×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

به دنبال الگوسازی در زمینه لباس و مد هستیم

دبیر شورای فرهنگ عمومی و رییس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور گفت: رویکرد ما در عرصه لباس و مد این است که آن قدر زیبایی‌های لباس ملی و اقوام مختلف از طراحان ایرانی را در جشنواره‌های خارجی و ملی ترویج کنیم تا بتوانیم به سمت الگوسازی در این عرصه برسیم.

سید مجید امامی در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه و فعالان مد و لباس در سالن اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان برگزار شد با بیان این‌که نظام ‌تبلیغاتی مد ایران در حال بازسازی است گفت: در گذشته محدودیت‌های اخلاقی و فرهنگی در تبلیغ مد و لباس داشتیم.

وی با تاکید بر این‌که اگر در طراحی لباس سینما و تئاتر کار بهتری صورت می‌گرفت چهره‌های مشهور می‌توانستند مروج طراحان و صنایع پوشاک ایران باشند گفت: پیگیری عملکرد چهره‌های مشهور در شورای فرهنگ عمومی مطرح نیست اما در مجموعه سینمایی و وزارت فرهنگ پیگیری می‌شود و فکر می‌کنم هیچ جایی به اندازه این کشور برخورد حقوقی با افراد متخلف نداشته است.

امامی یادآور شد: اگر فردی عضو صنف سینما باشد و ترویج و کشف حجاب یا رفتار غیراخلاقی داشته باشد عقد قرارداد در این حوزه با آن‌ها مورد قبول نیست.

او با اشاره به این‌که در کنار اصل حرکت فرهنگی پیاده‌روی اربعین نیازهای هنری و آموزشی نیز همزمان باید تامین شود گفت: پیاده‌روی اربعین سراسر کاری فرهنگی است. مواجهه کشور تا قبل از این، مدیریت بحران بوده است. بنابراین ستاد اربعین حسینی پیوست فرهنگی، رسانه‌ای و بین‌المللی نداشته اما هم‌اکنون پدیده از بحران خارج شده است. بنابراین باید اجازه دهیم کارشناسان و متخصصان در حوزه فرهنگ زیارت و فرهنگ اجتماعی مساله‌ها را مدیریت کنند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی و رییس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با بیان این‌که برنامه‌های جامعی برای فعالیت‌های تخصصی فرهنگی از سال گذشته شروع شده گفت: برای این‌که کمبودهای فعالیت‌های فرهنگی تخصصی را تشخیص دهیم نیازمند فضاهای تخصصی فرهنگی‌ـ‌هنری در مرزها هستیم و باید زیرساخت‌های دایمی فرهنگی‌ـ‌هنری در مرزها داشته باشیم.

وی با بیان این‌که اعتراض و انتقاد یکی از محورهای تقویت امنیت اجتماعی در جامعه است افزود: جامعه‌ای که در آن اعتراض و انتقاد به زیبایی و با آزادی تمام مطرح نمی‌شود خود را ناامن می‌کند.

امامی در خصوص خانه‌ گفت‌وگوی آزاد گفت: در مورد این موضوع آیین‌نامه بسیار پیچیده‌ای لازم بود به دلیل این‌که پیوست‌های سیاسی و خاصی باید انجام می‌شد و در دبیرخانه شورای عالی به نتیجه رسیده و امید است تا آخر تابستان اجرایی شود.

وی با اشاره به این‌که راه‌اندازی خانه‌ ملی گفت‌وگوی آزاد را رییس جمهور در سال گذشته مطرح کرده‌ بود گفت: با این‌که تاکنون از آن به شکل رسمی رونمایی نشده اما برای این موضوع کارهای بسیاری صورت گرفته است.

او ابراز امیدواری کرد: خانه ملی گفت‌وگوی آزاد، زیست بوم گفت‌وگو، انتقاد و اعتراض در کشور باشد. اصحاب رسانه و فرهنگ این خانه را اداره و مشیت می‌کنند.

وی با بیان این‌که با یک عرصه‌ پیچیده اقتصادی، فرهنگی و هنری در حوزه ساماندهی لباس مواجه بودیم، ادامه داد: ‌به جرات می‌توان آن را از اولین مداخلات شبه مدرن در عرصه لباس و پوشاک ایرانیان دانست که با سیاست‌های لباس متحدالشکل دوره‌ پهلوی اول در سال ۱۳۰۶ آغاز شده بود و همچنان رها بود اما این رهایی به این معنی نیست که مردم و نظام فرهنگی آن را رها کرده بودند بلکه دولت‌ها این موضوع را رها کرده بودند.

