×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

کار حفاری در صنعت نفت از شمار کارهای پر خطر و توام با ریسک بالا است

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران گفت: کار حفاری در صنعت نفت از شمار کارهای پر خطر و توام با ریسک بالا بشمار می آید که افزون بر دانش فنی، نیاز به تجربه و توجه ویژه به مقررات ایمنی دارد.
مهندس سید عبدالله موسوی در بزرگداشت پنجم دیماه سالروز مهار فوران چاه ۱۴۷ رگ سفید به دست مهارگران توانمند صنعت نفت کشورمان، افزود: عملیات حفاری دارای پیچیدگی های فنی و مهندسی خاص می باشد که براثر کوچکترین مسامحه و بی دقتی، پیامدهای ناگواری در پی خواهد داشت.
وی اظهار کرد: هفتم آبان ماه سال ۱۳۹۶ در شرایطی که  دستگاه حفاری ۹۵ فتح در حال حفر چاه ۱۴۷ رگ سفید در حوزه عملیاتی شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران در مناطق نفتخیز جنوب بود به علت فوران گاز دچار آتش سوزی  و از کنترل خارج شد.
موسوی توضیح داد: فوران چاه های نفت  و گاز  در مناطق نفتخیز جهان دور از انتظار نیست و بر اساس بررسی های میدانی با توجه به شرایط و موقعیت چاه، وجود متخصصان آگاه به دانش کنترل فوران، تجهیزات عملیاتی مهار و کشتن چاه بین یک تا شش ماه زمانبر است.
مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران در پیوند با این مطلب گفت: چنین حوادثی علاوه بر تبعات اقتصادی از نظر بروز خسارت به تجهیزات، سوختن حجم بالای نفت و گاز، آثار زیست محیطی و در مواقعی آسیب های انسانی قابل تعمق است که در حادثه فوران چاه ۱۴۷ رگ سفید، متاسفانه دو نفر از کارکنان دستگاه حفاری را از دست دادیم.
وی افزود: در فوران چاه ها  فشار و دمای سیال و حجم گاز و نفت بسته به نوع چاه تفاوت دارد و برای مهار هر چاه باید امکانات و تجهیزات مختص به همان فوران پیش بینی و بکارگیری شود که در چاه پبش گفته با توجه به فشار بالای فوران، محاسبات فنی و مهندسی خاص آن توسط  متخصصان شرکت ملی حفاری ایران و شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب طرح ریزی و به نحو مناسب عملیات مهار مدیریت و چاه تحت کنترل و ایمن سازی گردید.
موسوی با بیان اینکه در عملیات کشتن چاه ها به روال متداول بستن چاه از سطح (TOP KILL) و  مسدود کردن آن از عمق (BOTTOM KILL) صورت می گیرد، اظهار کرد: در چاه ۱۴۷ رگ سفید متخصصان مجرب و برخوردار از دانش فنی و تجارب ارزشمند در صحنه های میدانی کنترل فوران چاه ها هر دو روش را همزمان بکارگیری کردند و علاوه بر آن به موازات پاکسازی دهانه چاه برای کشتن چاه از سطح، دو دستگاه حفاری ۹۳ و ۹۴ فتح را برای حفر چاه‌ های انحرافی (امدادی) و بستن چاه از عمق به موقعیت چاه انتقال و عملیاتی کردند.
مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران گفت: ایجاد راه‌ های دسترسی، احداث استخرهای آب و  شبکه تامین آب و خنک کردن محوطه، ساخت انواع استینگر، آماده سازی دو دستگاه آتی واگن ‌ و سایر تجهیزات اختصاصی برای کشتن چاه از اهم اقداماتی بود که در فرصتی محدود آماده سازی و اجرایی شد که در نوع خود از نظر سرعت عمل، دقت در کار و کیفیت عملیات قابل توجه و منجر به ثبت رکوردهای خوبی در سوابق مهار فوران چاه ها گردید.
وی افزود: کاربست انواع استینگرها با توجه به حجم بالای فوران گاز و دمای شدید با رعایت حداکثری الزامات ایمنی که مورد تاکید مقام عالی وزارت نفت بود با وجود چندین مرحله تلاش مهارگران و گروه های عملیاتی از بخش های مختلف صنعت نفت به نتیجه نرسید و مهارگران پس از ۵۸ شبانه روز تلاش بی وقفه موفق به بستن چاه از عمق و مهار و کنترل چاه سرکش شدند.
موسوی اظهار کرد: در حوادث این چنینی نکته بسیار با اهمیت رعایت اصول، مقررات، ضوابط و دستورالعمل های ایمنی است که باید از ابتدای عملیات حفاری، در لحظه لحظه های اجرایی عملیات تا تکمیل نهایی چاه و ترخیص دکل به طور جد مورد اهتمام کارکنان عملیاتی، فنی و مهندسی و پشتیبانی واقع گردد.

برچسب ها : , ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.