×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

عربستان طرح عادی‌سازی با اسرائیل را متوقف نمی‌کند/ عربستان به دنبال طرح دودولتی در فلسطین است

سید محمد حسینی در گفتگو با خبر فوری درباره دوگانگی رفتار سیاسی عربستان، از یکسو عادی‌سازی رابطه با رژیم صهیونیستی و از سوی دیگران برگزاری نشست اضطراری سران کشورهای اسلامی برای حل مسأله فلسطین گفت: عربستان از زمان طرح فهد و بعد از آن طرح اسلو تا زمان عبدالله به دنبال توجیه عادی سازی رابطه‌ با رژیم صهیونیستی بوده است تا اینکه در ماه‌های گذشته بن سلمان این موضوع را به صورت علنی در دستور کار خود قرار داد. عادی‌سازی رابطه با رژیم صهیونیستی از سوی عربستان متوقف نمی‌شود بلکه پس از حادثه طوفان الاقصی، به دلیل توجیه افکار عمومی به تعلیق می‌افتد.

حسینی افزود: عربستان پس از فروکش کردن فاجعه اخیر و شهادت چهارده هزار فلسطینی که اکثر آنان زن و کودک هستند به دنبال طرح دودولتی اسرائیل است. ماهیت عادی‌سازی روابط با اسرائیل از سوی عربستان تغییر نکرده است همانطور که یکی از وزرای عربستان بر پیگیری این مسأله پس از فروکش کردن فاجعه اخیر فلسطین، تأکید کرد.

سفیر سابق ایران در عربستان درباره اینکه آیا جمهوری اسلامی در قبال برقراری ارتباط با عربستان امتیازاتی داده است یا بازی برد- برد است، افزود: جمهوری اسلامی امتیازی نداده است بلکه به عنوان مثال با شرکت در نشست همکاری سران کشورهای اسلامی توانست مواضع را به نفع فلسطین و جبهه مقاومت سوق دهد. البته به این معنی نیست که عربستان از طرح عادی‌سازی رابطه به رژیم صهیونیستی دست بردارد بلکه به فکر طرح دودولتی است. برگزاری نشست اخیر عربستان هم واکنشی بر احساسات قلیان کرده جهان اسلام و کل دنیا بود.

وی با بیان اهمیت جایگاه عربستان در منطقه و لزوم حفظ رابطه میان ایران و عربستان گفت: خوشبختانه در دولت سیزدهم، توجه به سیاست همسایگی به عنوان استراتژی جمهوری اسلامی ایران مطرح است. جمهوری اسلامی بر اساس سیاست اصولی و بنیادی در صدد حفظ و افزایش این رابطه با عربستان به عنوان کشوری تأثیرگذار در منطقه است.

در پاسخ به این سؤال که آیا اصلاحات بن سلمان، عربستان را وارد دوران جدید به اصطلاح مرحله پوست‌اندازی کرده یا اینکه در بدنه این اصلاحات، بازیگران پیشکسوت ایدئولوژیک‌محور قرار دارند و بن سلمان ظاهر سیاست‌گذاری عربستان است، اظهار داشت: از اواخر زمامداری عبدالله اصلاحات عربستان کلید خورد. اتفاقاتی منجر به سرعت‌گرفتن اصلاحات شد؛ اولا عربستان جامعه جوانی است که جوانی جمعیت پدیده مهم در سیاست‌گذاری کشورهاست که باید مد نظر قرار گیرد. ثانیا بعد از روی کار آمدن بن سلمان نسل سوم شاهزادگان و‌ نوادگان برخلاف سنت گذشته عربستان، به قدرت رسیدند. قبلا میانگین سنی صاحبان منصب در عربستان حدود شصت سال بود و هم اکنون بین سی تا چهل سال است. ثالثا سعودی ها به دلیل اشتباه راهبردی در جنگ یمن، فرصت توسعه‌گرایی از قبیل صنعت گردشگری، پیشرفت فن‌آوری و تکنولوژی را به امارات و قطر واگذار کردند و بن سلمان با اصلاحات می‌خواهد جبران مافات کند.

حسینی افزود: بدنه ایدئولوژیک یعنی وهابیت با اعتراضات داخلی و بیرونی مواجه است و مجموعه این عوامل عربستان را به سمت شیفت پارادایمی سوق می‌دهد تا از حوزه صرفا امنیتی یعنی جنگ لیبی و سوریه و یمن به سمت توسعه اقتصادی، گردشگری و فن آوری متمایل شود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا بن سلمان دعوت آقای رئیسی برای سفر به تهران را می‌پذیرد، گفت: با توجه به توسعه سیاسی صورت گرفته با ایران، حضور بن سلمان قطعی است فقط زمان آن هنوز مشخص نیست.

حسینی اظهار داشت: عربستان اخیرا به دلیل توجه به صنعت گردشگری درصدد بازسازی آثار تاریخی و بنایی بر خلاف گذشته است و باز سازی قبور ائمه اطهار علیهم السلام با توجه به ثمرات تجدید رابطه با جمهوری اسلامی ایران، دور از ذهن نیست.

منبع: خبر فوری

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.