×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

آزادسازی خرمشهر و روز مقاومت دزفول، تکرارنشدنی‌های تاریخ غرورآفرین ایران

 سردار حسن شاهوارپور با گرامیداشت یاد و خاطره همه شهدای والامقام ۸ سال دفاع مقدس، شهدای عملیات آزادسازی خرمشهر و مقاومت ۳۵ روزه با محوریت شهید محمد جهان آرا و همچنین شهدای روز مقاومت و پایداری دزفول گفت: خرمشهر در زمان جنگ تحمیلی یک قله محسوب می‌شد و به دلیل موقعیت سرزمینی و از دوران عثمانی که هنوز عراق یک کشور محسوب نمی‌شد، یکی از اهداف توسعه طلبانه این دولت، تصرف این شهر بود.

وی تصرف خرمشهر برای چهارمین بار را نشانه اهمیت موقعیت و جایگاه این شهر برای دولت‌های رقیب به ویژه دولت عراق دانست و افزود: باتوجه به اینکه آب‌های گرم خلیج فارس از خرمشهر و اروندرود عبور می‌کند، سبب شده بود دولت عثمانی و عراق و کشور‌های غربی چشم طمع به آن داشته باشند.
سردار شاهوارپور ادامه داد: اگرچه تخاصم‌های صدام و پشتیبان‌های وی بیش از این مسائل بود، ولی گام اول برای دستیابی به این شهر و سپس استان خوزستان و در نهایت ایران، تصرف خرمشهر با ویژگی‌های منحصر به فرد بود و باید ما باید نسبت به این وضعیت بسیار حساس می‌شدیم.
فرمانده سپاه حضرت ولیعصر (عج) خوزستان می‌گوید: زمانیکه نیرو‌های بعثی عراق وارد خرمشهر شدند، رهبری نظام جمهوری اسلامی ایران، امام خمینی (ره) و همه مردم کشور از اینکه صدام توانسته بود این شهر را اشتغال کند و تعدادی از هموطنان و رزمندگان مدافع شهر را به شهادت برساند و یا اسیر کند، احساس نگرانی و ناخوشایندی داشتند.
وی به انقلاب مردم ایران و شکست رژیم طاغوتی پهلوی و ایستادگی مقابل آمریکا اشاره و اضافه کرد: در این غرور و اقتدار ملی، صدام با آغاز جنگ تحمیلی تعدادی از شهر‌های مرزی شامل؛ هویزه، بستان و سوسنگرد و همچنین سایر شهر‌های کشور از جمله؛ مهران، قصر شیرین، گیلانغرب و خرمشهر را تصرف کرد، ولی این شهر در مقایسه با دیگر شهرها، به لحاظ موقعیت و نگاه غرور ملی اهمیت بیشتری داشت.
سردار شاهوارپور در تشریح ویژگی‌های منحصر به فرد الی بیت المقدس و شکست حصر خرمشهر گفت: یکی از این ویژگی ها، همه مردم به ویژه رزمندگان با انگیزه خاصی نسبت به حضور در عملیات و حمله به نیرو‌های بعثی داشتند.
اسارت ۳۴ هزار نظامی عراقی، دستاورد عملیات‌های بیت المقدس و فتح المبین
وی وحدت میان نیرو‌های مسلح را از دیگر ویژگی‌های عملیات الی بیت المقدس برشمرد و افزود: پس از سقوط بنی صدر، موفقیت‌های بزرگی نصیب ملت ایران شد، از ۲ فروردین تا ۳ خرداد سال ۱۳۶۱، بیش از ۳۴ هزار نیروی عراقی به دست نیرو‌های ایرانی اسیر شدند که ۱۹ هزار اسیر مربوط در عملیات بیت المقدس و مابقی مربوط به عملیات فتح المبین بودند، ضمن اینکه تعدادی از بعثی‌ها کشته شدند و غنائمی از آن‌ها به دست آمد.
سردار شاهوارپور از عملیات فتح المبین و الی بیت المقدس باعنوان فتح الفتوح یاد کرد و ادامه داد: علاوه بر موارد گفته شده درخصوص اهمیت عملیات آزادسازی خرمشهر، رجزخوانی مدام صدام و تشویق نیرو‌های بعثی با دادن وعده‌های بزرگ از جمله تحویل کلید بصره به نظامیانش بود که از طریق بی بی فارسی و صدای آمریکا باوجود نبود فضای مجازی اعلام می‌شد.
