×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

احتمال لغو دائم روادید بین ایران و عراق

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند اعلام کرد: احتمالا پس از اربعین، دو طرف ایرانی و عراقی برای لغو دائم روادید دو کشور مذاکره خواهند کرد.

«اسماعیل زمانی»  در نشست خبری خود با خبرنگاران با اشاره به راهپیمایی اربعین گفت: اربعین همایش ملی و بین المللی برای شیعیان جهان اسلام است که طی چند سال گذشته شکل گرفته و تبدیل به رسم و سنت شده است. خوشبختانه در چند سال گذشته که راهیپمایی اربعین سازمان یافته، در منطقه آزاد اروند مرز شلمچه به عنوان اصلی ترین مرز تردد زائران در جنوب، اتفاقات خوبی برای رفاه حال زوار و تسهیل تردد رخ داده است.

وی با بیان اینکه امکانات بسیج شده بسیار زیاد است، خاطرنشان کرد: در این مرز امکانات زیرساختی مانند آب و برق، جاده، تردد، ترافیک، انتظامات، اسکان زوار و … فراهم شده است که البته مواکب و کمک‌های مردمی نقش اصلی را در ساماندهی این راهپیمایی بزرگ دارند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: طبق مصوبه ستاد اربیعن کشور، همه زوار خارجی از طریق مرز شلمچه تردد می‌کنند. از زمان شروع راهپیمایی تا امروز، حدود ۵۰ هزار زائر خارجی و همچنین حدود ۷۰۰ هزار زائر ایرانی از این مرز تردد کرده‌اند. تخمین می‌زنیم که پایان اربعین حدود یک میلیون تردد از مرز شلمچه انجام شود که رقم قابل توجهی است.

وی با اشاره به برخی مشکلات ایجاد شده در راهپیمایی تصریح کرد: در ۴۸ ساعت گذشته برای توزیع آب بین مسیر شلمچه تا بصره و برای حمل و نقل با مشکل مواجه شدیم. چنانچه در جاده شلمچه تا بصره به دلیل باریک بودن، ترافیک عجیبی ایجاد شده بود و اتوبوسهای بسیج شده که آماده انتقال زائران بودند نتوانستند از مسیر عبور کنند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند با بیان اینکه امسال مدیریت عراق روی اربعین به دلیل مشکلات داخلی ضعیف بوده است، توضیح داد: به همین دلیل امسال زائران با برخی مشکلات پیش‌بینی نشده مواجه بوده‌اند که البته با بسیج انجام شده در داخل کشور و اعزام تدارکات از داخل به عراق، مشکل حمل و نقل و تغذیه و آب‌رسانی مرتفع شده است.

وی ادامه داد: بعضی اتفاقاتی هم مانند تصادفات رخ داده که متاسفانه منجر به مجروح و فوت شدن تعدادی از افراد شده است. شب گذشته برای انتقال ۳۰۰ مجروح، یک هواپیمای ۳۳۰ در آبادان فرود آمد و این افراد برای مداوا به شیراز منتقل شدند.

نرخ مصوب انتقال زوار به نجف ۱۵۰ هزار تومان این مقام مسئول در پاسخ به سوال خبرنگاران  مبنی بر اینکه تردد از مرز شلمچه چندین بار با وقفه رو به رو شد، آیا با امکانات اعزام شده زوار دیگر شاهد تکرار این تجربه نخواهند بود؟  گفت: فاصله مرز ما تا عراق حدود ۳۰۰ متر است، طرف عراقی  محدودیت‌هایی برای پذیرش زوار داشت و ظرفیت پذیرش آنجا کم بود. وقتی مرز با حضور بالای زوار رو به رو شد، طرف عراقی تقاضا کرد خروج به سمت عراق کند شود.

وی ادامه داد: این توقف برای رفاه حال زوار ایرانی بود تا در مرز عراق معطل شوند و بنابراین حدود ۴ یا ۵ ساعت بین ترددها توقف می‌دادیم. ترددها از امروز و با اعزام تدارکات حمل و نقل روان شده و با اعزام حدود ۲۰۰ دستگاه اتوبوس در روز گذشته و امروز از سوی ایران، حمل و نقل زوار به راحتی انجام می‌شود.

زمانی همچنین درباره اینکه رقم‌های بالایی از زوار برای حمل‌ونقل دریافت شده است، آیا نظارتی بر نرخ‌ها وجود دارد؟ بیان کرد: به دلیل کمبود وسیله نقلیه، برخی رانندگان سوء استفاده کرده و رقمی حدود ۷۰۰ هزار تومان از زوار مطالبه شده بود.

وی افزود: روز گذشته این موضوع با رسیدن اتوبوس‌های ایرانی مرتفع شده و آن‌ها هر زائر را با نرخ حدود ۱۵۰ هزار تومان به نجف می‌رسانند.

احتمال لغو روادید ایران و عراق

وی خبر داد که احتمالا پس از اربعین، دو طرف ایرانی و عراقی برای لغو دائم روادید دو کشور مذاکره خواهند داشت.

زمانی همچنین با اعلام اینکه روزانه حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار اتباع عراقی به منطقه اروند وارد می‌شوند، افزود: عده‌ای از آنجا به شهرهای دیگر منتقل شده و حدود چهار هزار نفر روزانه آنجا اقامت می‌کنند. به این ترتیب می‌توان سالانه حدود ۱۵۰ میلیون دلار گردش مالی در منطقه ایجاد کرد.

ایرنا

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.