×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

ابداع نسل دوم روانکار طناب های فولادی با قابلیت حفاظت کاتدی برای نخستین بار در کشور

یکی از پژوهشگران شرکت ملی حفاری ایران برای نخستین بار موفق به ابداع نسل دوم روانکار طناب های فولادی با قابلیت حفاظت کاتدی (cathode) برای استفاده در صنعت نفت ،  حفاری، حمل و نقل و صنایع دریایی شد.

رئیس مهندسی کالای مکانیک و تجهیزات عمومی مدیریت امور مهندسی شرکت به عنوان مخترع این روانکار گفت: این ماده در ادامه تحقیقات کاربردی و تکمیل نسل اول  آن که  چهار سال قبل ابداع و تجاری سازی گردید، ساخته شده است.

 دکتر اصغر صادق آبادی با بیان اینکه روانکار نسل اول هم اکنون در صنایع داخلی مورد استفاده قرار می گیرد، افزود:  ماده جدید قابلیت بیشتری در حفاظت کابل در شرایط سخت و افزایش ایمنی عملیات دارد و آزمایش های میدانی آن با موفقیت انجام و آماده تولید تجاری می باشد.

وی از مساعدت های مدیریت پژوهش، فناوری و مهندسی ساخت  و همچنین مدیریت امور مهندسی شرکت قدردانی و اظهار کرد: این روانکار  برای نخستین بار ابداع و مشابه خارجی ندارد و فرمولاسیون و کلیه امتیازات آن متعلق به شرکت ملی حفاری ایران است.

صادق آبادی در زمینه مزیت ها و ویژگی های این ماده توضیح داد: مقاومت بالا در مقابل آب و رطوبت، گرد و خاک، نمک و آتمسفر دریایی، سایش، خوردگی، شکستگی سیم های کابل و خستگی مکانیکی کابل از مزیت های روانکار جدید به شمار می آید.

رئیس مهندسی کالای مکانیک و تجهیزات عمومی مدیریت امور مهندسی شرکت ملی حفاری ایران گفت: حمایت و برنامه ریزی شرکت ملی نفت ایران در ارتباط با ایجاد شرایط برای تولید انبوه و صادرات این محصول صنعتی پیشرفته به خارج، می تواند علاوه بر تامین نیازهای داخلی، موجب اعتبار فنی و ارز آوری برای کشور گردد.

وی در ادامه افزود: از جمله پیشنهاداتی که ارایه داده و هم اکنون در مراحل عملی شدن قرار دارد، استفاده از لاینر پمپ های سیال حفاری ساخته شده از سرامیک زیرکونیا(zirconia) و پوشش نانو نیترید تیتانیم برای کاهش انتظارات دستگاه های حفاری و جایگزینی مبرد R22 با R410A جهت حفاظت لایه ازن و توسعه پایدار می باشد.

مخترع نسل دوم روانکار طناب های فولادی با قابلیت حفاظت کاتدی که در زمره پژوهشگران برتر کشور می باشد، پیش از این طراحی و ساخت دوپ لوله حفاری، گریس کابل‌ های حفاری (نسل اول)، سیمان کامپوزیتی چاه ‌های نفت و گاز ، ریگ واش سازگار با محیط زیست، ماده هیبریدی برای کنترل کانون های گرد و خاک و استنت جذب شونده برای آنژیوپلاستی عروق کرونری قلب را در کارنامه اختراعات خود به ثبت رسانده است.

دکتر اصغر صادق آبادی دارای دکتری مهندسی پزشکی در بیومتریال است و دو عنوان کتاب تخصصی و افزون بر ۸۰ مقاله علمی، فنی و پژوهشی تالیف کرده که این مقالات در نشریات معتبر داخلی و خارجی منتشر شده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.