×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

آبزی‌پروری تلفیقی، فرصتی برای سرمایه‌گذاری در خوزستان

مدیرکل شیلات خوزستان گفت: آبزی‌پروری با روش تلفیقی از جمله فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استان خوزستان است که علاوه بر اشتغالزایی موجب افزایش تولید نیز خواهد شد.

مرتضی سوری در این خصوص بیان کرد: باغات و مزارع کشاورزی سهمیه آب دارند که می‌توان در روش تلفیقی از آبی که به این منظور اختصاص یافته قبل از اینکه وارد مزرعه یا باغ شود برای شیلات استفاده شود.

وی اظهارکرد: می‌توان استخری احداث و پس از استفاده برای آبزی‌پروری و غنی شدن آن وارد مزارع کرد؛ آب مورد استفاده برای آبزی پروری نیازی به کود ندارد و محصول ارگانیک تولید می‌کند.

سوری ادامه داد: از آبی که وارد مزرعه و باغ شده نیز بعد از خارج شدن می‌توان برای آبزی‌پروری استفاده کرد؛ در آبادان کشت ماهی سی‌باس بالای ۱۵۰ متقاضی داشته که به عنوان مشاغل روستایی معیشتی از روش تلفیقی استفاده خواهند کرد.

مدیر کل شیلات خوزستان توضیح داد: برای تامین زیرساخت‌های لازم برای اجرای طرح‌های شیلات از طریق موسسات مالی از جمله بنیاد برکت اقدام شده است.

وی به ترویج روشهای ذکر شده برای پرورش آبزیان اشاره کرد و گفت: تلاش می‌شود با اجرای برنامه‌های ترویج،ی سرمایه‌گذاران را به سمت آبزی‌پروری تشویق کرد.

سوری تاکید کرد: استفاده از روش تلفیقی برای آبزی‌پروری کار پرهزینه‌ای نیست، کشاورز یا باغدار می‌تواند استخر بتنی یا خاکی در گوشه‌ای از مزرعه یا باغ احداث و اقدام به آبزی‌پروری کند.

مدیر کل شیلات خوزستان با بیان اینکه هر متر مکعب آب بین ۲۰ تا ۲۵ کیلو ماهی تولید می‌کند ادامه داد: با نظر کارشناسان شیلات، گونه‌های خاص برای پرورش به سرمایه‌گذاران پیشنهاد می‌شود.

وی استفاده از آبهای نامتعارف را از دیگر ظرفیت‌های موجود برای آبزی‌پروری عنوان کرد و گفت: آبهای نامتعارف شامل زه‌آبهای ناشی از کشاورزی است؛ در واقع می‌توان از آبی که برای کشاورزی استفاده شده برای شیلات نیز استفاده کرد.

سوری ادامه داد: می‌توان از آبی که برای نیشکر استفاده و تهدیدی که از این طریق برای محیط زیست محسوب می‌شود را به فرصت تبدیل کرد؛ این موضوع طی سال‌های اخیر به صورت آزمایشی در برخی مزارع پرورش میگو در خرمشهر اجرا شده است به طوری که در سال گذشته ۲۰۰ تن میگو از این طریق برداشت و به کشورهای اتحادیه اروپا که استانداردهای بالایی دارند صادر شد.

مدیر کل شیلات خوزستان با اشاره به مزایایی استفاده از آبهای نامتعارف برای پرورش میگو گفت: آبی که برای کشاورزی استفاده شده تاحدودی غنی است، ضمن اینکه هزینه تولید را کاهش و آبزیانی با کیفیت مطابق با استانداردهای جهانی تولید می‌کند.

وی افزود: کلیه آزمایشات لازم بر میگوی تولیدی از طریق روش آبهای نامتعارف انجام و سلامت و کیفیت محصول تایید شده و قابلیت صادرات دارد.

سوری تاکید کرد: به اندازه ۲ برابر آبی که در استان برای پرورش ماهی اختصاص می‌یابد آب نامتعارف در استان داریم که می‌توان از این آب استفاده و بدون اختصاص جدید آب شیرین، ظرفیت آبزی‌پروری را ۲ برابر کرد.

مدیر کل شیلات خوزستان اضافه کرد: در راستای اقتصاد دریامحور، پرورش ماهی در قفس از اهمیت بالایی برخوردار است که مطالعات آن در سه حوزه دریایی، خوریات و دریاچه‌های پشت سدها انجام شده است.

وی به شناسایی ظرفیت ۱۳ هزار تن پرورش ماهی در قفس در دریا در سه منطقه اشاره و بیان کرد: پیگیر جذب سرمایه‌گذار برای این مناطق هستیم که امیدواریم با استقبال سرمایه‌گذاران اجرا شوند.

سوری اظهارکرد: امسال برای اولین بار بخش خصوصی با ۲ قفس در منطقه بحرکان پرورش ماهی در قفس را کلید زد و پایلوت و طرح آزمایشی آن با موفقیت انجام شد؛ در حوزه خوریات نیز تولید ۲ هزار تن پرورش ماهی در قفس شناسایی و مجوزهای موردنیاز نیز از نهادهای ذی‌ربط گرفته شده و در مرحله جذب سرمایه‌گذار است.

مدیر کل شیلات خوزستان گفت: مطالعات دریاچه سد مارون نیز انجام و از طرف سازمان آب و برق به عنوان متولی سدها فراخوان داده شده و سرمایه‌گذاران می‌توانند ورود و از این ظرفیت برای پرورش ماهی در قفس استفاده کنند.
وی اظهارکرد: صنعت شیلات نه تنها در زمینه امنیت غذایی بلکه در معیشت مردم نیز موثر است و معیشت ۶۰ هزار نفر به این صنعت وابسته هستند.

سوری تولیدات شیلاتی استان را بیش از ۱۲۵ هزار تن اعلام کرد و توضیح داد: سهم تولیدات آبزی‌پروری ۷۶ هزار و ۵۰۰ تن (۶۱ درصد کل تولیدات) و صید از دریا بیش از ۴۸ هزار تن ( ۳۹ درصد کل تولیدات) است.

ایرنا

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.