×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

آداب و فرهنگ الهی عیادت از بیماران باید نهادینه و احیا شود

دکتر میثم معزی، رئیس بیمارستان گلستان اهواز در خصوص اهمیت فرهنگ عیادت از بیماران گفت: عیادت از بیماران، از اعمال شایسته و حسنه‌ایست است که همواره در دین و فرهنگ ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و در روایات اسلامی پیرامون آداب ویژه و ارزشمند عیادت از بیمار، بارها توصیه شده است.

وی افزود: به طور مثال پیامبر اکرم(ص) “زود برخاستن از نزد بیمار”، “یک یا دو روز در میان عیادت کردن” و “تقاضای دعا از بیمار نمودن” توصیه فرموده و در روایات دیگری، عیادت کنندگان را سئوالاتی که موجب رنجش بیمار شود، بر حذر داشته است.

دکتر معزی ادامه داد: همچنین نباید در هنگام عیادت، جویای نوع و یا علت بیماریِ دیگر افرادِ بستری در بخش شد، چرا که با اصول اخلاق انسانی مغایر و ممکن است شخص بیمار تمایلی به فاش نمودن اسرار بیماری خود نداشته باشد.

وی تاکید کرد: حضور کودکان در مراکز درمانی، حتی در زمان‌های ملاقات، از لحاظ بهداشتی صحیح نیست و افرادی که خود بیمار هستند، به هیچ وجه نباید به ملاقات دیگر بیماران بروند. همچنین از ازدحام بر بالین و نشستن بر روی تخت بیمار باید اجتناب نمود.

رئیس بیمارستان گلستان اهواز خاطرنشان کرد: عیادت از بیماران، همچون پرستاری، از اعمال پسندیده در اسلام است و به صورت خاص و با رعایت شرایط، بسیار توصیه شده و عیادتی که با آداب الهی آن انجام شود، از ابتدای مسیر حرکت به سمت بیمار، همچون عبادتی پر ارزش نزد خداوند متعال است.

وی تصریح کرد: حتی عیادت با تحمل رنج سفر در مسیرهای طولانی نیز توصیه شده است؛ اما این عیادت در فرهنگ الهی قطعاً به گونه ای است که سختی برای مراکز درمانی یا صاحب خانه ایجاد نکند.

دکتر معزی افزود: به دلیل شرایط قومیتی موجود در استان خوزستان، متاسفانه در مراکز درمانی شاهد حضور بد موقع و یا پر تعداد ملاقات کنندگان، حتی در بخش های ملاقات ممنوع و اورژانس هستیم که این علاوه بر منافات با آداب الهی با دستورالعمل‌های بهداشتی و پزشکی نیز مغایر و اغلب در مراکز درمانی همچون بیمارستان بزرگ گلستان اهواز، بحران‌ساز است.

دکتر معزی گفت: در مراکز درمانی، بیماران بدحال بستری در اورژانس و در بخش‌های مراقبت ویژه(آی‌سی‌یو)، ملاقات ممنوع هستند و در واقع این بیماران با توجه به شرایط خاصی که دارند، به پرستاری بیشتر و مراقبت ویژه نیازمندند و رفت و آمد افراد و ملاقات کنندگان باعث بروز اختلال در روند درمان و وضعیت بهداشتی بخش‌های مراقبت ویژه می‌شود.

وی اظهار داشت: هم اکنون در بیمارستان گلستان اهواز ما با مشکلات فراوانی از قبیل عدم رعایت دستورالعمل‌ها، وقت قانونی و آداب عیادت از بیماران مواجه هستیم و به نظر می‌رسد توجه و اهتمام بیشتر رسانه‌ها و جراید به مقوله‌ی فرهنگ‌سازی و ارائه آموزش‌های لازم باعث رفع این مشکلات و در نتیجه تمرکز بیشتر و بهتر مراکز درمانی بر درمان بیماران شود.

دکتر معزی در پایان ضمن آرزوی شفای بیماران، از تمام عیادت کنندگان، رعایت آداب صحیح عیادت را خواستار شد و افزود: عیادت از بیماران بیمارستان گلستان، روزهای زوج و جمعه ها در نیمه اول سال از ساعت ۱۶ الی ۱۷ و در نیمۀ دوم سال از ساعت ۱۵ الی ۱۶ برای شهروندان گرامی مقدور است

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.