×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

هر ۲۰۰ ثانیه، یک سرطان/ آلودگی هوا از مقصران اصلی است

امروز رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت جمهوری اسلامی از بروز سالانه ۱۵۰ هزار مورد ابتلا به سرطان در ایران خبر داد و بیان کرد که شایع‌ترین سرطان در ایران سرطان پستان است و سرطان‌های روده بزرگ، معده، ریه و پروستات در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

وی بیان کرد: با مراجعه افراد به مراکز بهداشتی، در این مراکز، معاینه‌های لازم انجام می‌شود و در صورت وجود شک به ابتلا به سرطان پستان، بانوان به مراکز درمانی برای انجام ماموگرافی و در صورت شک به سرطان روده بزرگ برای انجام کولونوسکوپی به مراکز تخصصی ارجاع داده می‌شوند.

وی با اشاره به علائم شایع‌ترین سرطان زنان در ایران تشریح کرد: علائم هشداردهنده سرطان پستان به طور کلی سفتی، توده و برآمدگی در سینه، عدم قرینگی پستان‌ها، تورفتگی نوک سینه، تغییر رنگ پوست سینه و احساس توده در زیربغل است و افراد دارای این علائم باید جهت انجام غربالگری به مراکز بهداشتی مراجعه کنند.

او تاکید کرد: همه زنان بالای ۴۰ سال بهتر است جهت معاینه پستان و انجام ماموگرافی به مراکز درمانی مراجعه کنند

لیلا مؤدب‌شعار به مناسبت روز جهانی سرطان با مقایسه وضعیت سرطان در ایران و جهان، ادامه داد: سرطان در همه جای جهان رو به رشد است و در کشور ما نیز همین روند رو به رشد وجود دارد، اما وضعیت بروز سرطان در ایران نسبت به سایر نقاط جهان، هنوز بالاتر نیست.

آمار ابتلای سالانه ۱۵۰ نفر به سرطان در حالی است که تا چند سال پیش مسئولان وزارت بهداشت مدعی بودند سالانه ۱۳۵ هزار ایرانی به سرطان مبتلا می‌شوند و سرطان را، پس از بیماری‌های قلبی عروقی، دومین عامل مرگ ایرانیان معرفی می‌کردند.

اما افزایش مبتلایان به سرطان تنها مربوط به ایران نیست و سازمان جهانی بهداشت چند روز پیش هشدار داد که تعداد موارد جدید ابتلا به سرطان تا سال ۲۰۵۰ به بیش از ۳۵ میلیون مورد خواهد رسید.

بر اساس بیانیهٔ ادارهٔ ویژهٔ سرطان در این سازمان در روزپنج‌شنبه، ۱۲ بهمن، این آمار به معنای افزایش ۷۷ درصدی در مقایسه با آمار ابتلا به سرطان در سال ۲۰۲۲ است.

رده متوسط ایران در مرگ‌ومیر ناشی از سرطان

پیش از این در روزهای گذشته، رئیس اداره سرطان دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت وزارت بهداشت در خصوص میزان مرگ‌ومیر بیماران سرطانی مدعی شده بود: در اکثر کشورها میزان مرگ‌ومیر ناشی از سرطان به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در حال کاهش است که دلایل مختلفی مانند پیشرفت روش‌های تشخیصی و درمانی و… دارد. مهمترین دلیلش هم این است که روش‌های تشخیص زودهنگام سرطان در دنیا در حال پیشرفت است و بنابراین از آنجایی که مبتلایان به سرطان زودتر تشخیص داده می‌شوند، کمتر جان خود را از دست می‌دهند و از آنجایی که دسترسی به درمان و کیفیت درمان بهبود یافته، در نتیجه میزان مرگ‌ومیر ناشی از سرطان نیز کاهش می‌یابد. در عین حال کشور ما به لحاظ مرگ‌ومیر ناشی از سرطان در رده متوسط قرار دارد.

ارتباط آلودگی هوا با سرطان

اما عاملی که معمولا مسئولین وزارت بهداشت در صحبت‌های خود به آن اشاره نمی‌کنند، آلودگی هوا است.

متخصصین حوزه سرطان معتقدند ذرات و ریزگردهای موجود در هوای آلوده یکی از ریزفاکتورهای مهم ابتلا به سرطان است.

جدیدترین تحقیقات محققین نشان می دهد که آلودگی هوا نه تنها با افزایش خطر سرطان ریه ارتباط دارد بلکه باعث افزایش خطر مرگ و میر در چندین نوع سرطان دیگر، از جمله سرطان سینه، کبد و پانکراس، نیز می‌شود.

دبیرکل اتحادیه جهانی مبارزه با بیماری های ریوی در خرداد امسال ادعا کرده بود که ۲۰ درصد از آمار ابتلا به سرطان ریه ناشی از آلودگی هوا است.

خبرفوری

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.