وی به تبلیغ اعلام کار‌های نیرو‌های بعثی عراق در خرمشهر مبنی بر مین گذاری و استحکام پایه‌های حکومت صدام از سوی رسانه‌های خارجی اشاره و اضافه کرد: همه ارتش عراق و نیرو‌های مسلح ایران در این جبهه درگیر بودند و پشتیبان‌های صدام حضور داشتند و به نوعی یک زورآزمایی بین المللی با صدام و حامیانش داشتیم.
آغاز سلسله پیروز‌های ایران با انجام ۳ عملیات موفق و تاریخ ساز
فرمانده سپاه حضرت ولیعصر (عج) خوزستان با اشاره به تغییرات معادله‌های دشمنان ایران با اجرای عملیات‌های یاد شده اشاره کرد و گفت: پس از انجام ۳ عملیات موفق ثامن الائمه مربوط به شکست حصر آبادان، عملیات طریق القدس مربوط به فتح بستان و فتح المبین مربوط به آزادسازی غرب رودخانه کرخه و شهرستان‌های شوش، اندیمشک و دزفول و آزادسازی بیش از ۲ هزار کیلومتر منطقه، به نوعی سلسله پیروزی‌ها برای رزمندگان اسلام و نیرو‌های نظامی ایران آغاز شد.
سردار شاهوارپور می‌گوید: قبل از این، در تبلیغ‌های گسترده صدام و حامیانش، اینگونه القا و تصور می‌شد که رژیم بعث عراق درحال تهاجم است و ما نیز درحال دفاع بودیم، به نوعی می‌توان گفت جنگ از نظر ما به بن بست رسیده بود و باتوجه به شرایطی که در مرز‌ها وجود داشت، امکان اینکه نیرو‌های بعثی را از خاک ایران بیرون کنیم، تصوری تقریبا محال بود.
وی گفت: هدایت‌های الهی و پیامبرگونه امام خمینی (ره) و همچنین وحدت میان نیرو‌های مسلح ارتش، سپاه پاسداران و نیرو‌های مردمی زمینه برای انجام عملیات بزرگی همانند الی بیت المقدس را فراهم کرد.
بکارگیری اصل تمرکز قوا در عملیات الی بیت المقدس
سردار حسن شاهوارپور غافلگیری را یکی از اصول جنگ عنوان کرد و افزود: در عملیات بیت المقدس، صدام و نیرو‌های بعثی از حمله نیرو‌های ایرانی اطلاع داشتند و در واقع امری آشکار از سوی ایران درحال انجام بود، به عبارتی دیگر اصل غافلگیری کنار گذاشته شد و اصل تمرکز قوا را به کار گرفتیم و این امر به نوعی به رخ کشیدن اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران به صدام و حامیانش بود و اعلام کردیم که در میدانی که ما انتخاب کرده ایم، می‌خواهیم با شما بجنگیم.
وی با بیان اینکه در این عملیات صدام به لاک دفاعی رفت و برای تبدیل خرمشهر به یک دژ و خاکریز مصمم شده بود، ادامه داد: تصمیم داشت مین گذاری کند و خودرو‌های موجود در گمرک را به صورت عمودی بکارد، همچنین نیرو‌هایی که از دفاع آبادان باقیمانده بود را برای دفاع جانانه و تداوم تصرف این شهر به کار گرفت.
سردار شاهوارپور می‌گوید: قدرت خداوند که در دست رزمندگان اسلام افتاده بود، همه معادله‌های صدام در این عملیات بهم ریخت و باوجود تجهیزات گسترده و زمینه چینی‌های نیرو‌های بعثی در خرمشهر، رزمندگان اسلام پیروز شدند و خونین شهر را بازپس گرفتند.
وی یکی از مشکلات در ۸ سال دفاع مقدس را تامین سلاح به دلیل اعمال تحریم از سوی آمریکا عنوان و اضافه کرد: علاوه تحریم تامین سلاح، برای تهیه سیم خاردار نیز تحریم شده بودیم، اما هرچه غنائم شامل؛ توپخانه، خمپاره، تانک، نفربر، ماشین‌های سبک و سنگین و… در عملیات قبلی از نیرو‌های عراقی به دست آمده بود، پس از بازسازی و بازیابی سریع، در عملیات آزادسازی خرمشهر مورد استفاده قرار گرفتند.
