×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

چگونه یک نماینده‌ی مجلس می‌تواند مردمی باشد؟

نوید قائدی 
این موضوع به‌عنوان یک ضرورت مهم جهت روشنگری هم استانی‌های عزیز مطرح می‌شود که امید است توسط مخاطبین موردبررسی و در صورت موافقت به‌عنوان یک مطالبه در انتخابات جاری مجلس شورای اسلامی مطرح شود.
معنای لغوی نماینده یعنی فردی که به‌عنوان وکیل و امین مردم یک منطقه (یک یا چند شهرستان) بعد از انتخاب شدن در یک مجمع تصمیم‌گیری و نظارتی وارد می‌شود. لذا مردم منطقه حق‌دارند در جریان تمامی امور جاری نماینده اعم از بحث نظارت، تصمیم‌گیری و اعلام مواضع و جهت‌گیری‌های پیگیری ایشان سهیم و نقش داشته باشند. زیرا عملکرد نماینده‌ی محترم خواسته یا ناخواسته به‌عنوان عصاره خواست و مطالبه و حتی فهم و شعور و سطح اجتماعی مردم منطقه مطرح است و موکلین تحت تأثیر مستقیم عملکرد ایشان هستند و لذا حق‌دارند در تمامی جنبه‌های کاری آن سهیم و مطلع و اظهارنظر نمایند. البته روال قانونی و عرف نقش پررنگ نهادهای سیاسی و احزاب است که باید با معرفی نماینده و جهت‌دهی مطالبات طرفداران امور نمایندگی را پیش ببرند اما در نبود احزاب پررنگ و تأثیرگذار با گستره‌ی عام درواقع باید به‌نوعی یک سیستم نظارت مردمی شکل گیرد تا جهت ارتقای عملکرد، نظارت و ارزیابی نماینده مؤثر باشد.
با توجه به فن‌آوری و ابزارهای در دسترس امکان به‌کارگیری راه‌های ارتباط دوسویه بین موکلین و نماینده میسر و از الزامات ضروری یک نماینده متعهد و مردمی در آینده این است که بعد انتخاب و استقرار دفتر کاری، این ارتباط دوسویه را برقرار نماید. هدف از برقراری این ارتباط تنها ارائه عملکرد نماینده نیست بلکه دراین‌ارتباط باید مردم بتوانند تحلیل‌ها و نظرات خود نسبت به مسائل جاری کشور و استان و مطالبات منطقه‌ای و ملی خود را به سمع نظر نماینده برسانند و گروه کارشناسی نماینده باید نظرات مردم را جمع‌آوری و تحلیل و مستندسازی نماید و چکیده آن را به‌عنوان خواست موکلین به‌عنوان برنامه کاری و نقشه راه به نماینده ارائه دهند. در این روش ضمن مستندسازی نظرات مردم باید نتایج آن به‌صورت شفاف و روشن در تارنمای اجتماعی و یا اینترنتی نماینده یعنی در دسترس عموم قرار گیرد.
همچنین نماینده موظف است در اعلام مواضع رسمی و تصمیم‌گیری‌های مهم منطقه‌ای و کشوری و پیگیری‌ها بر اساس اولویت، در خصوص اظهارنظرها ورای دادن به یک موضوع خاص در مجلس نظرات مردم منطقه را مدنظر قرار داده و از آن تمکین نماید. در این روش علمی و اجرائی اگر به‌صورت واقعی و رسمی و  شفاف برقرار شود می‌توان ادعا کرد موکل به وظیفه نمایندگی یعنی اجرای خواست و مطالبه مردمی تن داده است. در این روش راه بر توصیه‌کنندگان، اعمال فشار گروه‌ها و محافل و … یعنی جمعیت فرادست بسته می‌شود.
در شرایط فعلی کشور که احزاب، عملکرد واقعی و ملموسی ندارند این روش علمی تا حدود می‌تواند شفاف‌سازی نموده و جلوی بسیاری رانت‌های سیاسی و اقتصادی و روابط پنهان را سلب نماید. لذا بر تمامی دلسوزان استان که بر دوش خود احساس دین و تکلیف اجتماعی دارند ترویج این مطالبه به گروه‌های مردمی یک ضرورت و پیشنهاد است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.