×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

برگزاری نشست تخصصی بررسی علل طلاق در دادگستری خوزستان

نشست تخصصی بررسی علل طلاق، پیامدهای منفی آن و راهکارهای پیشگیرانه در معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خوزستان برگزار شد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خوزستان: طلاق امر حلالی است که مغبوض درگاه الهی است و برای زمانی مقرر شده است که راهی برای ادامه زندگی مشترک باقی نمانده باشد.

وی ادامه داد: سرنوشت فرزندان پس از طلاق دستخوش تغییراتی می شود که ممکن است برای آنها و جامعه آسیب هایی را به ونبال داشته باشد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری افزود: رسیدگی به مسایل حوزه خانواده و کاهش آسیب طلاق، بارها مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز قرار گرفته است که این نشان از اهمیت موضوع دارد.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالحمید امانت بهبهانی گفت: این اقدامات می تواند در سه سطح ملی، استانی و نخبگان محلی پیگیری و به مرحله اجرا دربیاید.

وی یادآور شد: تدوین سند راهبردی در حوزه خانواده و مسئله طلاق از الزامات امروز دستگاه قضایی است و باید حق السهم هر دستگاه و هر بخش از نخبگان جامعه در ابن خصوص مشخص شود تا باتوجه به این ها برنامه ریزی شود.

حجت الاسلام والمسلمین امانت  بهبهانی گفت: برای تحقق این هدف، باید به صورت ید واحد عمل کنیم
وی بیان داشت: دانشگاه ها بهترین مراکز برای خدمت به مردم است و مراکز مشاوره با بهره گیری از پژوهش های علمی مراکز علمی به ارتقای سطح کیفی خدمات خود اقدام کنند.

معاون رئیس کل دادگاه های عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان نیز گفت: طلاق، زاییده ازدواج است و نمی توان از طلاق صحبت کرد اما ازدواج را نادیده گرفت. برای این منظور باید ابتدا وضعیت ازدواج در جامعه بررسی شود.

علیرصا باوی اظهار داشت: نگاه قرآن به طلاق، پیشگیرانه است و به صورت جزئی و کلی به موضوعات حوزه ازدواج، خانواده و طلاق پرداخته است.

وی ادامه داد: در کنار پرونده طلاق، عناوین دیگر پرونده های حقوقی و کیفری از جمله تعیین نفقه، مطالبه مهریه، استرداد جهیزیه، ضرب و جرح، تهدید و … نیز مطرح می شود که باری را به دوش دادگستری ها تحمیل می کند.

باوی گفت: طبق بررسی های علمی، بیشترین اسیب ها پس از وقوع طلاق متوجه زنان است.

وی افزود: قانون حمایت از خانواده در سال ۱۳۹۳ متحول شد و نوآوری های خوبی در آن دیده شده است.

معاون رئیس کل دادگاه های عمومی و انقلاب مرکز استان، تصریح کرد: جرائم و آسیب های اجتماعی طی دهه اخیر روند افزایشی داشته است و یک دلیل آن این است که به امر پیشگیری توجه جدی نشده است و برخی از دستگاه ها وظایف خود را در این زمینه به درستی انجام نداده اند. باوی گفت: پرهیز از ازدواج اجباری، توجه به مسایل دینی و معنوی و تشابه و تقارن فرهنگی، معنوی و اعتقادی زوجین، وجود سابقه مناسب در زندگی خانوادگی، ساده زیستی، انتخاب عاقلانه، اموزش های کافی در حوزه زندگی مشترک برای والدین و زوجین، مراجعه به مراکز مشاوره قبل از ازدواج، عدم دخالت اطرافیان در زندگی مشترک فرزندان، تعدیل مهریه، تعدیل توقعات و حذف تشریفات زائد، تطابق پذیری و انعطاف طرفین و عدم دوستی های خیابانی از عوامل پیشگیرانه از آسیب طلاق است.

در ادامه این نشست، اساتید دانشگاه و مدیران و مشاوران مراکز مشاوره که در جلسه حضور داشتند، به ارائه نظرات خود پرداختند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.