×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

رودربایستی بنزینی

به گزارش خبر فوری، این روزها قیمت بنزین یکی از موضوعات مورد بحث در فضای جامعه است و شنیده‌ها حکایت از آن دارد که در مجلس نیز نمایندگان جلساتی برای بررسی این موضوع برگزار کرده‌اند.

سناریوهای مختلفی برای آینده قیمت بنزین مطرح است و به نظر می‌رسد مجلس و دولت برای تصمیم‌گیری در خصوص سناریو نهایی نتوانسته‌اند به یک جمع‌بندی واحد دست یابند و به نوعی در رودربایستی هم قرار گرفته‌اند.

بنا به گزارش‌های واصله، چندین سناریو در خصوص آینده قیمت بنزین در جلسات نمایندگان مجلس و نمایندگان دولت مطرح شده است که هیچ‌کدام از آن‌ها نتوانسته است نظر مثبت اکثریت نمایندگان را کسب کند.

یکی از این پیشنهادها که از بقیه جدی‌تر به نظر می‌رسید و چند ماهی نیز در کیش به صورت آزمایشی اجرا شده بود، ارائه بنزین به صورت یارانه‌ای به هر کارت ملی است.

مطابق این پیشنهاد به هر کارت ملی مقدار مشخصی بنزین تعلق می‌گیرد و افراد انتخاب می‌کنند که از آن استفاده کنند یا در سامانه‌ای آن را به فروش برسانند، پیشنهادی که پس از اجرا در کیش با تردیدهای زیادی مواجه شده است و به نظر می‌رسد حتی مسئولین دولتی نیز با اجرای آن موافق نباشند.

برخی نمایندگان مجلس معتقد هستند با اجرای چنین سیاستی، مردم عملا تبدیل به دلال بنزین می‌شوند و مشخص نیست قیمت بنزین در بازار آزاد تا کجا بالا می‌رود.

یک سناریو دیگر برای بنزین که حامیان قدرتمندی در مجلس دارد، ثابت ماندن قیمت یارانه‌ای و افزایش تصاعدی قیمت بنزین آزاد است.

در این سناریو قیمت بنزین آزاد با توجه به مصرف هر فرد تعیین می‌شود و به صورت پلکانی با افزایش مصرف، قیمت بنزین آزاد نیز افزایش پیدا می‌کند.

پیشنهاد دیگری که در مجلس مطرح شده است، کاهش سهمیه یارانه‌ای بنزین و ثابت ماندن قیمت بنزین آزاد است.

طبق این پیشنهاد، سهمیه بنزین از ۶۰ لیتر به ۲۰ لیتر کاهش می‌یابد ولی قیمت بنزین آزاد همچنان ۳ هزار تومان باقی می‌ماند

سناریو دیگری که با توجه به سابقه تاریخی، اجرای آن محتمل‌تر از سایر پیشنهادهاست، افزایش قیمت بنزین آزاد است.

درست مانند اتفاقی که در سال ۹۸ افتاد و قیمت بنزین آزاد به صورت ناگهانی سه برابر شد.

حامیان این طرح البته در خصوص سرنوشت نرخ قیمت بنزین یارانه‌ای اختلاف نظر دارند و مشخص نیست که قیمت بنزین یارانه‌ای نیز ثابت می‌ماند یا افزایش پیدا می‌کند.

برخی نمایندگان معتقد هستند با توجه به حوادث سال ۹۸ و اثرات تورمی افزایش قیمت بنزین، افزایش قیمت بنزین ضرورتی ندارد و در سال ۱۴۰۳ نیز باید نرخ بنزین ثابت بماند.

پیشنهادی که البته به عقیده بسیاری از کارشناسان، تنها زمان افزایش قیمت بنزین را به تاخیر می‌اندازد و در نهایت با گذشت زمان فقط موجب سخت‌تر شدن تصمیم‌گیری در خصوص افزایش قیمت بنزین می‌شود.

باید منتظر ماند و دید سرانجام کدام یک از این سناریوهای در آینده در خصوص قیمت بنزین عملیاتی می‌شود.

خبرفوری

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.