×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

احتمال سقوط هواپیمایی اوکراینی با موشک غیر کارشناسی است

کارشناس حمل و نقل هوایی گفت: با توجه به سابقه چندین ساله ام در پرواز، چنانچه به این هواپیما موشک می‌زدند همان بالا در آسمان پخش می‌شد و قطعات آن در زمین کیلومتر‌ها از همدیگر فاصله داشتند.
هوشنگ شهبازی کارشناس حمل و نقل هوایی با اشاره به سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی و برخی شایعات در خصوص دلایل این اتفاق بیان کرد: در این شرایط باید خویشتن دار باشیم و صبر کنیم تا سازمان هواپیمایی کشوری که مستقیما مسئول بررسی این سانحه است، نظر خود را اعلام کند، حتی شنید شده نخست وزیر کانادا به عنوان یک سیاستمدار درباره سانحه این هواپیما اظهار نظر کرده و در کار کارشناسی سازمان هواپیمایی کشوری دخالت کرده و از طرفی رئیس جمهور آمریکا نیز درباره این اتفاق گمانه زنی می‌کند و این در شرایطی است که هنوز جعبه سیاه این هواپیما بازگشایی نشده و اسناد و مدارکی درباره علت سانحه ارائه نشده نباید جو سازی در این باره صورت گیرد؛ چرا که با توجه به وقوع سانحه در کشور ایران، ما متولی بررسی جعبه سیاه و جزئیات مربوط به این سانحه هستیم و در این اتفاق ۱۴۴ نفر از شهروندان ایرانی جان خود از دست داده اند پس ایران از تمامی کشور‌ها دلسوزتر است و در تلاش است تا تمام جزئیات مربوط به این اتفاق را پس از بررسی کارشناسی به سمع و نظر مردم دنیا برساند.
وی افزود: سازمان هواپیمایی کشور موظف است تمام گمانه زنی‌ها درباره سقوط هواپیما اکراینی را بررسی کند و اگر هر گونه اتفاقی از جمله برخورد موشک، بمب گذاری، گروگان گیری، نقص فنی و موارد دیگر را به صورت واضح مطرح کند.
این کارشناس حمل و نقل هوایی تصریح کرد: در شرایط فعلی بهتر است تشویش اذهان عمومی نکنیم و تا زمانی بازخوانی جعبه سایه هواپیمای اکراینی، از هر گونه گمانه زنی غیر کارشناسی بپرهیزیم.
شهبازی با اشاره به فیلم منتشر شده از لحظات قبل از سقوط هواپیما ادامه داد: از نظر هواپیمایی و سوانح هوایی چیزی که در این ویدئو مشخص است، احتمال دارد موتور این هواپیما در آسمان آتش گرفته و این آتش پس از مهار نشدن به قسمت‌های دیگر هواپیما سرایت کند و در این شرایط قسمتی از هواپیما کنده شده باشد که در ویدئو منتشر شده به نظر می‌رسد که هواپیما آتش گرفته در تاریکی در حال حرکت است و پس از آن با برخورد به زمین متلاشی شده است؛ تمامی موارد ذکر است در سانحه هواپیمایی محتمل است و تا زمان بازخوانی جعبه سیاه فرضیات متعددی مطرح می‌شود.
وی در خصوص شایعات در خصوص دلایل این اتفاق اظهار کرد: با توجه به سابقه چندین ساله ام در پرواز، چنانچه به این هواپیما موشک می‌زدند همان بالا در آسمان پخش می‌شد و قطعات آن در زمین کیلومتر‌ها از همدیگر فاصله داشتند.
این کارشناس حمل و نقل هوایی گفت: طی دو روز اخیر تصاویر موشک‌هایی را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند که چاشنی آن سالم است، اگر قرار بود موشکی به هواپیمایی برخورد کند باید قسمت جلوی آن یعنی چاشنی منفجر می‌شد نه این که سالم بماند، مانند این است که دو خودرو از روبرو با یکدیگر تصادف کرده و به اصطلاح شاخ به شاخ می‌شوند، اما صندوق عقب آن‌ها خراب می‌شود.
شهبازی تاکید کرد: براساس تجربیاتم فکر می‌کنم موتور هواپیما به دلیل نقص فنی آتش گرفته و خلبان سعی کرده به فرودگاه امام خمینی برگردد. اگر این هواپیما را با موشک می‌زدند قطعاً نمی‌توانست برای برگشت تصمیم بگیرد، کدام هواپیما را می‌توانید نام ببرید که با موشک مورد هدف قرار گرفته و خلبان آن سعی کرده به فرودگاه مبداء برگردد.
میزان

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.