×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

قالی بافی، تلفیقی از هنر و نوآوری / بافندگان گله‌مند از شرایط

وارد گالری که شدم، چشمانم برق زد. همیشه با دیدن طراحی‌های سنتی و آنچه تاریخ در دل آن نهفته باشد، دیدگانم خیره شده و از شگفتی آن لبهایم را میدوزم تا چشمم حسابی از دیدنشان لذت ببرد.

آهسته آهسته قدم می‌زدم و گهگاهی می‌ایستادم تا خوب لایه‌ها را بررسی کنم؛ تماشایش هم انسان را از خود بیخود میکند، نقش و نگارش آدم را غرق در یک آرامشی عجیب می‌کرد، شاید بی راه نباشد که قدیمی‌ها می‌گفتند؛ هر گره اش برکت و آسایش است، حالا وقتی همه آن گره‌ها زده شوند و یک جا تجمع یابند، جریان شدیدی از آسودگی فراهم می‌گردد.

در همین حال که چشم هایم گشوده و باز شده بودند تا بیشتر لابه لای این هنر زیبا را بشکافند، لبانم از هم جدا شده و دهانم از حیرت باز ماند! مگر می‌شود انسان به تنهایی چنین آثاری را خلق کند!

دستی بر تار و پود فرش دستباف ایرانی میکشم که لطافت آن‌ها بیشتر هیجان زده ام می‌کند. قرمز اناری، سبز چمنی و پر رنگ همچون برگ سبز درختان، زرد زرتی و سفید نشاسته‌ای که هر کدام به ترتیب از پیرامون آغاز شده تا به گل و وسط قالی می‌رسند. گل زیبا، امضای هر هنرمند است.

در شور این رنگ‌بندی طبیعی و ظرافت هستم که خانمی توجه ام را جلب میکند که احتمالا صاحب همین محل است، به سمتش می‌روم و از او پرس پرسان میخواهم تا بگوید چگونه توانسته اثری چنین شگرف به وجود آورد و به یکی از موفق‌ترین قالی بافان استان تبدیل شود.

قالی بافی و تحصیلات دانشگاهی
فریده صالحی، فرشباف اهل خوزستان در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه از سال ۱۳۷۹ کار خود را در این زمینه آغاز کرده، گفت: رشته ام در دانشگاه قالی بافی بود و تحصیلات مرتبط برای رشد و توسعه کسب کارم کمک کرد، اگرچه اوایل کار به شدت دشوار بود و همه می‌گفتند کار را رها کن، م، اما من سرسختانه ایستادم و موفق شدم در کار خود پیشرفت کنم.

او با بیان اینکه سکوی پرتاب من زمانی بود که به عنوان مربی «درجه یک» قالی بافی برگزیده شدم، افزود: هم اکنون یک کارگاه دارم تا افراد بتوانند علاوه بر فرش بافی، قالی‌های خود را به ما بسپارند تا برای آن‌ها بفروشیم یا خودشان به فروش برسانند، اگرچه هدف ما بر آن است تا هنرجویان علاوه بر آموزش بافندگی، بازاریابی هم بیاموزند.

اهمیت فرش دستباف برای محیط زیست
صالحی با برشمردن این ویژگی از فرش دستباف که به لحاظ زیبا شناسی جلوه خاصی به خانه‌ها می‌دهد، بیان کرد: قالی‌های دست بافت پر از انرژی و ضد حساسیت است و حتی پای انسانی که روی این فرش‌ها می‌رود با پایی که قدم بر قالی ماشینی می‌گذارد، متفاوت است، علاوه بر این از جنبه درمانی نیز برای افرادی که کمر درد یا درد‌های عضلانی و مفصلی دارند، می‌تواند موثر باشد.

نمی‌تواند خواص درمانی ذکر شده برای فرش دستباف را مستقلا تایید یا رد کند، اما آنچه اهمیت دارد، با خرید این کالای ارزنده از هنرمندان پرتلاش می‌توان سلامتی روحی و جسمی آن‌ها و همچنین مادیات شان را تامین و در حفظ محیط‌زیست نیز سهیم باشیم. زیرا صنعت مد و فشن و استفاده از کالا‌های شیمیایی برای تولید فرش ماشینی بزرگترین زیان را به طبیعت می‌رسانند در حالی که برای تهیه کفپوش‌های دست بافت سراسر از مواد طبیعی استفاده می‌شود.

فریده صالحی در این خصوص می‌گوید که ریسمان فرش دستباف از پنبه، ابریشم و پشم گوسفندان تهیه می‌شود، همینطور رنگ‌ها نیز غالبا از طبیعت به دست می‌آیند؛ برای نمونه رنگ «قرمز لاتی» از یک حشره به دست می‌آید که رنگ به شدت جذابی دارد و همین طبیعت نهفته در رنگرزی است که دنیای قالی دستباف را قشنگ می‌کند، هر چند رنگ‌های به کار رفته در فرش ماشینی تنوع بیشتری دارند، اما هرچه طبیعی‌تر بهتر.

صداوسیما

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.