×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

تعرض نافرجام به میراث جهانی چغازنبیل

مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه به اخبار منتشر شده درخصوص سرقت آجر‌های کتیبه‌دار میراث جهانی چغازنبیل گفت: در هفته‌های قبل یک تعرض به بخشی از دیواره ضلع جنوب غربی انجام شد، ولی با هوشمندی یگان حفاظت مستقر در محوطه از تخریب جدی مجموعه، نافرجام ماند.

عاطفه رشنویی قصد متعرضان را ضربه زدن به این بنای تاریخی عنوان کرد و افزود: افراد پس از آسیب رساندن به بخشی از دیواره، با ورود نگهبان به سرعت محوطه را ترک کرده و متواری شدند.

وی می‌گوید: پس از این اتفاق بلافاصله موضوع به مراکز انتظامی گزارش و پرونده قضایی در همین رابطه تشکیل شد و هم اکنون نیز در حال پیگیری حقوقی است.

رشنویی با اشاره به بررسی‌های انجام شده به دنبال وقوع این تعرض، ادامه داد: در بازدید کارشناسی اولیه احتمال سرقت نیز مورد بررسی قرار گرفت که در ادامه بررسی مستندات فتوگرامتری و وضع موجود بنا مشخص شد این اقدام بیشتر جنبه تخریبی داشته و هیچگونه سرقتی صورت نگرفته و خبر منتشر شده با عنوان سرقت آجر‌های کتیبه‌دار چغازنبیل کذب است.

مراقبت شبانه روزی از میراث جهانی چغازنبیل

محمدحسین ارسطوزاده، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان در جریان بازدید از محوطه تاریخی چغازنبیل گفت: مشخص شد که مجموع آجرکتیبه‌های چغازنبیل هم اکنون در سراسر بدنه این بنا به وضوح و بدون هرگونه تغییری قابل مشاهده هستند و پایش‌های میدانی به صورت روزانه و مستمر در حال انجام است.

وی با بیان اینکه از این محوطه تاریخی به صورت شبانه روزی مراقبت می‌شود، افزود: پس از این تعرض نافرجام، ضریب امنیتی و تعداد نیرو‌های یگان حفاظت محوطه چغازنبیل و فضای پیرامونی آن ارتقاء داده شد و بر همین اساس گشت‌های شبانه و نامحسوس به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است.

به گفته ارسطوزاده؛ با هدف صیانت از آثار ارزشمند میراث جهانی و به منظور توجه بیش از پیش به زیر ساخت‌های گردشگری و حفاظتی ۲ پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و شوش، اعتباری بیش از ۷۰ میلیارد ریال اختصاص یافته است.

وی می‌گوید: با برنامه ریزی‌های انجام شده، از محل اعتبار‌های یاد شده علاوه بر حفاظت مستمر هردو مجموعه جهانی، باهدف پشتیبانی حفاظت فیزیکی زیرساخت‌های مورد نیاز ارتقاء یابند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.