×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

برای نخستین بار کمپرسور ۱۰ هزار تنی بومی‌سازی شد

همایون کاظمینی مجری طرح میدان‌های نفتی سپهر و جفیر در خصوص پروژه فوق بیان داشت: هدف نهایی این طرح تجمیع ۵۴۰ میلیون بشکه نفت در مدت زمان ۲۰ سال است که در مدت زمانی که فعالیت خود را در این میدان‌های نفتی آغاز کردیم پیشرفت قابل توجهی حاصل شد.

وی افزود: میدان‌های سپهر و جفیر با کشور عراق مشترک نبوده و جزو اولین قراردادهای جدید نفتی ایران تحت عنوان IPC هستند که با شرکت سرمایه‌گذار و هلدینگ پاسارگاد عقد قرارداد شده است.

کاظمینی گفت: از زمانی که فعالیت‌های خود را در میادین نفتی متمرکز کرده‌ایم، شاهد پیشرفت‌های قابل‌توجهی بوده و میدان‌های سپهر و جفیر از بزرگ‌ترین میدان‌های نفتی است که در سه فاز پیش‌بینی شده که تولید نفت در فاز اول میدان‌های سپهر و جفیر بیش از ۳۶ هزار بشکه در روز است که در فاز دوم این رقم به ۱۱۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید.

مجری طرح میدان‌های نفتی سپهر و جفیر بیان داشت: شرکت مهندسی توسعه نفت به نیابت از شرکت ملی نفت ایران بازوی توسعه میادین به ویژه در میادین خشکی بوده و در غرب کارون از میادین نفتی یادآوران تا یاران، آزادگان و سپهر- جفیر و نیروگاه غرب کارون، در استان برای تامین انرژی مورد نیاز در حال فعالیت می باشد.

کاظمینی گفت: در حال حاضر در میادین فوق ۱۲ حلقه چاه حفاری شده که از این تعداد ۸ حلقه چاه در مدار تولید قرار داشته و برای فاز دوم نیز برنامه‌ریزی انجام شده است.

مجری طرح میدان‌های نفتی سپهر – جفیر با اشاره به بومی‌سازی رشته تکمیلی چاه، گفت: مهمترین دستاورد این است که هیچ گونه خللی در زمینه تحریم متوجه ما نگردید و در زمینه رشته تکمیلی نیز هزینه و ریسک شد اما در نهایت رشته تکمیلی بومی‌سازی صورت گرفت که برگ افتخاری برای جمهوری اسلامی است.

وی افزود: : یکی از مهمترین دستاوردهای ما این است که در این مجموعه علیرغم تحریم ها برای نخستین بار کمپرسور ۱۰ هزار تنی بومی‌سازی شد.

کاظمینی همچنین با اشاره به اشتغال این پروژه اظهار کرد: تاکنون با داشتن بالغ بر ۲۵ پیمانکار بومی، از نیروهای بومی زیادی بهره گرفته شده و در زمینه اجرای مسئولیت‌های اجتماعی نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است.

مجری طرح میدان‌های نفتی سپهر – جفیر افزود: ای‌پی‌آی نفت میدان‌های سپهر و جفیر بین ۳۸ تا ۴۲ است که از بالاترین کیفیت نفت برخوردار است.

گفتنی است درحال حاضر حفاری ۱۲ حلقه چاه در این دو میدان نفتی به پایان رسیده که از این تعداد هشت حلقه چاه وارد مدار تولید شده است؛ البته برای فاز دوم برنامه ریزی شده که چهار حلقه چاه نیز در مدار تولید قرار گیرد.

همچنین فاز یک از نظر زمان‌بندی برای توسعه این دو میدان نفتی به پایان رسیده و از اسفندماه نیز فاز دوم آغاز شده است.

بومی سازی تجهیزات تکمیل چاه با فشار ۱۰ هزار پام برای نخستین بار، فعالیت هفت دکل همزمان و دستیابی به نرخ حفاری ۶ هزار و ۱۰۰ متر در ماه، حفاری بیش از ۵۵ هزار متر تاکنون و نصب، اجرا و تکمیل ۵۱ کیلومتر خط لوله جریانی نفت و احداث بیش از ۳۲ کیلومتر جاده دسترسی و معابر توسط متخصصان شرکت ملی نفت ایران و بخش خصوصی ایرانی محقق شد.

این دو میدان نفتی در استان خوزستان را می‌توان جوان‌ترین میدان‌های نفتی ایران دانست که با شروع به‌کار دولت سیزدهم استفاده حداکثری از ساخت داخل در توسعه آن، اولویت قرار گرفت.

، میادین نفتی سپهر و جفیر در منطقه غرب کارون به فاصله ۶۰ کیلومتری متری از جنوب غربی شهر اهواز واقع شده است که در راستای سیاست‌های دولت سیزدهم و وزارت نفت برای توسعه میادین نفتی و افزایش تولید نفت، برنامه جامع توسعه و تولید از میادین نفتی سپهر و جفیر در شرکت ملی نفت ایران طرح‌ریزی شد که مسوولیت آن به شرکت مهندسی توسعه نفت از شرکت‌های فرعی شرکت ملی نفت ایران واگذار شد.

انتظار می رود با شروع فرایند تولید از این میادین جدید(Green) و ادامه سرمایه گذاری شبکه بانکی و شرکت‌های اکتشاف و تولید(E&P) در فعالیت‌های توسعه میادین گام مهمی در جهت افزایش تولید نفت خام در کشور برداشته شود.

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.