×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

مرمت «سینما شیرین» آبادان به فاز عملیاتی رسید

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی آبادان از پایان اجرای طرح‌های مطالعاتی «سینما شیرین» این شهرستان خبر داد.

سیدشمس‌الدین نوربخش‌غفاری افزود: طرح‌ مطالعاتی «سینما شیرین» در آینده‌ای نزدیک به پایان خواهد رسید و پس از تکمیل طرح‌های مطالعاتی عملیات مرمتی آغاز خواهد شد.

او با یادآوری این مطلب ‌که در ماه‌های گذشته نقشه فاز اول و دوم پروژه مرمت «سینما شیرین» اجرایی شده است، تاکید کرد: با هدف حفاظت هر چه بیش‌تر از این بنای تاریخی ارزشمند طرح‌های مطالعاتی در ادامه روند حفاظت و مرمت برحسب ضرورت همچنان ادامه خواهد داشت.

وی در خصوص اقدامات مطالعاتی و حفاظتی که در مدت اخیر در «سینما شیرین» آبادان انجام شده است، گفت: با توجه به این‌که در ماه‌های گذشته عملیات ابتدایی حفاظتی‌ـ‌مرمتی پایان یافت به‌زودی و با تکمیل نهایی طرح مطالعاتی، آغاز کارهای مرمتی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

«سینما شیرین» با قدمتی ۸۰ ساله در سال ۱۳۱۰ با ظرفیت بیش از ۷۰۰ نفر به دست یک تاجر هندی ساخته شد. این سینما تنها سینمای غیردولتی در آن زمان بود. «سینما شیرین» در مرکز تجاری شهر آبادان در منطقه امیری خیابان منتظری (شاپور سابق) قرار دارد. این سینما در دوره ساخت خود نخستین سینمای مجهز آبادان به شمار می‌رفت که ۲ طبقه سر پوشیده و یک سالن نمایش تابستانی داشت. پس از جنگ جهانی دوم با افزودن ۲ طبقه دیگر به ساختمان این سینما به بزرگترین سینمای ایران تبدیل شد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی آبادان در خصوص مراحل مرمت بناهای تاریخی نیز تاکید کرد: برای کار مرمت ابتدا باید روی مطالعه و شناخت بنا متمرکز شد و بنا را از وجوه مختلف تاریخی، کالبدی و تکنیکی بررسی کرد.

او با تاکید بر ضرورت حفظ و احیا بناهای تاریخی خاطرنشان کرد: به علت فرسودگی ناشی از گذشت زمان بناهای تاریخی همواره نیازمند مرمت هستند. بنابراین و برای رسیدن به نقطه مطلوب در کار مرمت بناهای تاریخی وجود طرح‌های مطالعاتی ضروری است.

نوربخش‌غفاری با بیان این‌که وجود طرح‌های مطالعاتی برای مرمت بناهای تاریخی اولویت دارد، گفت: ارایه برنامه راهبردی و ضوابط اجرایی از نتایج اجرای این طرح مطالعاتی است.

ایسنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.