×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

پایان مرمت سابات‎‎های بافت تاریخی شوشتر

معاون میراث فرهنگی خوزستان از اتمام کار مرمت دو سابات در بافت تاریخی شوشتر خبر داد.

محمدحسین ارسطوزاده اظهار کرد: مرمت سابات‎های علم و مقدم اوایل سال ۹۷ طی قراردادی در دستورکار اداره‎کل میراث فرهنگی استان قرار گرفت و عملیات اجرایی آن نیز اواخر پاییز سال جاری آغاز شد.

وی با بیان این‎که عملیات اجرایی مرمت این دو سابات در بازه زمانی سه ماهه با موفقیت به انجام رسید افزود: مرمت این دو سابات تاریخی شامل، برداشت لایههای سیمان روی سنگهای جداره، تخریب سنگهای فرسوده جداره، اجرای سنگکاری جداره، برداشت لایههای کاهگل بام، برداشت قسمتهای درحال ریزش سقف، اجرای طاق، بندکشی جداره و طاقها، پوکهریزی بام و عایقکاری بود.

معاون میراث فرهنگی خوزستان تصریح کرد: این آثار به جایمانده از دوران قاجار با ۱۸۵۵ میلیون ریال هزینه از محل اعتبارات استانی مرمت شده‎اند.

وی یادآور شد: سابات علم به شماره ثبت ملی ۱۴۶۹۹ و سابات مقدم به شماره ثبت ملی ۱۴۶۹۶ مربوط به دوره قاجار  و در شهرستان شوشتر از توابع استان خوزستان قرار دارند.

گفتنی است، ساباط‌ها (سابات) از ویژگی‌های مهرازی (معماری) زیستبوم‌های گرمسیر و کویری هستند و در استان‌هایی مانند یزد، کرمان، اصفهان، خوزستان و خراسان جنوبی و …. یافت می‌شوند. یکی از کارکردهای سابات پدیدآوردن سایه و جایگاهی خنک برای رهگذران است. این سازه به علت نیمه پوشیده بودن در تابستان به پدید آمدن کوران هوا می‌انجامد که هوای درون سابات را از بیرون آن خنکتر میکند. همین نیمه پوشیده بودن در زمستان به گرمتر شدن هوای درون سابات از بیرون آن می نجامد.

سابات‌ها همچنین مایه یکپارچگی و استواری خانه‌های کنارشان هستند و به آنها در پایداری در برابر نیروهای پدیدآمده از فشار سازه کمک می‌کنند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.