزود: این مرکز از نظر امکانات جزء مراکز برتر کشور و از نظر تخصص از مراکز خوب کشور است.

کلنگ زنی بیمارستان تخصصی سرطان در خوزستان 

دکتر نوذر درستان معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: برای احداث بیمارستان سرطان با ۴۰۰ تخت در خوزستان از ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) مجوز گرفته شده که امید است ظرف یک تا ۲ ماه آینده کلنگ زنی شود.

مشاور حوزه سلامت ریاست افزود: خوشبختانه پیوند در زمینه سلول‌های بنیادی و سلول‌های خون باعث شد که در حال حاضر بخش زیادی از بیماری‌های ارثی و سرطانی درمان شوند.

دکتر رمضان احدی خاطرنشان کرد: خیلی از ما انسان‌ها کپی همدیگر هستیم که ممکن است زنجیره یا نقشه ژنی مشترکی داشته باشیم و این مساله اهمیت موضوع پیوند را نشان می‌دهد.

وی بیان داشت: حوزه پیوند از یک حوزه کپی بهره‌مند است و پایه آن بر اساس یکی پایه کپی‌سازی می‌باشد و آنهایی که HLA مشترک دارند، می‌توانند به راحتی در مسائلی مانند خون، سرطان و آنکولوژی به کمک همدیگر بشتابند.

مشاور حوزه سلامت ریاست اظهار داشت: وقتی که سرطان اتفاق می‌افتد، درمان‌هایی مانند رادیوتراپی، کموتراپی، رادیونوکلئیدتراپی ورادیوایمونوتراپی باعث می‌شوند که سلول‌های مهاجم و بدخیم از بین روند و متعاقبا بایستی جایگزینی برای سلول‌های بنیادی صورت بگیرد؛ لذا ضرورت ایجاد بانک پیوند در کشور و هر شهری از اولویت‌های بزرگ جامعه دانشگاهی می‌باشد.

احدی یادآور شد: سلول‌ها ممکن است یک ده هزارم با همدیگر شباهت ژنتیکی داشته باشند، لذا اگر آگاهی عمومی در سطح جامعه افزایش یابد که همه مردم به پربار کردن بانک پیوند کشور کمک کنند، بخش زیادی از دردها و آلام همدیگر را می‌توانیم پوشش دهیم.

وی افزود: درمان بیماران ارثی و سرطانی به شکلی است که دولت‌ها هر چقدر هم در تهیه زیرساخت‌های لازم تلاش کنند و آن‌ها را توسعه ببخشند اما باز هم نمی‌توانند به تنهایی از پس آن برآیند و این موضوع نیازمند آگاهی عمومی و مشارکت جمعی همه آحاد یک جامعه می‌باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.