×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

احتمال جنگ منطقه ای در آمریکای لاتین/ ونزوئلا و گویان، آماده نبرد

به گزارش خبر فوری، در حالیکه دنیا متوجه جنگ در فلسطین و اوکراین است، جبهه ای جدید در آمریکای لاتین در حال گشوده شدن است.

پارلمان ونزوئلا در ۳۰ شهریور امسال رای به برگزاری یک همه پرسی مشورتی درباره الحاق اسکیبو به ونزوئلا را داد. مردم ونزوئلا هم روز یکشنبه، ۱۲ آذر ۱۴۰۲ در همه پرسی شرکت کردند و به الحاق اسکیبو به ونزوئلا رای مثبت دادند.

همزمان، بر اساس گزارش های سرویس اطلاعات برزیل، ارتش ونزوئلا از چند جبهه در حال استقرار نیرو در مرزهای شرقی خود با گویان است.

برخی بر این باورند که ونزوئلا ممکن است به زودی به کشور گویان حمله کند تا منطقه اسکیبو را که بیش از ۶۰ درصد از خاک این کشور را تشکیل می ‌دهد به تصرف خود درآورد.

اگر این اتفاق بیفتد، احتمالا یک جنگ منطقه ای در قاره آمریکا رخ دهد، چون نه تنها گویان و ونزوئلا، بلکه برزیل و سورینام و سایر کشور‌های همسایه و حتی ایالات متحده و شاید کشورهای اروپایی را درگیر خواهد کرد.

علت اختلاف گویان و ونزوئلا چیست؟

اسکیبو بیش از ۱۶۰ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد و دارای ذخائر نفتی قابل توجهی است. به همین دلیل، گویان و ونزوئلا بر سر حاکمیت آن اختلاف دارند. اختلافات بین دولت ونزوئلا و دولت گویان بر سر حاکمیت بر اسکیبو و حوزه های دریایی نفت خیز آن به بیش از یک قرن باز می گردد.

در سال ۱۸۱۴ میلادی، هلند مستعمرات خود در منطقه آمریکای لاتین از جمله اسکیبو را به بریتانیا واگذار کرد. این مستعمرات تحت عنوان گویان بریتانیا به صورت یک کشور واحد  درآمدند. ونزوئلا بعد از استقلال این منطقه در سال ۱۸۱۱ مدعی مالکیت این منطقه شد، چرا که این منطقه از مناطقی بود که هلندی ها از ونزوئلا جدا کرده بودند اما بریتانیا اعتنایی به ادعای ونزوئلا نکرد.

در سال ۱۸۹۵، ونزوئلا برای حل اختلاف مرزی با بریتانیا از ایالات متحده کمک گرفت. ایالات متحده مداخله کرد و بریتانیا را مجبور کرد که داوری بین المللی در کل سرزمین مورد مناقشه را بپذیرد. دادگاه داوری که در سال ۱۸۹۸ در پاریس تشکیل شد، بیشتر قلمرو را به گویان بریتانیا اعطا کرد و قسمت کمی را هم به ونزوئلا بخشید.

ونزوئلا در آن زمان این رای را پذیرفت اما چندی بعد (در دهه ۶۰ میلادی) این رای را باطل اعلام کرد و مدعی شد که بریتانیا در تصمیم دادگاه دخالت کرده است. ونزوئلا از آن زمان تاکنون ادعای خود را در مورد منطقه مورد مناقشه حفظ کرده است

مناقشه ارضی بین دو کشور از سال ۲۰۱۵ و از زمان اکتشافات نفتی در منطقه دریایی اسکیبو تشدید شد و در اکتبر سال جاری با اکتشاف ذخائر جدید نفتی که میزان نفت این منطقه را بیش از کشورهای خاورمیانه کرده، علاقه ونزوئلا به تصرف این منطقه بیشتر شده است.

هر چند اگر جنگ ونزوئلا و گویان آغاز شود، سایر کشورها نیز مداخله خواهند کرد و قطعا با جنگی منطقه ای مواجه خواهیم شد و اگرچه حامیان خارجی گویان بیشتر از ونزوئلا هستند اما بد نیست مروری کلی بر قدرت نظامی دو کشور یعنی ونزوئلا و گویان داشته باشیم و تعداد تسلیحات آنها را فقط به لحاظ عددی با هم مقایسه کنیم.

جدول زیر قدرت نظامی ونزوئلا و گویان را با هم مقایسه می کند:

زمینه نظامی

شاخص نظامی

ونزوئلا

گویان

نیروی انسانی

جمعیت

۳۰ میلیون

۷۶۷ هزار

سرباز

۱۴۰ هزار

۲۰ هزار

تسلیحات زمینی

خودرو زرهی

۱۸.۱۵۳

۱۶۶

تانک

۲۲۹

۶۰

توپخانه

۱۳۸

۲۵

نیروی هوایی

هواپیمای جنگی

۱۶۳

۸

جت چندمنظوره

۲

۰

هلی کوپتر جنگی

۳۸

۵

نیروی دریایی

کشتی جنگی

۴۶

۱۴

ناوچه

۲

۴

ناوشکن

۰

۰

زیردریایی

۲

۱

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.