امامی با اشاره به این‌که در سال ۱۳۸۵ ساماندهی عرصه مد و لباس از ابتکار عمل مهم عماد افروغ بود گفت: او تاکید داشت که ما در جامعه‌ای به سر می‌بریم که همواره مد و ترند یعنی الگوهای پایدار و الگوهای موقت پوشاک را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. بنابراین با این پدیده از سال ۸۵ به صورت رسمی مواجه شدیم و در تمام این مدت نیز سعی ما بر این بود که کارهای زیرساختی را فدای کارهای کوتاه مدت نکنیم.

وی با تاکید بر این‌که طراحان باید نظامی داشته باشند و بر طراحی‌های خودشان نظارت کنند، افزود: مانند عرصه‌های تخصصی دیگر ما به عنوان دوستان و همکاران وزارت ارشاد در این ساماندهی زیرساخت ایجاد می‌کنیم.

او با اشاره به این‌که سامانه طراحان نزدیک به هشت ماه است که فعال است و با زبان‌های مختلف از طراحان درخواست می‌کند که عضو این سامانه شوند تاکید کرد: به طراحان استان خوزستان این موضوع را اعلام و تاکید می‌کنیم که هیچ ارتباطی به موضوع مالیات ندارد زیرا برخی طراحان دلهره این را دارند که حساب‌های بانکی آنها مورد مالیات قرار بگیرد. بنابراین لازم به ذکر است که با کوچکترین بررسی متوجه می‌شوند که کارشناسان مالیات حتی نمی‌توانند به این موضوع بپردازند.

رییس ساماندهی مد و لباس کشور خاطرنشان کرد: سامانه طراحان سعی می‌کند طراحان را شناسایی، ساماندهی و ارتقا دهد و البته ما از ظرفیت صندوق هنر برای بیمه و از ظرفیت آموزش و همچنین ظرفیت اعطا مجوزهای موسسات و نمایشگاه‌ها استفاده می‌کنیم.

وی متذکر شد: سامان‌دهی طراحان در کشور به این معنا نیست که اگر برای طراحان، دوزنده‌ها، خیاط‌ها و خانه‌های مد بانک اطلاعاتی درست شد تمام مشکلات حل می‌شوند بلکه به این معناست که زیرساخت‌ها فراهم خواهد شد.

او با اشاره به این‌که جشنواره‌های تکراری ویترینی‌ را به اتمام رسانده‌ایم گفت: هم‌اکنون جشنواره‌ها کاربردی شده‌اند. بنابراین حضور صنعت و اصناف در آن پررنگ است و اساسا طاووس زرین به افراد و مجموعه‌هایی اعطا می‌شود که به عنوان صنعت کاری را تولید می‌کنند.

امامی اضافه کرد: ۲۵دی تا پنج بهمن سال جاری که اختتامیه جشنواره دوازدهم است را با رویکردی خاص‌تر در ۳۰ استان برگزار خواهیم کرد. مدیران هنری ما به طراحان و فعالان این عرصه مضامین و اهداف اصلی را آموزش می‌دهند و رایزنی می‌کنند.

وی با اشاره به این‌که در کارگاه آموزشی استان خوزستان بیش از ۳۰۰ نفر شرکت کننده وجود دارد تاکید کرد: این جشنواره می‌خواهد استان‌ها و شهرستان‌ها نظام طراحی پوشاک، لباس و حجاب را در کشور به رخ بکشد اما گفتنی است که موارد ذکر شده از جمله کارهایی است که تا پنج سال دیگر اثر خود را نشان می‌دهد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی با اشاره به حوزه فعالیت‌ها در کوتاه مدت گفت: مجموعه جدیدی با نام «ستاد ملی زنجیره پوشاک ایرانی‌ـ‌اسلامی» که مجموعه‌ای مشترک بین نهادهای مختلف و وزارت صمت است سامان‌دهی مد و لباس را از طریق اصناف و فعالان شروع کرده‌ است.

وی با بیان این‌که سه فضای توزیع برای شکستن قیمت‌های بالا وجود دارد که وزارت صمت استان‌ها برای تحقق آن همکاری موثری انجام می‌دهد توضیح داد: با وجود این‌که مجوز اصل برگزاری نمایشگاه طراحان را الزاما وزارت فرهنگ و اداره کل می‌دهد اما مجوز فروش طراحان را با همکاری صمت متقبل شده‌ایم.

او با بیان این‌که انجمن مد و لباس در یک سال اخیر دوباره احیا شده گفت: به زودی گنجینه پوشاک خوزستان و خانه خلاق پوشاک استان را همین انجمن و طراحان و مدرسان استان همراهی خواهد کرد.

امامی ادامه داد: تفاهم‌نامه‌ای را با فروشگاه‌های زنجیره‌ای از جمله فروشگاه اتکا، فروشگاه رفاه و… در حال انجام است تا بتوانیم با صفر کردن قیمت عرضه یا مکان عرضه بخشی برای عرضه کالای بانوان داشته باشیم.

