×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

رسالت  چهل  ساله دامپزشکی خوزستان در تامین امنیت غذایی مردم

مدیر کل دامپزشکی استان خوزستان ضمن تبریک فرارسیدن دهه مبارک فجر و چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به بیان عملکرد و رسالت دامپزشکی پرداخت.

دکتر مصطفی کنارکوهی در این خصوص  اظهارکرد: با توجه به اینکه بیش از ۸۰۰ نوع بیماری مشترک بین انسان و دام وجود دارد رسالت دامپزشکی در تامین امنیت و سلامت غذایی مردم بسیار حائزاهمیت است و راه اندازی آزمایشگاه مرجع اداره کل دامپزشکی استان ، واکسیناسیون دام و طیور، انجام آزمایش های تشخیص بیماری ها شامل آنفلوانزای فوق حاد در پرندگان، نظارت بر مراکز عرضه  فرآورده های خام دامی و صادرات انواع آبزیان و … از جمله دستاوردهای انقلاب اسلامی در زمینه تولید محصولات خامی دام و طیور و غذای سالم در استان به شمار می رود.

ارزش ۱۲۰ هزار میلیاردی دام در استان خوزستان

وی خاطرنشان کرد: ارزش دام استان  حدود۱۲۰ هزار میلیارد ریال است و حفظ و حراست از سرمایه های دامی استان جزء وظایف اصلی دامپزشکی است .
دکتر کنارکوهی گفت: در حوزه بیماریهای دام از ابتدای سالجاری تا کنون  ۹ میلیون نوبت سر در دام سبک و بیش از ۵۰۰ هزار نوبت سر دام سنگین علیه بیماری های مختلف دامی و مشترک همچون آبله ،بروسلوز، تب برفکی و .. واکسینه شدند و این در حالی است که در سال ۵۷ حدود ۳ میلیون نوبت سر دام سبک و ۳۰۰ نوبت سر دام سنگین علیه بیماریهای دامی واکسینه شدند.

کنارکوهی همچنین با اشاره به نظارت و بازدید از مراکز عرضه فرآورده های خام دامی گفت: در طول ده ماه گذشته بالغ بر ۸۰ هزار بازدید از مراکز عرضه فرآورده های خام دامی داشته ایم که ۵۰۹ مورد از آن ها به مراجع قضایی ارجاع داده شد و کارشناسان دامپزشکی بیش از ۴۶۶ تن انواع فراورده های خام دامی غیر قابل مصرف را از چرخه مصرف خارج و ضبط کردند .

وی با اشاره به اینکه استان خوزستان در زمینه تولید گوشت سفید رتبه قابل قبولی را در کشور دارا می باشد اظهار کرد:  در مدت ۱۰ ماهه سالجاری بیش از ۳۶ میلیون قطعه جوجه ریزی در استان صورت گرفت و این در حالی است که در قبل از انقلاب  اسلامی ،کشتارگاه صنعتی طیور در استان خوزستان وجود نداشت  ولی در حال حاضر ۱۰ کشتارگاه صنعتی طیور با نظارت دامپزشکی در حال فعالیت بوده و یک کشتارگاه صنعتی طیور نیز در دست بهره برداری می باشد که در مجموع ۱۱ کشتارگاه صنعتی طیور در  استان وجود دارد.

فعالیت ۶ کشتارگاه صنعتی دام در خوزستان

وی بیان کرد: در زمینه کشتار دام استان خوزستان در حال حاضر دارای ۶ کشتارگاه صنعتی دام فعال و یا در حال بهره برداری می باشد که در قبل از انقلاب اسلامی هیچگونه کشتارگاه صنعتی دامی وجود نداشت و نظارت و بازرسی بهداشتی بر بیش از ۶۴۰ هزار رأس دام کشتارشده در کشتارگاه های دام استان در ۱۰ ماهه سال ۹۷ توسط کارشناسان دامپزشکی صورت گرفته است

وی با بیان اینکه با نظارت های دامپزشکی بر صادرات انواع فرآورده خام دامی توانسته ایم باعث افزایش صادرات غیر نفتی شویم افزود: بر صادرات انواع آبزیان به میزان بیش از ۱۹ هزارتن کارشناسان دامپزشکی نظارت بهداشتی داشتند و بر صادرات  ۵۱۸ هزار و ۲۰۰ کیلوگرم انواع فرآورده خام دامی شامل سرشیر و پاو پنجه مرغ نیز نظارت انجام شد تا محصول به بهترین نحو به کشورهای مقصد ارسال و صادر گردد و در همین راستا بیش از ۲۴ هزار مورد انواع آزمایشات انجام شد.

نظارت  بهداشتی دقیق دامپزشکی خوزستان بر بیش از ۱۰۰۰ مزرعه پرورش ماهی

مدیر کل دامپزشکی استان خوزستان گفت: در قبل از انقلاب اسلامی رصد و پایش و کنترل بیماری های حوزه آبزیان و نظارت بر مزارع تکثیر و پرورش آبزیان در استان موضوعی مغفول بوده و هیچگونه کاری در این زمینه انجام نشده است و این در حالی است که در بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به این مهم توجه شد و در حال حاضر بیش از ۱۰۰۰ مزرعه پرورش ماهی و ۳۲ مزرعه پرورش میگو و ۱۷ مزرعه پرورش ماهیهای سردابی وجود دارد و همگی تحت نظارت های بهداشتی اداره کل دامپزشکی استان قرار دارند و فقط در ده ماهه امسال بیش از ۱۰۰۰ مورد نمونه برداری به جهت رصد و پایش از مزارع صورت گرفته است و این نظارت و بازرسی ها در تمام حوزه های دامپزشکی همچنان ادامه دارد

معاینه و واکسیناسیون رایگان دامها و ارائه آموزشهای ترویجی به عشایر

دکتر مصطفی کنارکوهی بیان داشت:  در راستای حمایت از دامداران و روستائیان پرسنل ادارات دامپزشکی شهرستان ها با معاینه و واکسیناسیون رایگان دامها و همچنین ارائه آموزشهای ترویجی به عشایر و روستائیان در خصوص بیماریهای مهم دامی به خدمت رسانی در این ایام می پردازند.

دکتر کنارکوهی با اشاره به اجرای طرح در شهرستان ها در این ایام افزود: تامین و حفظ بهداشت دام و فرآورده های دامی ، مراقبت ، پیشگیری و کنترل بیماریهای مشترک از مهمترین محورهای عملکرد دامپزشکی در راستای بهداشت همگانی است.

کنارکوهی ابراز داشت: خدمات رسانی رایگان درمان دام ،واکسیناسیون  و همچنین به منظور پیشگیری و مقابله با بیماری های انگلی دام ،سم پاشی اماکن دامی از جمله خدمات ارائه شده در این طرح می باشد.

وی گفت: براین اساس ،دامپزشکی خوزستان با اعزام اکیپ های فنی به روستاها ،واحدهای دامداری را به صورت رایگان درمان و مایه کوبی خواهند نمود.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان اظهار داشت:برپایی ایستگاه صلواتی،دیدار با خانواده شهدا،غبار روبی و عطر افشانی گلزار شهدا،مسابقات ورزشی ویژه پرسنل،اردوی فرهنگی و بازدید از یادمان شهدای شلمچه از دیگر برنامه های دهه فجر در دامپزشکی خوزستان می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.