×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

بر اساس آمار رسمی دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صمت، گروه خودروسازی سایپا تولید SP100 یا همان رهام را آغاز کرده است.

طبق آمار رسمی مربوط به آبان ۱۳۹۷، سایپا در این ماه یک دستگاه رهام تولید کرده و گویا تا به امروز ۶ دستگاه از این خودروی ملی نیز به مرحله تولید رسیده است. با توجه به آمار تولیدی و همچنین تصاویر منتشر شده، تجهیز و راه اندازی خط تولید سایپا رهام از چند ماه پیش در تهران آغاز شده و حال تولید آزمایشی این خودرو آغاز شده است. با توجه به حضور SP100 در آمار رسمی وزارت صنعت،معدن و تجارت، به احتمال زیاد تا پایان سال تیراژ تولید این خودرو افزایش پیدا کرده و به مرحله ی تولید انبوه و تجاری سازی می رسد.
با وجود آغاز تولید آزمایشی سایپا رهام در کارخانه ی تهران این شرکت، همچنان این سوال مطرح است که آیا امکان تجاری سازی این محصول ملی فراهم خواهد شد؟ زیرا با توجه به مشکلات پیش روی صنعت خودروی ایران، احتمال دارد که برلیانس برای تامین پیشرانه ی این خودرو و ادامه ی همکاری برای داخلی سازی این قطعه تمایلی نداشته باشد و از طرفی قطعاتی چون ECU، جعبه دنده ی اتوماتیک و… در تامین از کشورهای کره ی جنوبی، چین و… با مشکل مواجه شوند.

سایپا رهام خودروی ملی جدید گروه خودروسازی سایپا به حساب می آید که در نمایشگاه خودروی شیراز ۱۳۹۷، به صورت رسمی رونمایی شد. در این مدت رهام با شرکت در نمایشگاه های خودروی مختلف توانسته تا معرفی اولیه قابل قبولی از خود را برای مشتریان و مردم داشته باشد.
این خودروی ملی به پیشرانه ی ۱٫۶۵ لیتری برلیانس مجهز است. این پیشرانه در حال حاضر بر روی برلیانس های سری H300 نیز نصب می شود و انتقال قدرت آن توسط جعبه دنده ی ۴ سرعته ی اتوماتیک و یا ۵ سرعته ی دستی به چرخ های جلو انجام می شود. اما در سایپا رهام، جعبه دنده ی اتوماتیک از نوع ۶ سرعته ی اتوماتیک است و باید این ارتقا فنی با عملکردی بهتر نسبت به برلیانس سری H300 برای مشتریان و کارشناسان قابل لمس باشد.
در هفته های گذشته هم سایپا، محصول جدید خود را برای انجام تست های ایمنی و تطبیق بر اساس استانداردهای جهانی به ویژه قوانین اروپا، به یکی از کشورهای این منطقه اعزام کرده است. شنیده ها حاکی از آن است که تست های ایمنی سایپا رهام در کشور آلمان انجام خواهد شد.
به تازگی هم اطلاعاتی تایید شده ای در اختیار « پایگاه خبری اسب بخار » قرار گرفته است که خبر از نصب پیشرانه ی توربو در آینده ی نزدیک بر روی پلتفرم SP100 می دهد. این پیشرانه ۱٫۵ لیتر حجم دارد و فناوری آن در اختیار کمپانی برلیانس چین است. تولید ۱۵۰ اسب بخار در کنار ۲۳۰ نیوتون متر گشتاور و امکان دسترسی به حداکثر قدرت در ۱۶۰۰RPM از ویژگی های خوب این پیشرانه ی چینی است. البته که بر اساس مدارک مستند، پیشرانه ی توربوی مورد نظر ابتدا بر روی سری کراس و کراس اوور SP100 نصب می شود که به عبارت ساده با عرضه ی نمونه ی هاچبک کراس رهام به بازار می آید. البته احتمال دارد که سایپا قبل از رونمایی از نسخه های دیگر SP100، پیشرانه ی ۱۵۰ اسب بخار خود را بر روی رهام سدان نصب کند.
اما با آغاز تست های جاده ای رهام هم زمان با ارسال نمونه های این خودرو جهت تست های ایمنی به اروپا، مشخص است که سایپا به دنبال عرضه ی هرچه سریعتر این خودرو است. برای همین بهای تمام شده ی رهام برای مشتریان می توان فاکتور مهمی در موفقیت و یا عدم موفقیت این خودروی ملی باشد. طبق اطلاعی که در برخی محافل خودرویی از جانب مدیران سایپا اعلام می شود، گویا رهام فول آپشن بهایی بیشتر از برلیانس H330 اتوماتیک دارد. در صورتی که افزایش قیمت خودروها به شرکت های داخلی ابلاغ شود، می توان احتمال بهایی حدود ۹۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان را برای تیپ های مختلف سایپا رهام در نظر گرفت.
خودروی ملی جدید سایپا در بحث امکانات فراتر از سایر رقبای چینی و ایرانی قرار دارد و می توان رهام را به عنوان کاملترین پروژه ی خودروی بومی ایران معرفی کرد. اما باید دید که این خودرو در عمل چگونه ظاهر می شود و آیا می توان نظر مشتریان خودروهایی چون فاو بسترن B30، جیلی GC6، بی وای دی F3، جک J4، برلیانس H330، دنا پلاس و… را به سمت خود بکشاند یا خیر؟ در پایان باید به این نکته اشاره کرد که بر اساس برخی شنیده ها از تیم طراحی رهام، گویا الگوی مهندسی پلتفرم SP100 مشابه با سری XP90 تویوتا بوده است.

سایپا رهام در نسخه ی فول آپشن (تیپ سوپر لوکس) با پیشرانه ی تنفس طبیعی ویژگی های زیر را داراست:

پیشرانه ۱٫۶۵ لیتری برلیانس با قدرت ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور ۱۵۴ نیوتون متر
جعبه دنده ی ۶ سرعته ی اتوماتیک
دیفرانسیل جلو
فرمان کمکی برقی
۶ کیسه ی هوای ۱۰ نقطه ای
چراغ روشنایی روز
سیستم کنترل پایداری الکتریکی
سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی
رادار نقطه کور
کروزکنترل
مانیتور ۱۰ اینچی اندروید
استارت دکمه ای
آینه های تاشوی برقی
سنسور پارک و دوربین عقب
سانروف
تریم داخلی چرم مصنوعی
سیستم تهویه اتوماتیک
کامپیوتر سفر
سنسور نور
بلوتوث
و…

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.