فرمانده سپاه حضرت ولیعصر (عج) خوزستان به استفاده از ظرفیت اسرای شیعه عراقی و متنفر از صدام اشاره کرد و گفت: همچنین مهمات سبک و سنگین که از عملیات قبلی به دست آمده بود، در عملیات بیت المقدس به کار گرفته شدند.
نیرو‌های مردمی بسیجی یکی از مولفه‌های عملیات بیت المقدس
وی حضور نیرو‌های مردمی را یکی از مولفه‌های مهم پیروزی عملیات الی بیت المقدس دانست و افزود: در هر عملیاتی تعدادی از رزمندگان مجروح و یا شهید می‌شدند و پیوستگی و بازسازی سریع نیرو‌ها امری مهم بود، در مرحله اول و دوم این عملیات و پس از رسیدن به جاده اهواز-خرمشهر، تعدادی از نیرو‌های به عقب جبهه برگشتند و مرحله سوم عملیات اجرا که همین چرخه بازسازی نیرو‌های با استفاده از ظرفیت نیرو‌های مردمی بسیجی یکی از مولفه‌ها محسوب می‌شود.
سردار شاهوارپور وحدت نیرو‌های مسلح ارتش و سپاه و نیرو‌های بسیجی را عامل مهم تداوم عملیات بیت المقدس عنوان کرد و ادامه داد: اجرای این عملیات یکماه به طول انجامید و گرمای هوا در بحث پشتیبانی، تامین آب و غذا، تدارکات و ظرفیت بیمارستان‌ها برای پذیرش مجروحان و… سبب کند شدن روند اجرای عملیات شدند، ولی باعث نشد عملیات ناتمام بماند و به حول و قوه الهی با پیروزی به به پایان رسید.
وی گفت: پشتیبان‌های صدام، به ویژه رژیم غاصب صهیونیستی و آمریکا از قدرت و صلابت رزمندگان اسلام به شدت ترسیدند، بطوریکه پس از آغاز عملیات رمضان، نیرو‌های اسرائیلی را وادار به حمله به جنوب لبنان و مناطق شیعه نشین و مورد توجه ایران کرد و این کشور را اشغال کردند، همین اتفاق سبب شد نگرانی در ادامه عملیات و ایجاد فضای شکست برای صدام فراهم شود، به نوعی پشتیبانی آن‌ها در نقاط دوردست اعلام و سبب ایجاد وقفه و شکست نیرو‌های رژیم بعث عراق شد.
حیله گری‌های صدام برای پیروزی در جنگ تحمیلی
سردار شاهوارپور یکی از روش‌ها در جنگ را حیله گری عنوان کرد و افزود: صدام یکی از کسانی بود که با حیله‌های مختلف می‌خواست برنده جنگ باشد، ابتدا با حیله جنگ را آغاز کرد و سپس با همین روش تلاش می‌کرد رزمندگان را دلسرد و از جبهه بیرون کند، همچنین حمایت از منافقان را در پیش گرفت، بطوریکه در عملیات مرصاد منافقان را به سمت حرکت دادند.
وی ادامه داد: وقتی عملیات بیت المقدس اجرا شد، صدام می‌خواست با حیله، میل جنگجویی رزمندگان اسلام را از بین ببرند و اعلام آمادگی صلح کرد تا نیرو‌های نظامی ایرانی جبهه را ترک کنند، این درحالی است که پس از عملیات بیت المقدس مسائلی از جمله مشخص شدن متجاوز مانده بود، زیرا صدام مدعی تجاوز ایران به عراق شده بود، دنیا هم به این نتیجه نرسیده بود که صدام حمله کرده و شورای امنیت و سازمان ملل هیچ قطعنامه‌ای مبنی بر تجاوز و حمله عراق به ایران صادر نکرد، به همین دلیل در مرز‌ها به ویژه جنوب پناهگاه مناسبی برای رزمندگان نداشتیم، بنابراین برای رسیدن به موانع طبیعی سبب شده بود وارد بخشی از خاک عراق شویم تا جلوی حرکت نیرو‌های بعثی و پیشروی در خاک ایران را بگیریم.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.