×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

صادرات سوخت را به ما واگذار کنید

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های مرزنشینان خوزستان خواستار واگذاری صادرات فرآورده های سوختی به این اتحادیه با هدف رونق اقتصادی و معیشتی ساکنان مرزی این استان شد.

غلامرضا معمار زاده در این خصوص افزود: اتحادیه تعاونی های مرزنشینان خوزستان به عنوان یک تشکل اقتصادی غیردولتی با ۱.۷ میلیون عضو ظرفیت های زیادی برای صادرات فرآورده های سوختی از مرزهای زمینی و دریایی استان دارد و باید از ظرفیت آن برای رونق بخشیدن به اقتصاد محلی خوزستان استفاده کرد.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون سهمیه سوخت صادراتی مرزنشینان خوزستان از طریق سازمان همیاری شهرداری ها صورت می گیرد بیان کرد: در صورت واگذاری صادرات سوخت به تعاونی های مرزنشینان استان، ضمن اینکه منطبق با منافع کشور است انگیزه برای ماندگاری مرزنشینان استان در مناطق مرزی فراهم می شود.
وی با اشاره به اینکه مذاکراتی با مسئولان خوزستان، از جمله اداره کل صنعت، معدن و تجارت برای واگذاری صادرات سوخت به تعاونی های مرزنشینان صورت گرفته افزود: با توجه به شرایط خاص کشور درشرایط تحریم و لزوم تامین منابع ارزی، تعاونی های مرزنشینان با تجارب چند دهه گذشته در زمینه صادرات می توانند نقش آفرینی کنند.
وی به مصوبه اخیر هیات دولت برای ازسرگیری فعالیت تجاری تعاونی‌های مرزنشینان کشور نیز اشاره کرد و بیان کرد: براساس این مصوبه واردات مواد غذایی مجاز تا ۱۰۰ درصد معافیت گمرکی و غیر موادغذایی تا ۷۰ درصد معافیت برخوردار هستند.
وی این مصوبه راهبردی دولت را گامی تعیین کننده برای رونق اقتصادی تعاونی‌های مرزنشینان خوزستان، ایجاد اشتغال و مقابله با تحریم‌های ظالمانه، غیرقانونی و یکجانبه دولت آمریکا ارزیابی و ابراز امیدواری کرد در ماه های آینده تعاونی‌های مرزنشینان خوزستان با این مصوبه دولت به چرخه تجارت و کار تخصصی خود بازگردند.
مدیرعامل اتحادیه مرزنشینان خوزستان با اشاره به اینکه تشکیلات غیردولتی تعاونی‌های مرزنشین از شمول تحریم‌ها خارج هستند بیان کرد: این تعاونی‌ها با توجه به تجارت ارزنده و تخصصی خود می‌توانند کالاهای اساسی و مورد نیاز را وارد کرده و با قیمت مناسب و تمام شده در اختیار مردم استان و اعضای تعاونی های مرزنشین خوزستان قرار دهند.
معمارزاده شمار کالاهای مجاز وارداتی توسط تعاونی‌های مرزنشین خوزستان را ۴۸ قلم کالا بیان کرد و افزود: ۳۶ شرکت تعاونی مرزنشین خوزستان در ۲۲ شهرستان مرزی بر اساس تعداد اعضای خود می‌توانند با رعایت سقف مجاز، کالا وارد کند.

 همچنان در انتظار تخصیص ارز به نرخ دولتی یا نیمایی هستیم
مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های مرزنشینان خوزستان خواستار تخصیص ارز به نرخ دولتی یا نیمایی برای واردات کالا با هدف کاهش قیمت تمام شده کالاهای وارداتی و بهبود معیشت مرزنشینان خوزستان شد.
وی گفت: شرکت‌های تعاونی مرزنشینان با شناسایی بازارهای هدف می‌توانند کالا به کشورهای حوزه خلیج فارس و شبه قاره هند صادر و کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم را وارد کنند که این موضوع می‌تواند در ایجاد آرامش بیشتر در بازار کمک کند.

معمارزاده ابراز امیدواری کرد در کمیسیون ماده ۱۲، وزارت صنعت، معدن و تجارت موضوع درخواست اتحادیه تعاونی های مرزنشینان خوزستان مبنی بر تخصیص ارز دولتی یا نیمایی به تصویب برسد.
وی گفت: تاکنون نشست های مختلفی با مسئولان ارشد اقتصادی و سیاسی خوزستان برای تحرک بخشیدن به اقتصاد مرزنشینان به عنوان مرزبانان امین کشور از طریق صادرات و واردات کالاهای مجاز و مورد نیاز برگزار شده ولی خروجی مناسبی نداشته است.
بر اساس مصوبه هیأت دولت در سال ۱۳۹۰، بخشی از سود حاصل از صادرات فرآورده‌های نفتی به روستاهای مرزی که در شعاع ۲۰ کیلومتری از مرز واقع شده‌اند پرداخت می‌شود.

واردات کالاهای ته لنجی یا ملوانی با سقف وارد سالانه ۱۲۰ میلیون ریال بدون پرداخت عوارض گمرکی از مصوبات دولت برای تحرک بخشیدن به تجارت مرزی خوزستان و مناطق ساحلی کشور است ولی به دلیل سقف پایین واردات، چندان مورد استقبال ملوانان خوزستان قرار نگرفته است.

ایرنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.