×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

آثار تاریخی دزفول نیاز به مرمت دارند

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول با تاکید بر لزوم مرمت بنا‌های تاریخی در وضعیت خطرگفت: میراث فرهنگی به عنوان یک دستگاه کارفرما سریع نمی‌تواند درخصوص مرمت این آثار ورود کند و نیازمند همکاری سایر دستگاه‌ها از جمله شهرداری و سازمان نوسازی است.
چناری اظهارداشت: بنایی که قرار است به عنوان پروژه مطرح شود باید ابتدا به دستگاه‌های دیگر از جمله اداره کل میراث فرهنگی و دستگاه‌های مرتبط شهرستان معرفی و وضعیت آن مشخص شود.
وی افزود: هنگامی که اداره کل میراث فرهنگی اجازه مرمت را صادر کرد، بودجه آن در اعتبارات سال آینده می‌آید و بعد از جذب بودجه نسبت به انتخاب پیمانکار و مرمت آن اقدام خواهد شد لذا به محض تخریب یا ریزش یک اثر تاریخی امکان مرمت فوری آن وجود ندارد و باید مراحل ذکر شده طی شوند.
چناری با بیان اینکه اداره میراث فرهنگی اعتباری برای مرمت ندارد، ولی نظارت، مشاوره و تهیه طرح مرمت را انجام می‌دهد، گفت: کمک و همکاری سایر دستگاه‌های شهری و خیرین در مرمت این بنا‌ها ضروری است تا از ریزش هویت تاریخی شهر جلوگیری شود.
سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول بیان کرد: متاسفانه مالکان برخی بنا‌های تاریخی دزفول نه خود اقدام به مرمت آثار می‌کنند، نه اجازه مرمت می‌دهند و نه به بخش خصوصی می‌فروشند حتی آبرو‌های منازل را نیز کنترل نمی‌کنند درنتیجه میراث فرهنگی در این بین بلاتکلیف می‌ماند.
چناری با بیان اینکه کمبود بودجه و همکاری نکردن مالکان دست میراث فرهنگی را بسته است، گفت: یکی از مالکان در محله کتکتان ضمن کمک برای ثبت ملی، خانه تاریخی خود را به کارگاه صنایع دستی تبدیل کرده و ضمن تهیه مواد اولیه صنایع دستی تولیدی بانوان محله را به فروش می‌رساند.
وی با قدردانی از خانواده سید صدر به دلیل این اقدام ابتکاری افزود: این کار موجب اشتغال بانوان، احیای بنای تاریخی و تبدیل آن به یک مکان فرهنگی شده و هویت خانواده سید صدر نیز حفظ شده است.
سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول خواستار مرمت خانه‌های تاریخی با حداقل هزینه توسط مالکان شد و اظهار امیدواری کرد با همکاری مالکان و سایر دستگاه‌های اجرایی یک الگو در استان خوزستان شویم.

چناری همچنین از صدور مجوز احداث موزه باستان شناسی در دزفول خبر داد و گفت: پس از پیگیری‌های فراوان درخصوص ساخت موزه باستان شناسی، موافقت استان گرفته شد لذا فرمانداری باید برای تامین اعتبار و بودجه همکاری لازم را داشته باشد.

برچسب ها : , ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.