×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

طراحی نسل جدید آسفالت کامپوزیت مهندسی(EAC )

یکی از پژوهشگران کشور که در شرکت ملی حفاری ایران به کار اشتغال دارد در یک پروژه پژوهشی موفق به طراحی و ابداع نسل جدید آسفالت کامپوزیت مهندسی تحت عنوان (EAC) شد.
دکتر اصغر صادق آبادی در این باره توضیح داد: آسفالت کامپوزیت مهندسی، ماده کامپوزیتی است که به وسیله الیاف های مهندسی شده و چندین Agent دیگر تولید می شود.
وی گفت: این ماده مهندسی ظرفیت کرنشی و تافنس بالاتری نسبت به آسفالت معمولی دارد و بر خلاف آسفالت های الیافی رایج، ماده ای است که به صورت میکرومکانیکی طراحی می شود اما از لحاظ ظاهری شبیه آسفالت مرغوب معمولی است.

صادق آبادی افزود: آسفالت نسل جدید دارای ویژگی های منحصر بفرد است و فناوری نسل اول این ماده تنها در اختیار یک شرکت غربی بود که پژوهشگران ایرانی محصولی مشابه آن را در چند سال پیش تولید و به کارگیری کردند.
این پژوهشگر که در سمت رئیس مهندسی کالای مکانیک شرکت ملی حفاری ایران خدمت می کند، اظهار کرد: ماده جدید طراحی شده بسیار پیشرفته تر بوده و نسل جدید این گونه مواد محسوب می شود.

وی ادامه داد: در این ماده الیاف میکرونی با نفوذ در میان مصالح و تثبیت جایگاه اجزا در ساختمان آسفالت، محصول هموژنی را تولید می کنند که علاوه بر افزایش مقاومت فشاری و کششی حاصل از آن در سازه آسفالتی، زمینه ارتقای چسبندگی مصالح به یکدیگر را فراهم می آورد.

ابداع کننده نسل جدید آسفالت کامپوزیتی به صورت آزمایشگاهی گفت: این ماده، آسفالت را در برابر تمامی آسیب ها مقاوم می سازد و رفتار EAC در کشش، برش، ظرفیت کرنشی، جذب انرژی، جلوگیری از گسیختگی ناگهانی، مقاومت و کنترل ترک بهبود چشمگیری نسبت به آسفالت معمولی دارد.

صادق آبادی افزود: ماده پیش گفته در سه نوع آسفالت کامپوزیتی با الیاف کم، متوسط و زیاد طراحی شده است که با توجه به نوع کاربری و سفارش مورد استفاده قرار می گیرد.

این پژوهشگر اظهار کرد: ترکیب استفاده شده در این ماده علاوه بر مقاومت روسازی در برابر انواع ترک ها، خاصیت ارتجاعی آسفالت را نیز افزایش و ضخامت آن را کاهش می دهد که منجر به کاهش حجم عملیات آسفالت کاری می گردد که صرفه اقتصادی زیادی به همراه دارد.

صادق آبادی از جمله مزایای نسل جدید آسفالت کامپوزیتی ابداع شده به افزایش توان باربری، افزایش مقاومت در برابر ترک خوردگی در اثر برودت و گرمای هوا، کاهش پرتاب آب در زمان بارندگی، مقاومت در برابر اثرات تخریبی ناشی از رطوبت، تافنس بالاتر، افزایش دوام و پایداری مخلوط آسفالتی و کاهش مصرف قیر اشاره کرد.
وی با بیان اینکه افزایش مقاومت در برابر خستگی، مقاومت در برابر شیار و تغییر شکل، کاهش ترک های انقباضی و انعکاسی، بهبود چسبندگی و تراکم از دیگر مزیت های این ماده است، افزود: EAC می تواند با افزایش دوام، عمر و ایمنی راه ها، باند فرودگاه ها، بزرگ راه ها و جاده های با ترافیک و بارگذاری سنگین صنعتی و تجاری کمک شایانی به اقتصاد کشور نماید.
این پژوهشگر موفق خاطرنشان کرد: این ماده بافت سطحی مناسبی دارد که باعث افزایش عمر خودروها و کاهش مصرف سوخت گردیده و کاهش مصرف سوخت، کاهش هزینه های حمل و نقل و کاهش آلودگی هوا را به همراه خواهد داشت و هزینه این نوع آسفالت ۱۸ تا ۲۱ درصد بالاتر از آسفالت معمولی است ولی با توجه به بالا بردن عمر جاده ها و خودروها، کاهش حوادث جاده ای و حفظ محیط زیست، تولید آن از نظر اقتصادی بسیار با اهمیت است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.