×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

ایجاد صلح و سازش ، احقاق حق و پیشگیری از اطاله دادرسی در پرونده ها از سیاستها و راهبرد جدید قوه قضائیه است

رئیس شوراهای حل اختلاف خوزستان گفت: سیاستها و راهبرد جدید قوه قضائیه ایجاد صلح و سازش ، احقاق حق و پیشگیری از اطاله دادرسی در پرونده ها می باشد و باید تلاش کنیم این سیاست ها و راهبردها به نحوه احسن اجرایی شوند.
عبدالعباس زبیدی نیا معاون قضایی و رئیس شوراهای حل اختلاف خوزستان در جلسه ی با حضور مسئولین واحدهای اداره کل شوراهای حل اختلاف استان پیرامون بخشنامه جدید رئیس قوه قضائیه، ضمن تسلیت ایام سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع)، سیاستها و راهبرد جدید قوه قضائیه نسبت به شورای حل اختلاف را تشریح کرد و گفت: اهمیت صلح و سازش و نقش آن در احقاق حق و پیشگیری از اطاله دادرسی از راهبردهای جدید قوه قضائیه می باشد و باید در اجرای هر چه بهتر این بخشنامه تلاش مضاعفی صورت بگیرد.
وی افزود: در این راهبرد جدید ، نگاه قوه قضائیه به تشکیلات شورای حل اختلاف بر اساس توسعه و ترویج صلح و سازش و حل و فصل پرونده ها و نیز کاهش ورودی پرونده ها به سیستم قضایی است.
زبیدی نیا در ادامه بیان داشت: در راستای اجرای سیاست و راهبرد جدید قوه قضائیه بخشنامه ای در ۹ بند صادر و به تمامی دادگاه ها ، دادسراها جهت حل و فصل و ایجاد صلح و سازش پرونده های مهم را به شوراهای حل اختلاف ارجاع دهند.
معاون قضایی رئیس کل دادگستری خوزستان گفت: این بخشنامه به استناد مواد قانونی ۱۹۲ و ۸۲ قانون آئین دادرسی کیفری و ماده ۱۸۸ آئین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی مبنی بر سعی و تلاش در جهت ایجاد صلح وسازش بین طرفین پرونده و نیز با توجه به مفاد ماده ۱۱ قانون شورای حل اختلاف و فراهم آوردن زمینه تحقق ماده ۸ شورای حل اختلاف صادر، تا فرهنگ گذشت و صلح و سازش در جامعه ترویج و توسعه پیدا کند.
وی با اشاره به لازم اجراء بودن این بخشنامه عنوان کرد: روسای دادگستری ها ، دادستانها و دیگر مقامات قضایی به ویژه مقام ارجاع، پرونده ها جرایم قابل گذشت موضوع ماده ۱۴ قانون مجازات اسلامی سال ۹۲ ، قبل از ثبت پرونده در دادسراها، دادگاه ها و یا محاکم کیفری ۲ جهت ایجاد صلح و سازش پرونده ها را به شورای حل اختلاف ارسال نمایند.
زبیدی نیا در ادامه زیر ساخت های اجرایی این بخشنامه را از جمله نیروی انسانی ، ایجاد مکان مناسب برای استقرار شعب، امور سخت افزاری و نرم افزاری ، آموزش های مناسب و مرتبط با مهارتهای صلح و سازش را از اولویتهای مهم و اساسی اجرای این بخشنامه دانست و افزود: امیدواریم همکاری و تعامل سازنده و مطلوب مجموعه قوه قضائیه و مرکز امور شوراهای حل اختلاف کشور به خوبی تحقق و شاهد آثار و برکات آن در رسیدگی هر چه بهتر به پروند های مردم و جامعه مرتبط باشیم.
در این جلسه مسئولین واحدهای ستادی اداره کل شوراهای حل اختلاف خوزستان موانع و مشکلات فنی اجرای بخشنامه جدید قوه قضائیه را بیان و به ارائه سوالات ، ابهامات و نظرات خود پرداختند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.