رییس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با تاکید بر این‌که نکته مهم تشویق تولیدکنندگان به تولید محصولات حجاب است افزود: که بتوانند شعبه یا فروشگاه دایمی حجاب داشته باشند. هم‌اکنون بیش از ۱۴۰ ویژند و هزاران تولیدکننده کالاهای حجاب داریم. بنابراین درخواست ما این است که شهرداری مراکز خرید و فروشگاه‌های جدی که در اختیار دارد را با صرف نظر از سودهای بالا در اختیار ویژندهای حجاب قرار دهد.

وی خاطرنشان کرد: استان خوزستان به دلیل این‌که زحمت میزبانی از زایران اربعین حسینی به ویژه زایران شرق کشور را به عهده دارد یکی از کانون‌های تجلی حماسه، محبت و شور امام حسینی است و اما این فرصت باید منجر به بهبودی حال استان خوزستان نیز شود.

او اضافه کرد: از لحاظ ظاهری و مادی ممکن است این گونه به نظر برسد که مردم در این روزها نذورات خرج می‌کنند اما واقعیت این است که این مسیر همان‌ طور که امنیت و نشاط اجتماعی به ارمغان می‌آورد باید سروش حال خوش زندگی معنوی برای مردم خوزستان باشد.

امامی بیان کرد: هم‌اکنون پرسشی را به صورت جدی پیگیری می‌کنیم که چگونه میزبانی از زایران اربعین حسینی و به عبارتی عملیات مردمی اربعین حسینی که دولت هم وظایف بزرگی را در آن بر عهده دارد در خدمت تحول و توسعه استان خوزستان قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: عدم برقراری تناسب، توسعه و تحول در استان خوزستان با زیارت اربعین حسینی می‌تواند بیانگر این موضوع باشد که ما ناقص این پدیده را دریافت می‌کنیم و از همه شرایط بهره‌مند نیستیم.

دبیر شورای فرهنگ عمومی با بیان این‌که زیارت اربعین حسینی یک حرکت جهانی الهام‌بخش است تاکید کرد: برای بهره‌برداری فرهنگی‌ـ‌تمدنی نیازمند برنامه‌ریزی دقیق هستیم چراکه برنامه‌ریزی‌های ستاد اربعین در ۲ دهه گذشته متاسفانه اغلب با هدف توسعه زیرساخت‌ها و دفع بحران‌ها تدوین شده بود.

او با تاکید بر این‌که اربعین حسینی از شرایط مدیریت بحران عبور کرده و باید به دوره و شرایط مدیریت فرصت بپردازد گفت: مدیریت فرصت برنامه فرهنگی‌ـ‌اجتماعی می‌خواهد که همه‌ دستگاه‌های عضو شورای فرهنگ عمومی و مردم را برای تعامل با یکدیگر تشویق کند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور اظهار کرد: برنامه‌ای با عنوان «برنامه جامع تعالی فرهنگی در پرتو زیارت اربعین حسینی» در شورای فرهنگ عمومی تدوین شده‌ است. بنابراین نه تنها برای زایران خدمات ارایه می‌دهیم بلکه زیارت اربعین حسینی را به موضوع و دستور کار فرهنگی‌ـ‌هنری کشور تبدیل می‌کنیم.

وی افزود: این پدیده بزرگ، زیبا، انسانی، ارتباطی، فرهنگی و… به قطع فرصت بزرگی برای انجام فعالیت‌های فرهنگی‌ـ‌تربیتی است.

امامی با بیان این‌که امام حسین (ع) در فرایند زیارت اربعین مشترک‌ترین موضوع جامعه در بین مردم ایران است گفت: در تلاش هستیم این دریافت مشترکی که مردم دارند به یک روح مشترک و انسجام اجتماعی بالاتری تبدیل شود.

وی گفت: نظام‌نامه‌ای برای سال‌های آینده در مرزهای داخلی کشور تدوین شده که بر اساس این نظام‌نامه بتوانیم شاهد انسجام بیشتر فعالیت‌های فرهنگی باشیم.

او با اشاره با این‌که فعالیت‌های فرهنگی بسیاری در حال انجام است در عین حال گفت: اما واقف بر این هستیم که این فعالیت‌ها شایسته مسافران میلیونی نیست زیرا می‌دانیم زمینه بیشتری وجود دارد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: دبیرخانه‌های شورا هم‌اکنون این موضوع را در استان راهبری می‌کنند تا از ظرفیت‌های زیارت اربعین برای همگرایی بیشتر در مساله‌های فرهنگی استفاده کنیم.

ایسنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.