×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

مبادلات اقتصادی ایران و قطر به ۲ میلیارد دلار می رسد

عدنان موسی پور رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و قطر  در این خصوص گفت: هم اکنون صادرات محصولات غذایی، مصالح ساختمانی و صادرات خدمات فنی و مهندسی ایرانی به قطر در جریان است که اگر برخی از موانع تجاری و لجستیکی در روابط ایران با قطر رفع شود حجم مبادلات اقتصادی در کوتاه مدت به یک میلیارد دلار و تا قبل از جام جهانی قطر به دو میلیارد دلار قابل افزایش است.

وی افزود: بعد از تحریم قطر توسط کشور‌های عربی همسایه این کشور، شاهد جهش صادراتی در روابط ایران با قطر بودیم به گونه‌ای که از ۶۰ میلیون دلار تا قبل از تحریم‌های این کشور، به ۳۰۰ میلیون دلار افزایش یافت.
موسی پور گفت: چند روز قبل در پی سوء تفاهم ها، ممنوعیت‌هایی درباره صادرات ایران به قطر ایجاد شد که به دنبال مذاکرات اتاق مشترک به نمایندگی از بخش خصوصی و سفارت ایران در قطر با وزارت تجارت قطر این سوء تفاهم‌ها رفع شد و از دو روز قبل مبادلات تجاری دو کشور به روال قبل برگشت.
وی افزود: برای نخستین بار در تاریخ جام جهانی این مسابقات که رویدادی بزرگ در بحث اقتصادی نیز محسوب می‌شود در جغرافیای نزدیک به ایران و در کشور مسلمان برگزار می‌شود از این رو از نظر اقتصادی به صرفه است که بسیاری از کالا‌های موردنیاز برای ساخت ورزشگاه‌ها و اماکن رفاهی از جمله مصالح ساختمانی از ایران به قطر صادر شود که اگر در اولویت ما توسعه روابط اقتصادی در این بخش را مدنظر قرار دهیم می‌توانیم برگ برنده جام جهانی قطر باشیم.
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و قطر گفت: شاید در کشوری مانند عراق صرف فروختن کالا منجر به موفقیت و حضور در بازار این کشور شود، اما در کشوری مانند قطر باید در این کشور حضور داشته و در پایان دفتر نمایندگی داشته باشیم و منافع مشترک را با استفاده از سرمایه گذاری مشترک در دو کشور پیگیری کنیم که به این ترتیب می‌توانیم در مدت دو سال به هدف گذاری دو میلیارد دلاری در مبادلات دو کشور دست یابیم.
موسی پور با بیان اینکه اتاق بازرگانی مشترک ایران و قطر برای افزایش سهم شرکت‌های ایرانی در بازار قطر، بازاریابی و سنجش نیاز این کشور را در اولویت دارد، افزود: بر این اساس در ۶ تا ۷ ماه گذشته دو نمایشگاه را با حضور فعالان اقتصادی مطرح ایرانی در قطر برگزار کردیم ضمن اینکه قصد داریم پاییز امسال هم نمایشگاه دیگری را در این کشور برگزار کنیم بنابراین صنعت نمایشگاهی و معرفی توانمندی‌ها و کالا‌های ایرانی اولویت‌های نخست اتاق مشترک بازرگانی ایران و قطر است.
وی با اشاره به اینکه قطری‌ها از کالا‌ها و خدمات فنی و مهندسی ایرانی استقبال می‌کنند، گفت: البته روابط بانکی متناسب با توسعه روابط اقتصادی دو کشور برقرار نیست که امیدواریم در مذاکرات مسئولان دو کشور، این مشکل رفع شود تا بتوانیم به افق‌های تجاری دو کشور دست یابیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.