×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

بررسی و تصمیم در خصوص واگذاری بخشی از اراضی فولی آباد به شرکت نمایشگاه های بین المللی خوزستان

نشست اقتصادی با موضوع تصمیم گیری در خصوص واگذاری بخشی از اراضی فولی آباد به شرکت نمایشگاه های بین المللی خوزستان، در سالن جلسات اداره کل اقتصادی و دارایی خوزستان، برگزار شد.

این نشست با حضور مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خوزستان، مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری،  مدیرکل راه و شهرسازی استان و مدیرکل مخازن نفتی خوزستان با هدف بررسی و حل مشکلات  موانع احداث جایگاه شرکت نمایشگاه های استان، برگزار شد.

نماینده وزیر و مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خوزستان در این جلسه اظهار کرد: مسئله ای که اکنون در استان خوزستان وجود دارد و نزدیک به ۷ سال است به صورت یک مشکل لاینحل باقی مانده و متاسفانه شرکت نفت نیز بر این مسئله مقاومت می نماید، بحث واگذاری زمین برای شرکت نمایشگاه های بین المللی خوزستان است.

محسن کاویانی با اشاره به انتظار و خواست مدیریت استان در رابطه با حل موضوع افزود: با توجه به این که مسئولیت سرمایه گذاری خارجی و همچنین سرمایه گذاری داخلی در استان با این اداره کل می باشد با جدیت بیشتر در این خصوص وارد خواهیم شد و نباید مسئله مهم سرمایه گذاری طولانی و به تعویق بیافتد.

کاویانی گفت: متاسفانه در جذب سرمایه گذار ضعیف عمل کردیم؛ موضوع نمایشگاه های بین المللی نیز در جذب سرمایه گذارهای خارجی و داخلی بسیار تاثیرگذار است و درخواستی که از شرکت نفت داریم این است که رویکردی برای حل مسئله داشته و نیز تعاملی طرفینی داشته باشد.

همچنین مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه گذار استانداری خوزستان بیان کرد: نمایشگاه فعلی با شرایط موجود در شأن استان نیست و با توجه به این که طرح های بزرگ در خصوص سرمایه گذاری شهر اهواز داریم و مشکل عدیده ای در مورد تأمین زمین برای اجرای پروژه ها وجود دارد نیازمند این هستیم  در جاهایی که شرکت  نفت از نظر فنی در آن منطقه مشکلی نداشته باشد، سرمایه گذاری کنیم.

رضا قیصی پور افزود: ۷۰ کیلومتر در عرض ۱۰ کیلومتر از مسیر غیزانیه تا فولی آباد حوزه های نفتی ما است؛ با توجه به محرومیت های موجود در اهواز نیز نیاز به توسعه در فضاهای ورزشی، فرهنگی، نمایشگاهی، بیمارستانی و… داریم.

قیصی پور اضافه کرد: به غیر از شرکت نمایشگاه ها ۵ الی ۶ دستگاه مهم استان در آن منطقه درگیر این مسئله هستند؛ موضوع نمایشگاه ها با توجه به حساسیت آن نسبت به دیگر دستگاه ها و اهمیت آن جهت جذب سرمایه گذار در استان خوزستان باید به صورت ویژه بررسی شود.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی استان خوزستان اظهار کرد: نمایشگاه، ویترین اقتصادی هر منطقه محسوب می شود و در ارز آوری و معرفی دستاوردها و تولیدات هر کشور بسیار حائز اهمیت و مؤثر می باشد.

رحیم جلیلی افزود: شرکت نمایشگاه ها ۲۸ سال است که تاسیس شده و بعد از تهران یکی از نمایشگاه های قدیمی در سطح کشور می باشد و بالغ بر ۳۰ سایت نمایشگاهی دارد که با موضوعات فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی … برگزار گردیده است. در طول سال یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بازدید کننده دارد؛ ۴ تا ۵ هزار نفر در سال را دعوت می نماییم و بالغ بر ۲۵۰۰ نفر را اشتغال زایی کردیم؛ هر سال ۴۰ موضوع نمایشگاهی برگزار می نماییم و جز ۵ نمایشگاه برتر کشور هستیم؛ در کشور روسیه و عراق نیز نمایشگاه برگزار نموده ایم.

جلیلی عنوان کرد: با توجه به برگزاری نمایشگاه های بزرگ نفتی در استان خوزستان، در حال حاضر نمایشگاه دارای مکان نامناسبی از جهت جذب سرمایه گذاران خارجی است و نیاز به مکان مناسب در شأن استان به خصوص سرمایه گذار دارد و منطقه فولی آباد با وسعتی که دارد برای این مهم طراحی شده است که متاسفانه در محدوده مخزن های نفتی قرار گرفته است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان خوزستان اظهار کرد: دولت برای تعیین تکلیف اراضی شهری نماینده دارد و نماینده آن وزارت راه و شهرسازی می باشد در این خصوص نیز محدوده و حریم شهر، مالکیت زمین های دولتی مال دولت است و نماینده و تعیین تکلیف کننده راه و شهرسازی می باشد. اینجا تداخلی به وجود آمده که نمایشگاه ها طرحی را ارائه دادند که زیر آن مخازن نفتی که منافع ملی است و روی آن زمین دولت و مالکیت آن نیز با اداره راه و شهرسازی است و باید برای آن طرح جامع و کاربری تعریف شود.

عباس پورسلان افزود: با توجه به این که اقتصاد کشور وابسته به نفت است مجبور هستیم استعلام از حوزه نفتی را دریافت نماییم. پورسلان عنوان کرد: دو نکته نیاز به بررسی دارد یکی بررسی تداخل طرح ها و دیگری رعایت اصول ایمنی و حریم اجرای طرح ها است.

مدیرکل مخازن نفت خیز خوزستان اظهار کرد: مخزن نفتی بحث خدادادی است و محدوده مشخصی دارد؛ منطقه فولی آباد قریب به ۴ هزار و ۲۰۰ هکتار آن بر روی مخازن نفتی واقع شده است. اگر ۵۰۰ هکتار را حذف کنیم قریب به ۵ هزار بشکه نفتی در روز عدم نفت خواهیم داشت. از این ۴ هزار و ۲۰۰ هکتار قریب به هزار و ۲۰۰ هکتار آن مشخص شده و با ارتش به توافق رسیدیم و دیوار کشی آن به زودی در حال اجرا می باشد. مابقی آن نیز مشخص شده است که این محدوده ها مخزن نفتی وجود ندارد.

با تلاش و تاکید مدیر کل امور اقتصادی و دارایی خوزستان قرار شد شرکت نمایشگاه ها از حدی که قبلاً مشخص کرده به منطقه ای که شرکت نفت معین نموده انتقال پیدا کند و از حریم نفت خارج شود؛ همچنین شرکت نفت نیز نقشه ای را برای نمایشگاه ها طراحی نماید و برای هزینه ها به شرکت نمایشگاه ها کمک مالی نماید و نیز شرکت نمایشگاه های بین المللی استان این طرح را مصوب نماید و به اداره راه و شهرسازی ارائه دهد که اگر در آن مکان معین قراردادی صورت گرفته فسخ شود.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.