×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

عضو خبرگان رهبری: احداث صنایع آب‌بَر در فلات مرکزی خلاف قانون است

آیت اله محسن حیدری روز دوشنبه در ابتدای درس خارج فقه و اصول در حوزه علمیه الغدیر اهواز بیان کرد: تجمع‌های اخیر اصفهان و چهار محال و بختیاری مطالبات به حق مردم است. زمانی که مردم می‌بینند آب شرب یا کشاورزی ندارند فریاد می زنند و تجمع می کنند که حق قانونی آنهاست به ویژه اگر این مطالبات مردمی و دور از اغتشاش باشد و مورد استفاده دشمن قرار نگیرد.

وی با بیان اینکه دلیل تجمع‌ها و مطالبات اخیر مردم و به طور کل مشکل آب، به ۲ عامل طبیعی و غیرطبیعی مرتبط است افزود: عامل طبیعی خشکسالی و کمبود نزولات آسمانی است که باعث کاهش ذخایر سدها شده و تنش آبی ایجاد می‌شود. به عنوان مثال تابستان امسال در خوزستان این مشکل بسیار نمایان بود.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: عامل اصلی و غیر طبیعی مشکلات آب در کشور، سیاست‌های غلط وزارت نیرو در دولت‌های گذشته است. مسوولان وزارت نیرو بیشتر اهل فلات مرکزی بوده و هستند که با نگاه بخشی، برنامه‌ریزی و سیاست‌های کشور را به نفع مناطق خود تغییر داده اند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال مصوبه شورای عالی امنیت ملی، انتقال آب فقط برای تامین آب شرب است، اما در واقع از آن برای صنعت، فضای سبز و کشاورزی و بیشتر کشاورزی آب‌بَر مانند برنج استفاده می‌شود.

آیت اله حیدری با اشاره به اینکه تجمع‌های اخیر نتیجه سیاست‌های غلط وزارت نیرو است گفت: آب اصفهان برای کارخانجات فولاد و ذوب‌آهن منتقل شده است در حالی که این چند کارخانه بیش از مصرف آب شرب مردم این استان آب استفاده می‌کنند.

وی افزود: احداث صنایع آب‌بَر مانند فولاد در فلات مرکزی که آب کم است غیر قانونی است درحالی که باید این صنایع آب‌بَر کنار کارون، خلیج فارس و دریای خزر احداث می‌شد نه در فلات مرکزی که مجبور شوند آب مورد نیاز آنها را از کارون و جاهای دیگر تامین کنند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: آب زاینده رود را از درون شهر و از دسترس کشاورزان منحرف کردند و برای صنایع استفاده می‌کنند لذا مردم باید به این صنایع آب‌بَر اعتراض کنند.

وی ادامه داد: اصفهان بیست و پنجمین استان کشور در مقدار بارش است اما سرانه فضای سبز در آنجا ۳۲ متر است که بیش از ۲ برابر میانگین کشوری است و این موضوع واکنش رییس سازمان حفاظت از محیط زیست را به دنبال داشته است.

آیت اله حیدری گفت: اینها برخوردهای تبعیض آمیز، ناروا و خلاف قانونی است که باعث اجحاف به استان های خوزستان و چهارمحال و بختیاری شده است. اگر قرار است کاری انجام و مشکلی حل شود باید از این کارهای غیرقانونی جلوگیری شود.

وی افزود: دولت باید طرح انتقال آب از خلیج فارس که مصوبه شورای عالی آب بوده را ادامه دهد؛ راه اندازی طرح‌های بهشت آباد و گلاب به طور قطع راه حل برای رفع مشکل کم آبی نبوده و ادامه سیاست غلط گذشته است که شاید وفاق وحدت ملی ما را خدشه دار کند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: راه صحیح حل مشکل آب در کشور نگاه عادلانه دولت به همه استان ها، جلوگیری از طرح های آب‌بَر غیرقانونی و استفاده نکردن غیرقانونی صنایع و فضای سبز از منابع آبی است.

وی ادامه داد: اگر آبی که برای صنعت منحرف شده را برگردانند، مشکل کشاورزان حل می‌شود، همچنین مردم از وجود آب در زاینده رود بهره‌مند می‌شوند. درخواست ما از دولت و وزیر نیرو این است که در برنامه‌ریزی ها نگاه عادلانه داشته و از اجحاف و فعالیت صنایع غیرقانونی ممانعت کنند.

آیت اله حیدری گفت: از صدا و سیما نیز تشکر می کنیم که در کنار پوشش تجمع‌ها، مشکلات خوزستان، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و یزد را نشان داده و واقعیت را برای مردم نمایش دادند.

وی افزود: در خوزستان و چهارمحال و بختیاری نه تنها مشکل آب کشاورزی وجود دارد بلکه این ۲ استان با مشکل آب شرب هم روبه رو هستند. بیش از ۷۰۰ روستا در خوزستان و بیش از ۱۵۰ روستا در چهارمحال و بختیاری آب شرب ندارند، ضمن اینکه چندین میلیون اصله نخل بر اثر کم آبی از بین رفت و در دشت آزادگان مشکلات بسیاری پیش آمد.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: امیدواریم گفتمان قانونی، منطقی و عقلایی در بین مسوولان و مردم حاکم شود و اینگونه تجمع‌ها مورد سوءاستفاده دشمن قرار نگیرد.

تابستان امسال خوزستان با تنش آبی و خشکسالی روبه رو شد و علاوه بر ایجاد مشکل در تامین آب شرب برخی نقاط استان، کشاورزان و دامداران زیادی در پایین دست رودخانه‌ها به ویژه در حوضه رودخانه کرخه دچار ضرر و زیان شدند. کمبود شدید آب در خوزستان ناشی از خشکسالی و کمی آورد سدهای استان، علاوه بر افزایش شوری آب رودخانه ها در پایین دست، کشت پاییزه کشاورزان خوزستانی را که تامین کننده عمده محصولات کشاورزی در کشور هستند را نیز با مشکل جدی روبه رو کرده است.

ایرنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.