×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

باید میزان مصرف چربی‌ها و روغن‌های خوراکی کنترل شود

دکتر مهرداد شریفی چربی‌ها را تامین کننده اصلی انرژی بدن دانست و گفت: استفاده از رژیم‌های نادرست حذف چربی‌ها سلامت انسان را با مخاطره می‌اندازد، اما ایجاد تغییر فرهنگ غذایی ایران در سال‌های اخیر و مصرف بی رویه انواع چربی و روغن از جمله عوامل شیوع بیماری‌های غیر واگیر نظیر؛ بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان‌ها، دیابت و… شده است.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین گام برای کم کردن مصرف روغن، کاهش مصرف مواد غذایی سرخ شده است، افزود: کاهش مصرف روغن در گروه‌های در معرض خطر امری مهم است.

دکتر شریفی بر کاهش مصرف چربی‌ها در کودکان زیر یکسال تاکید کرد و ادامه داد: افزایش مصرف روغن در غذای کودک زیر یکسال باعث اضافه وزن و چاقی کودک می‌شود و احتمال ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر مانند؛ بیماری‌های قلبی عروقی، فشارخون و… در بزرگسالی افزایش می‌یابد.

معاون اجرایی مرکز بهداشت خوزستان کودکان و نوجوانان را از دیگر گروه‌های در معرض خطر دانست و اضافه کرد: باتوجه به اهمیت آموزش به کودکان و نوجوانان به استفاده از غذای سفره، ضرورت دارد که الگوی غذایی خانواده نیز اصلاح شود و مسئول پخت مواد غذایی، میزان روغن کمتری در غذا استفاده کند.

وی می‌گوید: والدین برای میان وعده کودکان و نوجوانان در سنین مدرسه، لقمه‌های سالم و میوه تهیه کرده و از میان وعده‌های نامناسب مانند؛ مواد غذایی پرچرب از قبیل پیراشکی، سیب زمینی سرخ شده، اسنک‌ها (به دلیل داشتن پنیر پیتزا و سس‌های چرب)، چیپس، پیتزا، کاکائو، بیسکویت کرمدار و… پرهیز کنند.

دکتر شریفی با بیان اینکه از عوامل موثر در ایجاد اضافه وزن و چاقی در کودکان و ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر از جمله؛ چربی خون بالا و بیماری‌های قلبی عروقی در بزرگسالی، مصرف غذا‌های آماده و رستورانی، فست فود‌ها از جمله؛ سوسیس، کالباس، پیتزا، همبرگر، سایر ساندویچ‌ها و غذا‌های چرب است، گفت: بنابراین والدین از خرید این مواد برای  تغذیه کودک خود خودداری کنند.

وی افزود: مصرف مواد غذایی نامناسب و پرکالری از قبیل؛ پیراشکی، چیپس و… باعث سیری کاذب دانش آموزان و در نتیجه مصرف نکردن وعده‌های اصلی غذایی شده و خطر کمبود ریز مغذی‌ها در این گروه سنی را به دنبال دارد.

دکتر شریفی با بیان اینکه میانسالان و سالمندان از دیگر گروه‌های در معرض خطر هستند، ادامه داد: این گروه سنی باید لبنیات کم چرب (شیر، ماست، پنیر) را جایگزین لبنیات پرچرب کنند، به عنوان مثال:

  • مصرف پنیر کم چرب بجای پنیر خامه‌ای
  • مصرف کره و ماگارین را بسیار محدود کنید.
  • مصرف غذا‌های آماده را کاهش داده (بدلیل وجود روغن و نمک زیاد) ومصرف انواع میوه و سبزی را افزایش دهید
  • روغن مایع را بطور مستقیم از داخل بطری به غذا نریزید و آن را با قاشق اندازه گیری کنند.
  • از آب لیمو. آبغوره همراه روغن زیتون به جای سس مایونز در سالاد استفاده نمایید.
  • از گوشت‌های کم چرب به جای گوشت‌های پرچرب (حذف پوست مرغ و چربی‌های گوشت قرمز) استفاده کنید.
  • به جای سرخ کردن، غذا‌ها را به شکل آب پز یا بخارپز ویا کبابی تهیه کنید.
  • روغن مواد غذایی سرخ شده را از آن‌ها جدا کنید (با گذاشتن درصافی و کمی فشار دادن ماده غذایی و یا قرار دادن روی یک دستمال تمیز)
  • روغن کم مصرف کنند، اما همان مقدار کم روغن مایع باشد.
  • مصرف کله پاچه، زبان و مغز را کاهش دهید.
  • مصرف زرده تخم مرغ به ۳ تا ۴ عدد در هفته محدود شود، ولی در مصرف سفیده تخم مرغ این محدودیت وجود ندارد.

وی بر کنترل مصرف چربی‌ها و روغن‌ها در همه افراد جامعه تاکید و اضافه کرد: باید انواع سس‌های سالاد چربی زیادی دارند، بهتر است از سس‌های رژیمی که کم چرب هستند استفاده کنید، همچنین می‌توانید با مخلوط کردن ماست، قدری روغن زیتون، سرکه یا آب لیمو و سبزی‌های معطر سس برای سالاد تهیه کنید.

دکتر شریفی با تاکید بر مصرف شیر و لبنیات کم چرب (۵/۲ درصد چربی و کمتر)، گفت: حتما از گوشت بدون چربی استفاده شده و پوست مرغ را که حاوی چربی زیادی است قبل از مصرف جدا شود، همچنین روغن‌های خوراکی مایع که اسید چرب ترانس کمتر از ۲ درصد دارند برای پخت غذا مانند خورش، روی برنج و سالاد مناسب هستند.

وی در پایان بر توجه به برچسب مواد غذایی هنگام خرید تاکید کرد و افزود: غذا‌های با کلسترول پایین و اسید‌های چرب ترانس کمتر از ۲ درصد را انتخاب کنید تا سلامتی شما به خطر نیفتد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.