×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

اهمیت تکریم ارباب رجوع بر تلاش دستگاه قضایی استان

رئیس کل دادگستری خوزستان بر اهمیت و لزوم تکریم ارباب رجوع بر تلاش دستگاه قضایی استان در تأکید کرد.

به گزارش روابط عمومی دادگستری خوزستان، دکتر فرهاد افشارنیا گفت: پس از تشکیل معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم و با راه اندازی معاونت فرهنگی در قوه قضاییه، اقدامات فرهنگی در قوه قضائیه بیش از پیش قوت گرفت و اکنون وقت زیادی برای موضوعات اجتماعی و فرهنگی در دادگستری گذاشته می شود.

وی ادامه داد: برنامه های تدوین شده در این معاونت، آرمانی و ایده آل است که باید خود را به سطح این برنامه ها برسانیم.

دکتر افشارنیا گفت: با توجه به کثرت کار در دادگستری ها و کمبود نیروی انسانی، اگر هرسال چند درصدی هم در زمینه فرهنگی رشد داشته باشیم و به سمت بالا حرکت کنیم، در دراز مدت موفقیت آمیز و امیدوار کننده است.

وی تصریح کرد: مأموریتی که  قانون برای قوه قصائیه قائل شده است، متفاوت از سایر سازمان هاست و اگرچه احکام در جهت احقاق حق به اجرا در می آید اما در هر حال بحث مجازات است و ناخودآگاه برای نیمی از مراجعین، نارضایتی به همراه دارد و نوع کار به گونه ای است که فعالیت های مثبت را تحت الشعاع خود قرار می دهد.

دکتر افشارنیا گفت: سالانه یک میلیون فقره پرونده در دادگستری خوزستان رسیدگی می شود و این در حالی است که تنها ۳۲ درصد کادر اداری و ۵۲ درصد کادر قضایی در این استان تکمیل است.

وی بیان داشت: سرمایه انسانی فرسوده، نمی تواند اثربخشی خوبی داشته باشد. این در حالی است که در دستورالعمل تکریم ارباب رجوع، توجه اندکی به سرمایه انسانی دادگستری ها شده است.

اگر به نیروی انسانی توجه بیشتری شود، تکریم ارباب رجوع نیز بهتر صورت می گیرد.

در ادامه این نشست، معاون فرهنگی دادگستری خوزستان با ارائه گزارشی از فعالیت های این معاونت در سال جاری، گفت: اگرچه کارکنان قوه قضائیه از فرهیختگان و تحصیل کردگان هستند اما انسان همواره نیاز به آموزش و بازآموزی دارد و این معاونت از ابتدای امسال فعالیت زیادی در این خصوص داشته است.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالحمید امانت بهبهانی اظهار داشت: نظرسنجی های صورت گرفته از مراجعه کنندگان به حوزه های قضایی استان نشان از رضایت مراجعین دارد.

وی افزود: طی ۱۰ سال گذشته که در این معاونت هستم، شاهد اقدامات خوبی از سوی رئیس کل محترم و رؤسای دادگستری، قائم مقام و معاونین ایشان و سایر مسئولان قضایی از جمله دیدارهای مستمر با مراجعه کنندگان و پاسخ گویی به درخواست های آنان استان بوده ام که جای تقدیر و تشکر دارد.

رئیس دادگاه های عمومی  انقلاب شهرستان اهواز نیز در این نشست، اظهار داشت: یکی از مسائلی که در دادگستری استان با آن روبرو هستیم، همراهان مراجعه کنندگان به شعب قضایی است که معمولاً در نظم دادگاه اخلال ایجاد می کنند.

حجت الاسلام و المسلمین سید جواد حسن زاده گفت: این در حالی است که ما طبق قانون دسترسی آزاد افراد به دستگاه قضایی، نمی توانیم از ورود افراد به دستگاه قضایی جلوگیری کنیم.

وی تأکیدکرد: در ارزیابی استان ها باید به زیرساخت ها و تعداد نیروی انسانی دادگستری ها توجه شود.

کارشناس معاونت فرهنگی قوه قضایی در این نشست، اظهار داشت: دستورالعمل تکریم ارباب رجوع در سال ۱۳۹۵ در شورای معاونین تصویب و معاونت فرهنگی موظف به فرهنگسازی، ایجاد هماهنگی بین واحدهای مختلف و تدوین مدل های و شاخص ها برای ارزیابی  تکریم ارباب رجوع در واحدهای قضایی شده است.

دکتر بیاتی گفت: رفتار و اخلاق مناسب، ایجاد تسهیلات و امکانات رفاهی، شفاف سازی اطلاعات، الکترونیکی کردن خدمات و پاسخ گویی به شکایات و درخواست ها، از مصادیق تکریم ارباب رجوع است.

وی گفت: جایزه ای با عنوان «جایزه تکریم ارباب رجوع» در معاونت فرهنگی قوه قضائیه تعیین شده است که از امسال باتوجه به شاخص ها و دستورالعمل صادره، به استان های اول تا سوم اهدا می شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.