×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

حفاظت از سایت باستانی کول‌فرح در گرو تقویت سیستم مانیتورینگ

فرامرز خوشاب کول‌فرح را یکی از مهم‌ترین نقش برجسته‌های تاریخی ایران و جهان عنوان کرد و گفت: آثاری که در این محوطه وجود دارد بی‌نظیر است و باید به آسیب‌شناسی و حفاظت از آثار موجود در این سایت باستانی پرداخت.

وی افزود: ساماندهی و احیای مسیر بازدید و دسترسی به این نقش برجسته و بهبود وضعیت مانیتورینگ آن از مهم‌ترین فعالیت‌هایی است که در این محوطه باید صورت بگیرد.

خوشاب با اشاره به این‌که نیروی یگان حفاظت در این مکان حضور دارد، ادامه داد:، اما اقدامات درخور توجهی برای حفاظت صحیح از این اثر باستانی صورت نمی‌گیرد، زیرا افزون بر حفاظت، نگهداری و مستندنگاری این نقش برجسته نیز ضروری است.

این دوستدار میراث فرهنگی اضافه کرد: اگرچه کشف آثار تاریخی نقش مهمی در هویت‌بخشی به شهری مانند ایذه دارد و از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ ساماندهی، حفاظت و معرفی آثار تاریخی نیز حایز اهمیت است و سهم بسزایی در انتقال پیام‌های فرهنگی منطقه و حفظ این گنجینه‌های ارزشمند دارد.

وی می‌گوید: برای حفاظت از داشته‌های فرهنگی و تاریخی این محوطه سیستم مانیتورینگ این سایت باستانی هر چه سریع‌تر باید اصلاح شود، زیرا هم‌اکنون وضعیت مانیتورینگ این محوطه باستانی بسیار ضعیف است.

سنگ‌نگاره‌های کول‌فرح یا سنگ‌نگاره‌های کول‌فره (که با نام کتیبه‌های سنگی کول فرح در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است) سنگ‌نگاره‌هایی مربوط به دوره عیلامیان است که در شهرستان ایذه، روستای کول فرح، جای گرفته است. این اثر روز ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شماره ثبت ۱۳۳ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

خوشاب با بیان این‌که کول‌فرح یکی از نقش برجسته‌های مطرح جهان است، گفت: این محوطه مضامین گسترده و ظریفی را در حوزه موسیقی، آیین‌ها، وجود نظام فدرالیسم و… دارد. کول‌فرح با وجود این‌که مضامینی با این گستردگی و ظرافت را در خود جای داده متاسفانه از دیرباز تاکنون مغفول مانده و هیچ امکاناتی در آن وجود ندارد.

وی با تصریح این مطلب که اطراف این اثر برجسته نیاز به زیباسازی دارد، افزود: این محوطه از نظر بهداشتی و محوطه‌سازی شرایط مناسبی ندارد.

خوشاب می‌گوید: فراهم کردن زیرساخت‌های گردشگری از جمله مناسب‌سازی تابلو‌های راهنمای گردشگری برای دسترسی به این اثر تاریخی از مباحث مهمی است که باید پیگیری شود.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.